• Anonym (Den som spar han har)

Sparande

Hej 
    önskar svar från er runt 45-50, med familj. 
    Nyfiken på hur mycket ni sparar varje månad och hur mycket har ni på sparkonton ( långsiktigt sparande)? 

• Svar på tråden Sparande
  • Anonym (Alice)
    Jag sparar ca 6000 kr/mån. Behöver snåla för att få ihop till det. Har 130 000 på banken (sambon har ungefär samma) och det låter ju som helt ok, men vi har ett par större utgifter framför oss. Snålar nu för att slippa låna till det när det blir dags. Vet också av erfarenhet att man inte helt kan förlita sig på samhället om det krisar. Man behöver en  buffert för att klara sig. 
  • Anonym (Money makes the world go around)

Och för de som har mer och satsar högre:

"Självklart frågade vi även er i forumet och communityn hur det såg ut. Föga förvånande fortsätter de höga siffrorna då snittlönerna var höga. Snittsparandet i communityn var 12.700 kr(!) och mediansparandet låg på 8.000 kr."

• Anonym (?)

Scb har en del bra statistik kring hushållens ekonomi.

Frågan är inte lätt att besvara för hur räknas olika sätt att avsätta pengar till framtiden.  Amortering, fonder, aktier, pensionspar, löneväxling,

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 07:57:14 följande:

Vet svaren redan ? Nej jag vet verkligen inte vad alla här sparar och har på sina sparkonto. hur skulle jag veta det menar du? Jag ska inte ha svaren till något, bara nyfiken. 

Du vet att vissa har noll kronor och andra har flera miljoner. De flesta ligger mellan det. 

Vad mer behöver du veta?

• Aliona
    Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 06:50:01 följande:
    Sparande

Hej 
    önskar svar från er runt 45-50, med familj. 
    Nyfiken på hur mycket ni sparar varje månad och hur mycket har ni på sparkonton ( långsiktigt sparande)? 

Långsiktigt sparande brukar man inte ha på sparkonto. De finns säkert några få som har det, men det är väldigt oklokt då de missar avkastning och får värdet minskat av inflation. 

Ok du vill inte fatta, så skriv inte om du inte vill svara på frågan. Jag frågar inget kränkande och det är frivilligt att svara. 

Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-24 08:14:31 följande:

Du vet att vissa har noll kronor och andra har flera miljoner. De flesta ligger mellan det. 

Vad mer behöver du veta?

Tack!! för ett svar jag faktiskt frågat efter.😊 🙏

Anonym (Alice) skrev 2025-05-24 08:03:49 följande:
    Jag sparar ca 6000 kr/mån. Behöver snåla för att få ihop till det. Har 130 000 på banken (sambon har ungefär samma) och det låter ju som helt ok, men vi har ett par större utgifter framför oss. Snålar nu för att slippa låna till det när det blir dags. Vet också av erfarenhet att man inte helt kan förlita sig på samhället om det krisar. Man behöver en  buffert för att klara sig. 

Ok läs sparande istället då? så omfattar det allt och alla sätt att spara. 

Aliona skrev 2025-05-24 08:16:05 följande:
    Långsiktigt sparande brukar man inte ha på sparkonto. De finns säkert några få som har det, men det är väldigt oklokt då de missar avkastning och får värdet minskat av inflation. 

Det jag är intresserad av är eget sparande på någon form av sparande som sker regelbundet och för lång sikt (Typ 5-10år till pension). Helst svar från vanliga människor och inte AI eller statistik. 

Anonym (?) skrev 2025-05-24 08:09:02 följande:

Scb har en del bra statistik kring hushållens ekonomi.

Frågan är inte lätt att besvara för hur räknas olika sätt att avsätta pengar till framtiden.  Amortering, fonder, aktier, pensionspar, löneväxling,

• Anonym (?)
    Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 08:45:39 följande:

Det jag är intresserad av är eget sparande på någon form av sparande som sker regelbundet och för lång sikt (Typ 5-10år till pension). Helst svar från vanliga människor och inte AI eller statistik. 

Statistik är svar från vanliga människor. 

Vi spara inte långsiktigt. Har sparat klart.  Har flera miljoner i olika former av tillgånger. 
Svar på tråden Sparande