• Anonym (Den som spar han har)

Sparande

Hej 
    önskar svar från er runt 45-50, med familj. 
    Nyfiken på hur mycket ni sparar varje månad och hur mycket har ni på sparkonton ( långsiktigt sparande)? 

• Svar på tråden Sparande
  • Anonym (Den som spar han har)

Ja då har ni 0 i sparande men pengar på nån form av spar. Vilket är miljonbelopp. Det var det jag efterfrågade. 

Fast statistik är taget från vanliga människor så är det inte svar jag får från enskilda individer, vilket jag vill ha. 

Anonym (?) skrev 2025-05-24 08:52:51 följande:
    Statistik är svar från vanliga människor. 

Vi spara inte långsiktigt. Har sparat klart.  Har flera miljoner i olika former av tillgånger. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 09:33:01 följande:

Ja då har ni 0 i sparande men pengar på nån form av spar. Vilket är miljonbelopp. Det var det jag efterfrågade. 

Fast statistik är taget från vanliga människor så är det inte svar jag får från enskilda individer, vilket jag vill ha. 

Vi har sparande men inget långsiktigt
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M)

Jag sparar ca 5000/månad. Jag tillhör de "korkade" som har 150000 kr på sparkonto och 50000 kr i fonder.

Dessa 200000 har tagit ca 5 år att spara ihop eftersom vi även använt av sparpengarna under tiden, tex till semesterresor.

Jag skulle kunna göra slut på dem direkt i husrenoveringar, men behovet är inte akut. Däremot känns det inte som tillräckligt sparat med hus, behov av bil och två tonåringar.

Jag tjänar bra, min man tjänar dåligt och sparar ingenting.

• Aliona
    Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 09:33:01 följande:

Om de har sparat några miljoner så har de några miljoner i sparande. Tror att du menar att de inte har ett aktivt månadssparande just nu. 
  • Aliona
    Anonym (M) skrev 2025-05-24 10:04:58 följande:

Jag sparar ca 5000/månad. Jag tillhör de "korkade" som har 150000 kr på sparkonto och 50000 kr i fonder.

Dessa 200000 har tagit ca 5 år att spara ihop eftersom vi även använt av sparpengarna under tiden, tex till semesterresor.

Jag skulle kunna göra slut på dem direkt i husrenoveringar, men behovet är inte akut. Däremot känns det inte som tillräckligt sparat med hus, behov av bil och två tonåringar.

Jag tjänar bra, min man tjänar dåligt och sparar ingenting.

Det är inte korkat om ni tänker att ev använda pengarna inom snar framtid. Jag har själv 250.000 på konto, eftersom jag använder dem löpande. Det som är oklokt är att ha långsiktigt sparande på konto eller kortsiktigt på börsen. 
  • Aliona
    Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 08:45:39 följande:

Det jag är intresserad av är eget sparande på någon form av sparande som sker regelbundet och för lång sikt (Typ 5-10år till pension). Helst svar från vanliga människor och inte AI eller statistik. 

Jag är 48 år och sparar 2000 kr/mån långsiktigt (pension etc.) i fonder och 1000 kr/mån långsiktigt i fonder till mitt barn. Därutöver amorterar jag 3000 kr/mån som ju också är långsiktigt sparande och sparar 5000 kr/mån i kort-mellanlångt sparande blandat på vanligt konto, fastränrekonto och lågriskfonder. 
  • Anonym (Spar)

Jag är dock skild sedan 5 år, men som gift sparade min exman och jag olika. Han höginkomsttagare och jag låginkomsttagare. Han kunde lägga undan 20-30 000 vissa månader. Gjorde klipp på börsen osv. Jag sparade några tusenlappar på vanligt konto utan ränta. När vi skiljde oss fick jag såklart hälften av allt sparade. Numera är jag ju själv. Bor i bostadsrätt. Får ut ca 25000 per månad. Sparar 5000 i månaden, men endast 1000 av dessa på en fondrobot. Vågar inte mer. Dessa pengar är långsiktigt. Även mitt andra sparade. Har väl ca 850000 kr tillsammans nu efter börsens lilla hopp upp igen. Plus endast 50% belåning på lägenheten så har pengar där också. Jag är 50+. Vuxna barn med egna inkomster. 

• Anonym (K)

Tycker att huset får räcka som riktigt långsiktigt sparande. Men sparar till barnen, huskonto och buffert.

• Anonym (Man)

Man 58 år sparar ungefär 4000-6000 i månaden. Har 600 000 sparat i aktier, fonder och sparkonto. Min hustru har ungefär detsamma. 

Svar på tråden Sparande