• Anonym (P)

Vem har rätt?

Beställde matpåsar med hemleverans. Däri låg en felaktig produkt, rätt märke men fel sort. Jag kontaktade dem och ville ha pengarna tillbaka, men de vägrar med orden "du har fått ett fullgott alternativ". Jag fick ju inte det jag beställde!? Att andra kanske inte tycker det är en stor grej att byta till annan sort (i det här fallet smak) betyder inte att det inte är så för min familj. Det vi fick kommer inte bli använt och kommer alltså ges bort eller slängas om ingen vill ha den. Butiken har inte alternativet att man kan välja om man godkänner att de byter ut produkter, men även de som haft det som jag köpt ifrån tidigare har inte haft några problem med att kompensera om jag varit missnöjd med bytet, alt tagit tillbaka produkten direkt vid leverans.

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • Anonym (Freja)

Jag kan inte tänka mig annat än att du har rätt. Jag som är allergisk, och ofta måste välja bort de flesta smakalternativen, hade blivit måttligt nöjd om jag t.ex. fått något med jordgubbar eller äpple istället för hallon.

• Lynx123

Kan du inte.ens gå till butiken och lämna tillbaka produkten, menar de?

• Anonym (M)

Varför tar du en diskussion här? Du har fått svar från affären, det gäller. Ingen här kan hjälpa dig. Livet går inte under.

• Anonym (P)
    Lynx123 skrev 2025-05-17 10:05:46 följande:

Kan du inte.ens gå till butiken och lämna tillbaka produkten, menar de?

Den är för långt ifrån, över en timme med flera byten enkel väg
  • Anonym (P)
    Anonym (M) skrev 2025-05-17 10:06:20 följande:

Varför tar du en diskussion här? Du har fått svar från affären, det gäller. Ingen här kan hjälpa dig. Livet går inte under.

Bryter de lagen kan jag såklart ta det vidare.
  • Lynx123
    Anonym (P) skrev 2025-05-17 10:14:32 följande:
    Den är för långt ifrån, över en timme med flera byten enkel väg
    Okej, då får du kanske visa beställningen och kvittot för butiken - alternativt lägga ner. Tänker att du ju ändå behållt produkten. Kanske finns det någon behövande som skulle bli glad för den.
  • Anonym (P)
    Lynx123 skrev 2025-05-17 10:19:54 följande:
    Okej, då får du kanske visa beställningen och kvittot för butiken - alternativt lägga ner. Tänker att du ju ändå behållt produkten. Kanske finns det någon behövande som skulle bli glad för den.
    Jag har inte valt att behålla den dock, de erbjuder ju ingen returmöjlighet och det innebär ju en ökad kostnad för mig när jag nu behöver köpa något jag redan betalat för nån annanstans.
  • Cereal Killer
    Lynx123 skrev 2025-05-17 10:19:54 följande:

Fast juridiskt är det butikens ansvar att ordna frakt tillbaka om de vill ha tillbaka produkten.

Det är ingen som helst tvekan här om att TS har rätt.

Sen är ju frågan om man orkar bråka om det handlar om någonting för typ 20-50 kr. Personligen hade jag behållit produkten, lämnat ett negativt omdöme och inte handlat av butiken igen. Det hade kostat dem mycket mer än 50 kr.

• Anonym (V)
    Anonym (P) skrev 2025-05-17 10:15:13 följande:
    Bryter de lagen kan jag såklart ta det vidare.
    Det finns ingen lag som i detalj reglerar detta. Läs deras försäljningsvillkor, om det står där att de kan byta ut produkter blir det svårare för dig att klaga. Om du kan klart påvisa stor skillnad mellan produkterna har du ändå chans att få rätt. 
  • Anonym (L)

Vad kostar produkten?

Har du läst köpvillkoren? 

Svar på tråden Vem har rätt?