• Anonym (dödsångest)

Hur gör jag med testamentet

Om jag är ensam utan barn när jag dör och mina föräldrar då är döda, jag vill inte att några släktingar ska ärva. Jag måste skriva ett testamente förstår jag som måste bevittnas? Av vem då, vem skulle hjälpa mig? Och vad gör jag sen med testamentet? Vem ska se till att det följs efter min död? 

Jag vill inte att mina släktingar ska rota i mitt hem efter att jag dött tex

• Svar på tråden Hur gör jag med testamentet
  • Anonym (dödsångest)
    Anonym (Manne) skrev 2025-05-19 13:10:04 följande:
    Jag har inte svar på dina frågor, men du kan ju också förvara testamentet hemma och/eller hos någon du litar på. Du måste ju förvara det någonstans.
    Och vem ska hitta det hemma hos mig? Jag vill som sagt inte ha mina släktingar snokandes där och dessutom kanske de kastar det. Har ingen som jag litar på.
  • Anonym (dödsångest)
    Anonym (J) skrev 2025-05-19 12:17:50 följande:
    Ta dessa frågor med firman du anlitar
    Jag vill inte kontakta någon i onödan om det visar sig att det jag vill inte kommer fungera. Det är därför jag frågar anonymt om någon vet hur det funkar.
  • Anonym (J)
    Anonym (dödsångest) skrev 2025-05-19 13:39:41 följande:
    Jag vill inte kontakta någon i onödan om det visar sig att det jag vill inte kommer fungera. Det är därför jag frågar anonymt om någon vet hur det funkar.
    Steg ett: Du skriver ett testamenete enl konstens alla regler
    Steg två: Du ger testamentet till någon du litar på som sen får se till att det kommer fram till arvsskiftet

eller - du lägger testamenetet någonstans du ver att du kommer bli hittat av någon vettig person om du dör.
  • Anonym (J)
    Anonym (dödsångest) skrev 2025-05-19 13:38:10 följande:
    Och vem ska hitta det hemma hos mig? Jag vill som sagt inte ha mina släktingar snokandes där och dessutom kanske de kastar det. Har ingen som jag litar på.
    Har du ingen du litar på får du anlita ett företag som har det som jobb.
  • Krocko
    Anonym (dödsångest) skrev 2025-05-19 12:16:46 följande:

Tack ska ni ha!

Men om en firma förvarar testamentet hur ska de veta att jag har dött och komma fram med testamentet?

Och en sak till tänk om mina släktingar inte släpper in dem till bodelningen eller vad det heter?

De får uppgifter från folkbokföringen.
  • EpicF
    Anonym (dödsångest) skrev 2025-05-19 12:16:46 följande:

Tack ska ni ha!

Men om en firma förvarar testamentet hur ska de veta att jag har dött och komma fram med testamentet?

Och en sak till tänk om mina släktingar inte släpper in dem till bodelningen eller vad det heter?

Du kan själv skriva instruktioner om vad som ska hända efter din död. Detta kan du förvara hemma, i bankfack eller ge till en nära vänner eller någon annan du litar på. 
  • EpicF
    Anonym (dödsångest) skrev 2025-05-19 13:38:10 följande:
    Dina närmaste släktingar kommer kontaktas när du gått bort.
  • Anonym (dödsångest)
    EpicF skrev 2025-05-19 15:31:35 följande:

Jaha men det hjälper ju inte mig. De har ingenting med mig att göra vad mig anbelangar. Ni verkar inte förstå problemet.
  • Anonym (J)
    Anonym (dödsångest) skrev 2025-05-19 16:35:04 följande:

Jaha men det hjälper ju inte mig. De har ingenting med mig att göra vad mig anbelangar. Ni verkar inte förstå problemet.
    Har du ingen du har förtroende för att hantera ditt testamenete har du ett alternativ kvar, anlita ett företag.
  • Anonym (dödsångest)
    Krocko skrev 2025-05-19 15:27:47 följande:
    De får uppgifter från folkbokföringen.
    Och vad händer sen? Vad gör de då när de vet att jag är död? De har väl inte samma rättigheter att lägga sig i eftermälet som dödsboeelägarna har. Men jag vill inte att mina släktingar ska bli dödsbodelägare eller lägga sig i begravningen eller gå igenom mina grejer hemma.
Svar på tråden Hur gör jag med testamentet