• Anonym (Jobb)

Känner mig lurad igen!? (Jobb)

Jag är fastanställd som konsult, (inhyrd personal) och har varit på samma ställe i 1,5 år. Blev uppsagd av företaget men fick direkt ett nytt ställe att börja på som min chef på konsultföretaget hade ordnat. Och han sa att det var ett så bra företag och helt perfekt. Även utifrån har jag hört att det är ett bra ställe så gick verkligen in med positiv inställning. 

MEN redan första dagen på min avdelning har jag fått höra skit. Det är INGET som är bra, det är både det ena och det andra. Och dels finns det inget arbete, det står still så jag undrar vad jag ens gör där. 

Och innan jag blev uppsagd av mitt förra jobb så hade jag ansökt om semester och fått det beviljat. Och jag har ju tjänat in mina semesterdagar men nu kommer jag bara få 2 veckor som det ser ut. Har jag inte rätt till mer? Vet att jag får pengar istället men för mig är det ledigheten som är viktigast. Jag har jobbat heltid. 7-16 varje dag och har få sjukdagar. Och så ska man bara få två jävla veckor??? 

• Svar på tråden Känner mig lurad igen!? (Jobb)
  • Anonym (Anc)
    Anonym (Garvböl) skrev 2025-05-20 20:33:08 följande:
    Facket kommer knappast hjälpa dig. Det är lite det som är poängen med att vara med i facket, annars skulle alla gå med så fort skiten träffa fläkten, men inte annars.
    Det gör dem nog. De älskar nya medlemmar. Det är lite som med mobilabonnemang, trogna kunder får inget och nya får värsta dealen.
  • Anonym (C)
    Anonym (Jobb) skrev 2025-05-20 19:39:27 följande:
    Är tyvärr inte med i facket men får väl bli det nu :)))
    Då säger du till chefen att då din semester är godkänd och du har rätt till fyra veckors sammanhängande sommarsemester så kan de inte dra tillbaka den nu.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (avtal)
    Anonym (Anc) skrev 2025-05-20 21:34:00 följande:
    Det gör dem nog. De älskar nya medlemmar. Det är lite som med mobilabonnemang, trogna kunder får inget och nya får värsta dealen.
    Nej, det har inga likheter med mobilabonnemang. Fackförbunden har karenstid som styr när du kan få hjälp. Den brukar vara några månader beroende på förbund. Vore ju väldigt korkat att hjälpa gratis. Då kan ju medlemmerna bara gå ur igen och endast betala när de vill ha hjälp och så funkar inte facket.
  • Anonym (Anc)
    Anonym (Garvböl) skrev 2025-05-20 22:23:17 följande:
    Anonym (Anc) skrev 2025-05-20 21:34:00 följande:

Fortsätt tro det du. 
    Jag tror inte. Jag vet.
    Anonym (avtal) skrev 2025-05-21 16:23:06 följande:
    Nej, det har inga likheter med mobilabonnemang. Fackförbunden har karenstid som styr när du kan få hjälp. Den brukar vara några månader beroende på förbund. Vore ju väldigt korkat att hjälpa gratis. Då kan ju medlemmerna bara gå ur igen och endast betala när de vill ha hjälp och så funkar inte facket.

Jag har riktiga exempel i min närhet på motsatsen.

Sen kanske det inte alltid är så men men.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Anc)
    Anonym (Garvböl) skrev 2025-05-21 20:19:29 följande:
    Anonym (Anc) skrev 2025-05-21 17:27:04 följande:
    Jag tror inte. Jag vet.
    Jag har riktiga exempel i min närhet på motsatsen.

Sen kanske det inte alltid är så men men.

Trevligt för din "kompis". Men det hör knappast till vanligheterna, annars finns det ju som sagt 0 incitament att månad efter månad betala fackavgiften. 
    Det är inte ett case, det är flera.

Det finns dock många incitament för att vara med i facket. Men visst är det fult av dem att hjälpa icke anslutna. Eller smart. Motkravet är så klart att de går med igen och då får de ofta en medlem för livet.

Men ts kan väl rapportera tillbaka här i tråden vem som fick rätt?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Anc)
    Anonym (Garvböl) skrev 2025-05-23 20:07:50 följande:
    Det enda caset är din vilda fantasi. Du har troligtvis aldrig haft ett jobb utan spenderar dina dagar med att trolla på diverse forum.
    Och du min vän, är osedvanligt naiv.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Känner mig lurad igen!? (Jobb)