Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Svenskars rasism

Anonym (Ja) skrev 2025-05-19 14:02:03 följande:
    Nja.. om man nu ska lita mer på statistik och forskare än på FL Thor så är det faktiskt tvärtom dvs att svenska män står för ca en tredjedel av våldtäkterna men svenskarna är till antalet 3-4 ggr fler (se länkar nedan). En invandrare är alltså mångdubbelt mer benägen att våldta.

Här relativiseras ingenting. Poängen är att invandrare är mångdubbelt mer benägna att begå sexualbrott och att våldta (siffrorna talar sanning, det gör inte du) men fortsätt gärna trollandet mot väderkvarnar.

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ny-kartlaggning-av-valdtaktsdomar-58-procent-av-de-domda-fodda-utomlands

portal.research.lu.se/sv/activities/63-percent-of-those-convicted-of-rape-in-sweden-have-an-immigrant

Samtidigt så är det bara så att 10 % av antalet våldtäkter som anmäls och av dessa är det bara 5% som resulterar i en fällande dom. Det statistska underlaget är således mycket svagt. Det vi vet är att när det gäller 0,5% av våldtäkterna så är 58 % gärningsmämnnen födda utomlands. 

Sannolikt sker majoriteten av de våldtäkter som inte anmäls i situationer där offer och gärningsman känner varandra sedan tidigare. I denna större grupp är det rimligt att anta att personer med svensk bakgrund är fler, eftersom majoriteten av befolkningen i Sverige faktiskt har svensk bakgrund. Om det fanns statistik över varje genomförd våldtäkt så skulle resultatet sannolikt se annorlunda ut.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Cheers skrev 2025-05-19 18:19:49 följande:

Auktoritativa källor som Nationalencyklopedin, Websters dictionary, SAOL och SAOB o.s.v. o.s.v. definierar rasism som uppfattningen att vissa raser är mindre värda än andra. Det bygger på en indelning av människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken). Har man en sådan uppfattning och anser att t.ex. svarta är underlägsna vita så är man rasist.

Jag ser att numera lägger vänsterliberaler som fått fäste inom akademien genom s.k. rasismforskning (jfr den s.k. genusvetenskapen) lite vad som helst i rasistbegreppet. Det vänsterliberala åropagandaorganet Forum för levande historia kungör således att med rasism avses intolerans mot gruppper bl.a på grund av etnicitet, hudfärg, kultur eller religion. Antagligen inkluderar de också många andra grupper som de värnar om enligt sin identitetspolitiska agenda.

Det öppnar naturligtvis oanade möjligheter att stigmatisera personer som har en annan uppfattning än den vänsterliberala, politiskt korrekta. Jag menar vem vill bli anklagad för att vara rasist, d.v.s. en usel människa av KuKluxKlan-snitt?

Passa dig väldigt noga för att ha kritiska synpunkter på islam så du inte blir beskylld för att vara rasist! Säg någonting som du tycker är negativt med t.ex. en afrikansk eller arabisk  kultur och rasistkortet dras fram direkt. Vi ska bara inte tala om trans och gender.Och så vidare. 

Rasistanklagelsen är ett effektivt vapen för att tysta en fri och öppen debatt mot de som inte fattat de vänsterliberlas strategi för att sätta munkavle på oliktänkande. Och i värsta fall få dem uteslutna från gemenskapen, cancellerade, eller bli av med jobbet. 

Det är så lätt för vissa att slänga ur sig rasistanklagelser istället för sakliga argument.

Jfr begreppen islamofobi, homofobi, transfobi, xenofobi, afrofobi, funkofobi o.s.v.  alla avsedda att slänga i ansiktet på de som har åsikter som ogillas. Precis som anklagelser om rasism även när det inte är rasism utan en annan åsikt om något.

Rasism i svensk lagstiftning täcks in under hets mot folkgrupp, som förbjuder spridning av hat eller hot mot grupper baserat på ras, etnicitet, religion och liknande.
  • KillBill
    Anonym (Lina) skrev 2025-05-17 23:48:41 följande:
    Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

En mängd inlägg i den här tråden bekräftar vissa svenskars rasism..
  • KillBill
    Anonym (w) skrev 2025-05-18 23:55:18 följande:
    Alla vet att människor från icke-västliga kulturer är extremt överrepresenterade vid grova brott i Sverige.

Ta ex det gruppbaserade sexuella vålder + pojkar som våldtar pojkar. Försök hitta ett enda fall där en kille med svenskt namn våldtagit en annan pojk.

Klanerna och släkterna som terroriserar landet består säkert av 95 % män med invandrarbakgrund.

Hedersvåldet är till nära nog 100 % importerat.

Våld mot blåljuspersonal är ett importerat brott. Försök hitta en dömd med svenskt namn som deltog i Ramadanupploppen.
    Nej våld mot blåljuspersonal är inte ett importerat problem. det finns dokumenterade exempel på våld mot statens personal såsom militär och polis sedan hundratals år.  Ta bara Saltsjöbadsupploppet 1950 där poliser som försökte upprätthålla ordningen blev utsatta för stenkastning och våldsamma attacker från svenska ungdomar vilket resulterade i flera skadade poliser. 
  • KillBill
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-25 09:22:55 följande:
    Och en lika stor mängd bekräftar det omvända. 
    Vad gör vi nu?
    Det är en diskussionstråd så vad tänker du?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-25 09:56:38 följande:
    Anser du att våldets omfattning, mängden våldsutövare, våldets grovhet (som när man slår sönder och bränner upp polisbilar) samt antalet fall under given period är likvärdig om du jämför 1950-talet med 2020-talet?

Jag förklarar bara att våld mot polis inte är ett "importerat" problem.  Under 1900 talet har det vid flera tidsperioder varit oroligt i Sverige vilket har resulterat i att svenskar kastat sten och flaskor mot polisen i syfte att skada.   Även  nutida fall av upplopp har svenska gärningsmän skadat blåljuspersonal som poliser. Jag tänker då på våld och  upplopp i samband med fotfollsmatcher.

• KillBill
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-25 12:06:47 följande:
    Diskussionstråd eller tvekampstråd? Tycker att det mer liknar det senare faktiskt. Det enda som gäller är att vinna och få sista ordet mot någon annan, även om man framställer sig själv som en idiot på kuppen.

Vad jag tänker kopplat till just din närvaro på forumet är att ett problem kan vara ett problem utan att det är till 100% bekräftat av allt och alla först.

Om jag säger "kobror är dödliga" så behöver du inte genast gräva efter något exempel från hundrafemtio år tidigare där en snubbe minsann överlevde ett bett och därför har jag fel.

Eller, gör det för all del men vad sägs om att också se och erkänna de delar där jag har en solid poäng? Det blir lixom lite mer nyanserat så.

En diskussion på ett webbaserat diskussionsforum med anonyma deltagare tenderar ofta att bli en kamp där deltagarna försöker framföra de starkaste argumenten för sin egen uppfattning. Jag tror att det är svårt att ändra på. Söker man efter samarbete och gemensam förståelse med de man diskuterar med finns det nog bättre arenor.

Jag kan naturligtvis instämma i vissa synpunkter som folk jag diskuterar med framför men då finns ju inget att ifrågasätta eller argumentera emot.

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2025-05-25 18:36:42 följande:
    Korrekt det finns exempel på när svenskar har kasta sten och haft handgemäng mot polisen..

Men märkligt att du inte gräver fram exempel på svenskar som har skjutit poliser till döds.
    Hur jag än letar så hittar jag inget i den svenska historien där svenskar har skjutit poliser till döds.

Då har du nog inte letat särskilt noggrant. Det finns sammanställningar över polismord i Sverige, och flera av gärningsmännen är svenska medborgare. Skjutvapen har dessutom ofta använts som mordvapen.

Här är två exempel:

Gunnar Norgren sköt ihjäl polismannen Ragnar Sandahl i Nyköping 1966.

Lars Widerström dödade polismannen Fredrik Widén med ett skjutvapen i Nyköping den 20 juni 2007.

Här har du en länk till en mer omfattande lista över poliser som dödats i tjänsten:

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2025-05-25 21:45:06 följande:
    Okey du hittade några få..

Har du ingen vettigare och mer tillförlitlig källhänvisning än wikipedia?

Några få? Listan över poliser som mördats i Sverige från 1900-talet fram till idag omfattar fler än 30 personer. Även om inte alla dödats med skjutvapen, finns det betydligt fler än två fall där svenska poliser har skjutits ihjäl och där gärningsmännen varit svenskar.

Jag tycker att Wikipedia fungerar utmärkt som en första källa när man vill få en överblick över den här typen av händelser. Vill man fördjupa sig i detaljer kan man enkelt hitta mer information genom att googla på specifika fall eller namn.

• KillBill
    Anonym (Svanen) skrev 2025-05-25 22:26:40 följande:
    Fast några exempel är inte vidare intressant. Statistiken är talande beträffande våldsbrott.

Jag tycker vi svenskar ska vara stolta över att vi har en så fredlig kultur. Det är imponerande hur lite våld som faktiskt förekommer bland svenskar.

Ja det är fint. Jag tycker också att det är fantastiskt att det dödliga våldet  per capita de senaste åren är lägre än antalet dödligt våld per capita på 80-talet.

När man läser tidningarna får man lätt intrycket av att allt blivit sämre men faktum är att färre och färre dör av dödligt våld i Sverige.

• KillBill
    Anonym (w) skrev 2025-05-26 01:26:55 följande:
    Du tolkar statistiken helt fel. De flesta som dog av våld då hade överlevt idag då sjukvården utvecklats.

I grannländerna och västvärlden har det dödliga våldet sjunkit med upp till 50-60% sedan den tiden, men bara med 15-20 % i Sverige.

Sveriges kurva skiljer sig markant jämfört med Danmark, Finland och Norge. Vi borde normalt sett ha likartade kurvor.

Men nu är det så att vi tagit emot fler migranter än vad de andra tre länderna gjort tillsammans och där ligger förklaringen.

Nej jag tolkar inte statistiken fel. Finland har idag högre andel dödligt våld än vad Sverige  och detta trots att Finland har haft väsentligt mindre invandring än Sverige.

• KillBill
    Anonym (w) skrev 2025-05-26 11:26:53 följande:
    Du hittar på. Härom året dog 62 i skjutvapenvåld i Sverige och två i Finland.

Lite kul när man läser om "svenskar" som mördar i grannländerna. Inga riktiga svenskar.

Du har fel. Under 2024 rapporterades 92 fall av dödligt våld i Sverige, vilket motsvarar 0,87 fall per 100?000 invånare. Finland har ännu inte publicerat statistik för hela året, men redan i september 2024 hade 57 fall av dödligt våld registrerats. Det innebar att Finland då redan låg på 1,34 fall per 100?000 invånare..

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2025-05-26 19:00:59 följande:
    Vad är det du inte förstår?
    Det är fortfarande en önskedröm från din sida  över att jag skulle ha blivit överbevisad av en wikilänk som KillBill lade in..

Men men, vill du inbilla dig själv att jag blivit överbevisad av någon wikilänk så får det stå för dig. Fast kom ihåg det stämmer inte med verkligheten av jag skulle bli överbevisa av någon wikilänk..

Varför fortsätter du att argumentera på det här sättet, när det tydligt framgår i tråden att ditt påstående inte stämmer?

Du insinuerade att det inte finns exempel i svensk historia där svenskar har skjutit ihjäl poliser. Jag bemötte det genom att nämna två dokumenterade fall:  Gunnar Norgren, som 1966 sköt ihjäl polismannen Ragnar Sandahl i Nyköping och Lars Widerström, som den 20 juni 2007 sköt ihjäl polismannen Fredrik Widé.

Detta är bara två exempel, men det finns fler. Att dessa personer återfinns i en lista över polismord på Wikipedia gör dem inte mindre relevanta. Du kan enkelt verifiera uppgifterna genom att söka i öppna källor.

Att försöka tona ner eller bortförklara det faktiska våld som förekommit i Sveriges historia gynnar ingen. Fakta försvinner inte bara för att du ignorerar den.

Det här är ditt ursprungliga inlägg. Alla kan se vad du skrev:

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2025-05-27 01:59:52 följande:
    Vadå fortsätter skreva på det sättet?
    Man får tydligen nu inte svara på ett felaktig påstående som upprepats, och förtydliga fört personen en andra vända. utan att du skall gå i taket tydligen.

Jag blev aldrig överbevisad av din wikilänk. Varför är det så otroligt svårt för dig (även Nikah tydligen också) att acceptera detta? 

Jag skall också tillägga att jag ALDRIG har förnekad något om polismord  som skett av svenskar i historien. Ja jag ifrågasatte, men aldrig förnekat.
    Så det är inte ens någon ide att du försöker med den vinkeln, bra för att man ville ha en pålitligare källa än en wikilänk, och i inlägg #302 så skrev jag också varför som svar till (Svanen)..

P.S

Det hade varit alldeles tillräckligt med inläggsnummer så hade du sluppit att allt det extra arbetet med att skärmdumpa och ladda upp bild. Du kunde ju kanske ägnat tiden att komma med en pålitligare källa än en wikilänk...
    Alltså, vad svamlar du om? Du insinuerade att ingen svensk skjutit ihjäl en svensk polis. Jag gav dig två namn på svenska polismördare som skjutit ihjäl sina offer. Det är inget fel på mina exempel. Att en sanning publiceras på Wikipedia gör den inte mindre sann för det.
Svar på tråden Svenskars rasism