• EpicF

Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga

Nej, varför skulle man ta illa upp? 

Är man inte gifts så ärver barnen oavsett testamente. 

• EpicF
    Grässtrå77 skrev 2025-05-19 13:27:33 följande:

Om personen inte är gift så ärver ju barnen allt om det inte skrivs testamente. Eller som sambo har man väl rätt att få ut nåt litet. Så om partnern inte har haft ett testamente tidigare som uttalat nåt annat så innebär ju inte testamentet något nytt.

Nej, man har inte rätt att få "ut något litet" som sambo. Men man kan som sambo stå med i ett testamente. 
  • EpicF
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-19 13:29:44 följande:
    Hen ville försäkra sig om att deras andra förälder inte får tillgång till pengarna, men ett testamente är ändå ett aktivt ställningstagande till att partnern inte ska få något.
    Ex partnen, barnens andra föräldern, arber oavsett inte. Det är rätt normalt att man vill testamentera allt till sina barn om man inte är gift eller har varit tillsammans länge. 

Är du svartsjuk ts?
  • EpicF
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-19 14:47:37 följande:
    Katterna, men de har aldrig varit gemensamma på riktigt, vi har bara kallat dem "våra barn" på skämt, eftersom vi aldrig kommer få gemensamma.
    Och du är svartsjuk på omyndig barn som fått katter testenterat till sig i tillfälle deras pappa går bort i förtid? 

Väx upp. 
  • EpicF
    Sunflora skrev 2025-05-20 08:15:56 följande:

Barnen hade ärvt utan testamente också så det blir ingen skillnad. Din partner kan inte testamentera bort saker som är dina, husdjur är jag osäker på om man kan testamentera bort. Jag tycker det är vettigt att barnen ärver. 

Eftersom husdjuren är partnens (om ts är den som är upprörd) så kan partnen testentera dessa till barnen. 
  • EpicF
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 16:59:25 följande:
    Bryr man sig inte om sin partner för att man prioriterar sina barns framtid?
    Det är väl på tiden att du dumpar din omogna kille. Du är den som skriver testamente så att barnen arver. Egentligen så behöver du inte det då dina barn arver dig direkt. Varken din exman eller kille arver dig. 
  • EpicF
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 17:50:22 följande:
    Och han känner till testamentet och vad som står i det. Jag är inte intresserad av någon input, det är mitt liv, mina pengar. Jag är bara strax över 30 och har antagligen många år innan vi når dit, jag vill bara säkra upp barnens framtid då exmaken är skyldig mig en stor summa pengar som jag inte vill riskera att han kan behålla.
    Då får du be din exmake att betala tillbaka inom ett fastsatt datum. Ett testamente påverkar inte hans skuld till dig. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-05-20 18:57:35 följande:
    Då får du vara tydlig mot honom.  Dina tillgångar ska till dina barn.  Du bestämmer över dina tillgångar och ditt testamente. 
    Hennes tillgångar går till hennes barn även utan ett testamente. 

För ts del så behövs egenligen inget testamente då barnen arver direkt. 
  • EpicF
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 20:01:38 följande:
    Jag har blivit tillsagd att eftersom barnen är omyndiga kan det bli pappan som ska hålla pengarna till de är vuxna. Jag vill försäkra att det inte händer plus att han inte kan behålla skulden.
    Kom ihåg att precisisera i testamentet att en annan namngiven person som du valt ut ska förvalta barnens arv. Annars så blir det din exmake som förvaltar arver för barne tills de är myndiga. 

Är det en stor summa pengar så blir det överförmyndarskap. 

Ett testamente i ditt fall är enbart bra för att få någon annan än barnens pappa till att förvalta arvet. Det är enda sättet du kan sätta stopp på att han blandas in I deras arv. 

Så länge ingen kräver att skulden skal betalas tillbaka så behöver han tekniskt sätt inte göra det. 

Har ni papper på skulden? 
  • EpicF
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 20:16:13 följande:
    Dödsboet så vitt jag fått höra.

Ja det finns papper på och barnen känner till den också. Det är en halv miljon det rör sig om.
    Ja, dödsboet kan kräva in skulden. Om han har pengar så får han betala. 
  • EpicF
    Anonym (Oj) skrev 2025-05-20 21:16:37 följande:

Oj, vilken snarstucken partner... Jag och min man (vi är gifta sedan många år) ärver inte varandra, det gör våra gemensamma barn. Med andra ord, självklart att man prioriterar sina barn.

Anonym (Oj) skrev 2025-05-20 21:16:37 följande:

Oj, vilken snarstucken partner... Jag och min man (vi är gifta sedan många år) ärver inte varandra, det gör våra gemensamma barn. Med andra ord, självklart att man prioriterar sina barn.

Har ni skrivit testamente? Annars arver man varandra som gifta, och det före gemensamma barn. Bara särkullsbarn som för ut ditt arv med en gång. 
  • EpicF
    Goneril skrev 2025-05-21 00:59:28 följande:

Tillägg: Här har vi ett par som känt varandra under 3 år, vilket får betraktas som en kortare tid. Att lojaliteten hos arvlåtaren ligger hos barnen är självklart. Även om paret i trådstarten delar bostad, det vill säga delar utgifter, får de se till att hålla isär kärlek och pengar. Att efter endast tre år förvänta sig penninggåvor är golddigger-fasoner. Hur är det med kärleken? Önskar inte TS att partnern överlever? Varför tänka på pengar i detta läge? Hoppas inte TS på något vis antyder detta  gentemot partnern. 

De delar inte bostad och inte heller har de gemensamma utgifter. 

Det är ts som ska opereras och har då skrivit testamente (förhoppningsvis dör hon preciserat att barnens pappa inte ska förvalta arvet). Ts kille, omogen sådan, ör der som surar och beteer sig som ett stort barn. 
Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga