• Anonym (vill inte)

Vill inte fira student - familj lyssnar inte

Jag tar studenten om mindre än en månad. Det ska "naturligtvis" firas, precis som det firades för mina äldre styv/syskon (2 bio, 2 styv), med stor bjudning för släk och vänner, med tårtor och grillning och grejer. 

Men jag vill faktiskt inte ens vara med på utspringet, med allt det innebär i på mitt gymnasium med champagnefrukost och familjemottagning och picknick. Det är liksom inte min grej med massa jippon, jag har aldrig gillat det. Jag har aldrig gillat min egna födelsedag heller.

Dock är det ju då jag som är "fånig" och "självklart ska vi fira som vanligt" och "det blir ju kul". Som att de inte märkt att jag hållig mig undan från alla andra stora fester och sånt hela livet, mest varit på mitt rum eller ute. Det kanske de inte har, ärligt talat. 

Jag funderar på att helt enkelt hålla mig borta. Jag kan åka ut till landet eller något och meddela att jag gjort det när jag är halvvägs där.

Någon kommer troligen fråga och ja, jag är autistisk. Jag fick diagnos när jag var 11. Men min familj tar ingen hänsyn till det, enligt dem är jag bara "konstig" när det kommer till vissa saker. Det var skolan som ville ha en diagnos.

• Svar på tråden Vill inte fira student - familj lyssnar inte
  • Fiona M

Sätt dig ner med de vuxna.
    Förklara att du är obekväm i såna sammanhang, och vill de hålla ett traditionellt firande är det för sin egen skull, inte din. Anser de att det här är din dag och faktiskt vill fira dig lyssnar de på vad du säger.

• Anonym (Mamma)

Jag tycker absolut att du ska kolla upp en möjlighet att åka hemifrån istället. Men berätta redan nu för dina föräldrar att du tänker göra så, så att de inte bjuder in en massa folk , fixar mat mm och sen dyker du inte upp. Det skulle uppfattas som egoistiskt och taskigt av många. Risken finns att dina släktingar blir rätt ledsna och sura, och det är ju inte deras fel att dina föräldrar vägrar fatta. 

• Anonym (M)

Jag gillar inte ultimatum men i det här fallet kanske du blir tvungen till det. Säg till dina föräldrar att om de envisas med en stor bjudning så kommer inte du. 

Förklara att du mår dåligt och känner dig stressad av bara tanken och att de ska respektera det. 

Vad skulle du själv vilja göra? Du kan komma med ett eget förslag, till exempel att ni firar bara familjen hemma. 

Självklart är det din dag men att dina föräldrar vill fira dig handlar ju om att de bryr sig om dig och är stolta över dig. Det handlar ju om välvilja i grunden men de borde vara mer lyhörda, särskilt med tanke på din diagnos. Det är ju inte meningen att du ska må dåligt på din student. 

• Anonym (vill inte)
    Fiona M skrev 2025-05-18 16:44:20 följande:

Sätt dig ner med de vuxna.
    Förklara att du är obekväm i såna sammanhang, och vill de hålla ett traditionellt firande är det för sin egen skull, inte din. Anser de att det här är din dag och faktiskt vill fira dig lyssnar de på vad du säger.

Jag har förklarat för dem att jag inte vill.
  • Anonym (vill inte)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-18 16:55:49 följande:

Jag tycker absolut att du ska kolla upp en möjlighet att åka hemifrån istället. Men berätta redan nu för dina föräldrar att du tänker göra så, så att de inte bjuder in en massa folk , fixar mat mm och sen dyker du inte upp. Det skulle uppfattas som egoistiskt och taskigt av många. Risken finns att dina släktingar blir rätt ledsna och sura, och det är ju inte deras fel att dina föräldrar vägrar fatta. 

Helt ärligt så tror jag att min närvaro inte spelar någon roll. 

Men jag kan så klart säga att jag inte kommer vara med, istället för att säga att jag inte vill fira. Jag kan ta med hundarna så slpper de tänka på dem den dagen, så kan de fira ifred.
  • Anonym (vill inte)
    Anonym (M) skrev 2025-05-18 17:25:49 följande:

Jag gillar inte ultimatum men i det här fallet kanske du blir tvungen till det. Säg till dina föräldrar att om de envisas med en stor bjudning så kommer inte du. 

Förklara att du mår dåligt och känner dig stressad av bara tanken och att de ska respektera det. 

Vad skulle du själv vilja göra? Du kan komma med ett eget förslag, till exempel att ni firar bara familjen hemma. 

Självklart är det din dag men att dina föräldrar vill fira dig handlar ju om att de bryr sig om dig och är stolta över dig. Det handlar ju om välvilja i grunden men de borde vara mer lyhörda, särskilt med tanke på din diagnos. Det är ju inte meningen att du ska må dåligt på din student. 

Eller så är det bara en förevändning att ha bjudning. Annars hade de väl lyssnat när jag säger nej?

Jag vill inte göra någonting. Det är det de har problem med. Då är jag "fånig", som jag skrev i TS. 
  • EpicF

Om de inte lyssnar så skippar du helt enkelt allt. Ingen kan tvinga dig. Åk ut till landet samma dag istället för att åka till skolan. 

Ingen kan tvinga dig. 

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-18 16:55:49 följande:

Om ts redan sagt till att hon inte vill fira så tycker jag nog föräldrar får skylla sig själva om de bjuder en massa folk och ta inte dyker upp. Då kanske de lär sig en läxa. 
  • Anonym (Tråkiga mamman)

Kan du förhandla med föräldrarna.
    Tex du ställer upp utspring, liten bjudning där du ler och är trevlig 2 timmar.
    Flak och annat onödigt behöver du inte vara med på.
    Ska ni göra något trevligt med klassen innan ni skiljs åt som du vill vara med på?

• Anonym (M)
    Anonym (vill inte) skrev 2025-05-18 17:56:51 följande:
    Eller så är det bara en förevändning att ha bjudning. Annars hade de väl lyssnat när jag säger nej?

Jag vill inte göra någonting. Det är det de har problem med. Då är jag "fånig", som jag skrev i TS. 

Kan du inte ens tänka dig en middag hemma med familjen där de får fira dig i all stillsamhet?

De kanske gillar att ha tillställningar men självklart handlar det om att de vill fira dig också.

Om min son inte hade velat göra någonting så hade jag nog blivit besviken. Jag ville ju fira honom men om han hade velat ha ett litet firande så hade jag respekterat det. 

Man kan ha en lite cynisk syn på sina föräldrar i din ålder men det finns säkert en del omtanke och kärlek i att de vill fira dig. 

Däremot tycker jag att du ska vara väldigt tydlig med vad som händer om de har en tillställning. Stick inte bara på själva dagen utan säg att du kan tänka dig en middag med familjen till exempel, annars drar du. 

Kan ni inte åka till landet tillsammans och ha ett litet firande där med familjen om du trivs där? 

Svar på tråden Vill inte fira student - familj lyssnar inte