• Anonym (dödsångest)

Hur gör jag med testamentet

Om jag är ensam utan barn när jag dör och mina föräldrar då är döda, jag vill inte att några släktingar ska ärva. Jag måste skriva ett testamente förstår jag som måste bevittnas? Av vem då, vem skulle hjälpa mig? Och vad gör jag sen med testamentet? Vem ska se till att det följs efter min död? 

Jag vill inte att mina släktingar ska rota i mitt hem efter att jag dött tex

• Svar på tråden Hur gör jag med testamentet
  • Aniiee

Vänd dgi till Fonus/Cita arkivet. De kan det där.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (dödsångest)
    Aniiee skrev 2025-05-17 00:31:56 följande:

Nej inte nu. 
  • Anonym (S)
    Aniiee skrev 2025-05-17 00:31:56 följande:

Om det nu är Vita arkivet du menar så har det absolut ingenting med något testamente att göra!
  • Anonym (J)
    Anonym (dödsångest) skrev 2025-05-17 00:13:04 följande:
    Hur gör jag med testamentet

Om jag är ensam utan barn när jag dör och mina föräldrar då är döda, jag vill inte att några släktingar ska ärva. Jag måste skriva ett testamente förstår jag som måste bevittnas? Av vem då, vem skulle hjälpa mig? Och vad gör jag sen med testamentet? Vem ska se till att det följs efter min död? 

Jag vill inte att mina släktingar ska rota i mitt hem efter att jag dött tex

Kontakta advokat/jurist som kan familjerätt 
  • Anonym (Manne)

Min fru och jag gick till en begravningsbyrå som har en jurist anställd. Han hjälpte oss på nolltid att skriva testamenten och annat, och byrån förvarar originaldokumenten i evig tid. Det kostade någon tusenlapp, väldigt billigt och värt det att få sinnesro.

• Anonym (testamente)

Kom ihåg att du kan välja att testamentera sina tillgångar till vem du vill också. Jag jobbar på en idéburen organisation och vi får ibland hus eller annat testamenterat till oss. Så kolla om det finns något ändamål som ligger dig varmt om hjärtat som du tror använder dina pengar på ett bra sätt sen. 

En gammal släkting till mig som inte hade egna barn testamenterade olika saker och pengar hit och dit till mer eller mindre . Min mamma var närmaste släkting och blev lite besviken, men det var ju helt hans rätt att välja !

• Anonym (dödsångest)

Tack ska ni ha!

Men om en firma förvarar testamentet hur ska de veta att jag har dött och komma fram med testamentet?

Och en sak till tänk om mina släktingar inte släpper in dem till bodelningen eller vad det heter?

• Anonym (J)
    Anonym (dödsångest) skrev 2025-05-19 12:16:46 följande:

Tack ska ni ha!

Men om en firma förvarar testamentet hur ska de veta att jag har dött och komma fram med testamentet?

Och en sak till tänk om mina släktingar inte släpper in dem till bodelningen eller vad det heter?

Ta dessa frågor med firman du anlitar
  • Anonym (Manne)
    Anonym (dödsångest) skrev 2025-05-19 12:16:46 följande:

Tack ska ni ha!

Jag har inte svar på dina frågor, men du kan ju också förvara testamentet hemma och/eller hos någon du litar på. Du måste ju förvara det någonstans.
Svar på tråden Hur gör jag med testamentet