• Anonym (dödsångest)

Hur gör jag med testamentet

Om jag är ensam utan barn när jag dör och mina föräldrar då är döda, jag vill inte att några släktingar ska ärva. Jag måste skriva ett testamente förstår jag som måste bevittnas? Av vem då, vem skulle hjälpa mig? Och vad gör jag sen med testamentet? Vem ska se till att det följs efter min död? 

Jag vill inte att mina släktingar ska rota i mitt hem efter att jag dött tex

• Svar på tråden Hur gör jag med testamentet
  • Anonym (Nope)
    EpicF skrev 2025-05-19 21:46:55 följande:
    Ja, anhöriga får information om önskningarna. Men de anhöriga kan strunta i ts önskningar. Finns många anhöriga som struntar i sina dödas önskningar och man kan inte bli dömda för att göra det. 
    Får förklara igen. Anhöriga kan inte strunta i det om TS anger sina önskningar digitalt i Vita arkivet, för då har även begravningsbyrån tillgång och kan se till att det blir som TS vill.

Nu tänker jag inte lägga mer tid på detta. Det viktiga är inte att jag går in i en evighetsdiskussion med dig, det viktiga är att TS förstår vad hon eller han måste göra för att få sin vilja igenom.
  • EpicF
    Anonym (Nope) skrev 2025-05-19 22:28:48 följande:
    Får förklara igen. Anhöriga kan inte strunta i det om TS anger sina önskningar digitalt i Vita arkivet, för då har även begravningsbyrån tillgång och kan se till att det blir som TS vill.

Nu tänker jag inte lägga mer tid på detta. Det viktiga är inte att jag går in i en evighetsdiskussion med dig, det viktiga är att TS förstår vad hon eller han måste göra för att få sin vilja igenom.
    Jo, det kan strunta i det ändå.
    Nej, begravningsbyrån kan tyvärr inte göra något, mer än att försöka få anhöriga att göra som den döde önskar. 
  • Anonym (Nope)
    EpicF skrev 2025-05-19 22:43:14 följande:
    Jo, det kan strunta i det ändå.
    Nej, begravningsbyrån kan tyvärr inte göra något, mer än att försöka få anhöriga att göra som den döde önskar. 
    Det stämmer inte. TS kan till och med ange att en boutredningsman ska sköta ärendet. Då blir tingsrätten inkopplade och boutredningsmannen får exklusiv tillgång till TS bostad. Anhöriga bryter då mot lagen om de tar sig in i TS bostad. Det finns all möjlighet för TS att stoppa dem, så länge hon eller han vidtar åtgärder.
  • EpicF
    Anonym (Nope) skrev 2025-05-19 22:56:12 följande:
    Det stämmer inte. TS kan till och med ange att en boutredningsman ska sköta ärendet. Då blir tingsrätten inkopplade och boutredningsmannen får exklusiv tillgång till TS bostad. Anhöriga bryter då mot lagen om de tar sig in i TS bostad. Det finns all möjlighet för TS att stoppa dem, så länge hon eller han vidtar åtgärder.
    Självklart kan hon göra det. Men anhöriga fortfarande strunta i ts direktiv ang begravningen. 

Bouppteckning kan  skydda från att anhöriga "rotar" bland ts saker. Men bouppteckning är inte samma som begravningen. 

Det är begravningen vi diskuterade
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-05-19 23:47:45 följande:
    Självklart kan hon göra det. Men anhöriga fortfarande strunta i ts direktiv ang begravningen. 

Bouppteckning kan  skydda från att anhöriga "rotar" bland ts saker. Men bouppteckning är inte samma som begravningen. 

TS kan skriva i Vita Arkivet att begravningsbyrån ABC ska anordna begravningen enligt följande xxxxxx och en boutredningsman från XYZ ska sköta boutredningen och tex betala ABC. Då kan anhöriga inte bestämma något annorlunda. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-05-20 00:03:58 följande:
    TS kan skriva i Vita Arkivet att begravningsbyrån ABC ska anordna begravningen enligt följande xxxxxx och en boutredningsman från XYZ ska sköta boutredningen och tex betala ABC. Då kan anhöriga inte bestämma något annorlunda. 
    Ledsen, men de kan de. Får hoppas ts har normala anhöriga. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (dödsångest) skrev 2025-05-19 16:37:36 följande:
    Och vad händer sen? Vad gör de då när de vet att jag är död? De har väl inte samma rättigheter att lägga sig i eftermälet som dödsboeelägarna har. Men jag vill inte att mina släktingar ska bli dödsbodelägare eller lägga sig i begravningen eller gå igenom mina grejer hemma.
    Hir nära släkt är det?

Det är endast bröstarvingar som man inte kan "göra sig av med" genom ett testsmente. Men är det kusiner så har de ingen arvsrätt och finns det ett testamente då blir de personerna ansvariga för dödsboet
  • Anonym (dödsångest)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-20 08:11:24 följande:
    Hir nära släkt är det?

Det är endast bröstarvingar som man inte kan "göra sig av med" genom ett testsmente. Men är det kusiner så har de ingen arvsrätt och finns det ett testamente då blir de personerna ansvariga för dödsboet
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-20 08:11:24 följande:
    Hir nära släkt är det?

Syskon och syskonbarn. Beroende på vilka som lever då såklart. Kanske bara blir syskonbarn. Jag tänker mig alltså att mina föräldrar kommer att vara döda då. Jag har inga bröstarvingar om du menar barn till mig.
  • Anonym (Nope)
    EpicF skrev 2025-05-19 23:47:45 följande:

Nope, begravningsbyrån följer instruktionerna i Vita arkivet om hon gör det digitalt. Dessutom diskuterar vi inte enbart begravningen. TS vill också stoppa dem från att gå igenom hennes/hans bostad.
  • Anonym (dödsångest)

Alltså om jag skulle dö här, jag vet inte vem som skulle få reda på det? Just nu har jag inte autogiro men det kanske man har då. Jag bor ensligt

Svar på tråden Hur gör jag med testamentet