Inlägg från: Anonym (Tjockis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjockis)

Händer inget med vågen!

En vecka till ha gått.

Ätit lite mer ändå, i snitt 1500 kcal per dag. Vågen fortsätter pendla, nu mellan -0,9 och +0,8 kg. Så fortfarande händer inget. Igår började jag äta 1000 kcal igen. 

• Anonym (Tjockis)
    Lynx123 skrev 2025-05-22 10:01:53 följande:
    Så antingen har du gått ner ett kilo eller gått upp ett? 

Känns som att du verkligen behöver prata med en riktig dietist. Något stämmer inte här. Antingen är det något med din dagsförbränning som inte är bra, eller så får du i dig fler kalorier än du tror. Eller så är det fel på din våg - står den alltid på exakt samma ställe när du väger dig och har den nya batterier. Väger du dig en gång i veckan på morgonen innan frukost?

Jag har väl egentligen varken gått upp eller ner, det är ju viktförändringar som är inom kroppens egen felmarginal. 

Väger mig varje dag på morgonen efter toalettbesök. 

Har inte tillgång till privat sjukvård så dietist är bara att glömma. Jag funderar däremot på att hålla mig till typ färdigmat och proteinpulver under en period för att utsesluta räknefel. Jag är noga att väga upp även oljor och sånt när jag gör mat men börjar tvivla på mig själv. 
  • Anonym (Tjockis)
    Lynx123 skrev 2025-05-22 11:07:19 följande:
    Förstår att det kan kännas frustrerande, men det viktigaste är ändå att du mår bra och känner dig stark. Inget blir ju roligt om du bara går omkring och känner dig trött och hungrig. Om det innebär några kilon extra på kroppen så so what, liksom.
    Fast jag mår ju inte bra☹️ Jag kan inte springa som jag vill och jag har en kropp jag inte trivs med. I vart fall minst 6 kg hade jag behövt tappa för att ha en hälsosam vikt och en trivsam kropp.

Kring -12 kg har jag sprungit som bäst, men eftersom jag är mycket mer otränad nu hade jag behövt komma ner ytterligre något kilo och sen lägga på 1-2 kg muskler.
  • Anonym (Tjockis)
    Stjärnljuset skrev 2025-05-22 20:04:27 följande:

Lider med dig och har precis samma. Har 8 kg till att gå ner och klarat av 11 redan. Vill tipsa dig om Eatit som är en digital tjänst med dietist. Man har möten och uppdrag att gå igenom. Pepp på vägen osv. Det kostar som ett vårdbesök och går på högkostnadsskyddet. 

Vilket bra tips, "tyvärr" har jag numera ett bmi under 27 så jag tolkar det som att jag inte kvalificerar mig för deras hjälp. Jag hoppas du når dina mål! 
  • Anonym (Tjockis)

Ett allmänt svar om kosten. 

Jag äter proteintillskott och blandkost mot det kalorisnåla hållet. Det är rätt självklart att man bukfyller med grönsaker och rotfrukter samt avstår från snacks och kaloritäta livsmedel. 

Äter man 1000-1200 kcal får det inte plats med "skit". Till exempel är två rostmacker med ost och smör närmare 500 kcal. Man lär sig fort vad man kan äta och inte. De senaste fyra veckorna har jag ätit en mjukmacka. 

• Anonym (Tjockis)
    Anonym (Py) skrev 2025-05-23 10:29:56 följande:

Har du koll på dina sköldkörtelvärden?

Du riskerar för övrigt att utveckla en ätstörning med din besatthet. Jag hoppas att du inte har hemmavarande barn som bevittnar detta.

Senast var för 4 år sen, perfekta värden då men jag har funderat i de banorna. Tänker att håller detta i sig får jag kolla om jag kan lämna prov. 

Besatthet och besatthet... Mitt liv är betydligt större och innehåller mer än vad denna tråd bjuder på. Jag äter mat varje dag med mina barn som vilken förälder som helst. De vet inte om jag äter 1000 eller 2000 kcal, de vet inte ens vad en kalori är. Jag har dessutom en tydlig målvikt som är inom normalspannet både sett till bmi och min tidigare fysik. Vad finns det att bevittna tänker du? 
  • Anonym (Tjockis)

Jag ser vad ni skriver men jag håller inte med.

Man är inte ätstörd för att man bantar i ett par månader och så stor skillnad är det inte på att äta 1000 och 1500 kcal när det ligger på tallriken. 500 kcal är ungefär en måltid, på vardagarna är det redan insparat eftersom jag inte äter lunch och det ser inte ens barnen eftersom de äter lunch i skolan. Så jag köper inte att mina barn skulle bli vittne till ett ätstört beteende, jag äter fullstora normala måltider med dem.

• Anonym (Tjockis)

Okej jag har läst på lite under dagen och kommit till insikten att jag antagligen är bulimiker som kompenserar överätning (eller hetsätning som det visst heter) genom att kalorireducera bort överskottet. 1-0 till er mina barn kommer väl bli skadade för livet. Men till mitt försvar så visste jag inte ens att det betraktades som en ätstörning att göra såhär och ärligt talat ser jag inte problemet eftersom jag sköter det snyggt. 

Nåväl nu har jag ju haft en period där jag inte lyckats kalorireducera mina överätningar tillräckligt och därför blivit tjock (bmi över 25) och det behöver fortfarande hanteras. Och nu läste jag på 1177 om bulimi att "det kan leda till att dina försök att minska i vikt i stället gör att du ökar i vikt." Så det är väl förklaringen på hela jävla skiten jag sitter i.
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (hmmmm) skrev 2025-05-30 09:28:47 följande:
    Ta reda på fakta istället för att tolka. Tjänsten är öppen för alla.
    Från deras frågor och svar:

Eatits behandling börjar med ett bedömningssamtal av dietist. För att gå levnadsvanebehandlingen eller sättas in på läkemedel behöver man ha ett BMI 27 eller uppåt.
  • Anonym (Tjockis)
    Lynx123 skrev 2025-05-30 10:05:45 följande:
    De gör en kostnadsfri bedömning också. Man kan gå hos dem om man har problem att behålla vikten man landat i tex. Du kan ju alltid göra den första konsultation och se om det är något för dig...eller så kan de kanske rekommendera någon annan typ av hjälp.
    Behöva inte, jag går ner i vikt igen. Tänkte inte på att insättning av kreatin kan orsaka uppgång i vattenvikt första veckorna, som då såklart "ätit upp" min viktnedgång. 
Svar på tråden Händer inget med vågen!