Inlägg från: Anonym (Hon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hon)

Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga

Ponera att din partner sen tre år ska genomgå en stor och riskfylld operation och pga detta har hen skrivit testamente. Du får veta att hen testamenterar precis allt till sina omyndiga barn, inklusive djuren.

Tar du illa vid dig?

• Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga
  • Anonym (Hon)
    Grässtrå77 skrev 2025-05-19 13:27:33 följande:

Om personen inte är gift så ärver ju barnen allt om det inte skrivs testamente. Eller som sambo har man väl rätt att få ut nåt litet. Så om partnern inte har haft ett testamente tidigare som uttalat nåt annat så innebär ju inte testamentet något nytt.

Hen ville försäkra sig om att deras andra förälder inte får tillgång till pengarna, men ett testamente är ändå ett aktivt ställningstagande till att partnern inte ska få något.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Nhgo9642) skrev 2025-05-19 13:38:38 följande:

Om du är samma person som jag tänker på känns det som att detta testamente bara är ett bevis på att relationen sedan länge varit slut.  Dags att acceptera sanningen nu. 

?
  • Anonym (Hon)

Bor ihop veckorna barnen är hos andra föräldern. Inget ägs "officiellt" gemensamt, bara muntligt.

• Anonym (Hon)
    Anonym (K) skrev 2025-05-19 14:31:49 följande:
    Ni har alltså två bostäder. Att äga något muntligt är för lösa boliner. Vad är det som ägs muntligt gemensamt? Ett hus? En bil? En häst? En kanin?

Är det något som ni gemensamt jobbat fram som är av värde, t ex renovering, utbildat en dressyrhäst eller vad de nu handlar om kan jag förstå om personen som exkluderas ur testamentet reagerar. Å andra sidan borde detta reglerats för länge sedan.
    Katterna, men de har aldrig varit gemensamma på riktigt, vi har bara kallat dem "våra barn" på skämt, eftersom vi aldrig kommer få gemensamma.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (K) skrev 2025-05-19 14:57:41 följande:
    Personen som anser sig exkluderad i testamentet kan ta upp det här med personen ifråga. Det går att lägga till önskan om vad som ska hända med katterna om personen avlider. Personen som ska opereras kanske inte tänkt på dem, eller helt enkelt vill att barnen ska få behålla dem.
    Det står redan att katterna ska stanna hos barnen.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (K) skrev 2025-05-19 15:55:30 följande:
    Ja men då så. Personen har tagit ställning. Hade du skrivit det i trådstarten hade det varit lättare att förstå. Personen ser inte katterna som era "gemensamma barn". Kommunikation är viktigt och underförstådda outtalade förväntningar måste fram. Ingen är tankeläsare.
    Det står i ts.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (J) skrev 2025-05-19 16:01:43 följande:
    Om jag lever i en långsiktig seriös relation hade jag tagit illa vid mig om min partner hade skrivit testamente, gjort planer för begravning mm utan att involverat mig.

Att sen barnen fått allt hade inte gjort någon för då kunde jag ordna på liknande sätt för mig. Detta föutsätter ingen gemensamt boende eller annat dyrt samägt eller att vi på något sätt försöjer varandra.
    Involvera på vilket sätt? Informera eller att du ska få ge input?

Bara den ena här som har något som är värt att ärva, så det är ganska meningslöst för den andra att skriva testamente.
  • Anonym (Hon)
    Egon den stora skrev 2025-05-20 11:44:47 följande:
    Det hade ju passat sig att skriva lite mer av detta i ts så att folk inte behöver gissa en massa saker. 
    Nej är ni inte ens sambo mer än varannan vecka så finns det knappast någon moralisk skyldighet att nämna den andra i ett testamente.  
    Frågan är varför man inte vill att den andre ska ha något överhuvudtaget,  men det får man väl gissa sig till också. 
    Eller så kan man utgå ifrån att det inte finns något gemensamt när testamentet skrevs som det gjorde. Man kan ju inte testamentera bort andras saker, så det hade varit ett icke-problem. Det är i huvudsak pengar som finns att ärva.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (?) skrev 2025-05-20 16:31:34 följande:

Om ni är överens om att katterna är era gemensamma så kan väl inte den ena testamentera bort dem. Muntliga avtal gäller. Men man ska bevisa det också. Så du får försöka dokumentera det på något vis eller om det kanske finns vittnen till överenskommelsen. Är du den parten med testamentet så har du kanske inte rätt att testamentera bort dem om det är så att ni är överens om att det är bådas katter.

Nej vi är inte överens om det.
Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga