Anonym (Förälder) skrev 2025-05-20 12:48:26 följande:
Nej jag skulle aldrig våga låta hen gå ut ensam här tyvärr. finns heller inga vänner till barnet i huset :( så jag förstår att det sociala sker i parken, men har tänkt att förskolan löser det..
men får försöka låta det vara på samma nivå . Det jobbiga i det hela är ju att jag är introvert (socialfobi)
samtidigt vill jag ju det bästa för barnet så får väl försöka stå ut ändå
Mm, man får stå ut med en del obehag som förälder :( Läste nånstans om att många föräldrar tvingar sig till mycket mer extrovert beteende för sina barns skull än de skulle valt själva.
Men måste du prata med folk när ni är i parken, det kanske räcker att ditt barn leker med andra? Och om du har en social unge så behöver hen säkert mer än det som erbjuds på förskolan.
Försök att stå ut, för det gynnar ditt barn väldigt mycket att vara i parken, fri och utmanande lek, socialt umgänge, sol och frisk luft. Du kan ändå sätta nåt slags ramar om vad som är lagom tid.
Tex max två timmar per dag på helgen eller nåt, och max en timme efter förskolan, och bara vissa kvällar om det blir sent och ni måste göra annat.