Inlägg från: Aliona |Visa alla inlägg
  • Aliona

Sparande

Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 06:50:01 följande:
    Sparande

Hej 
    önskar svar från er runt 45-50, med familj. 
    Nyfiken på hur mycket ni sparar varje månad och hur mycket har ni på sparkonton ( långsiktigt sparande)? 

Långsiktigt sparande brukar man inte ha på sparkonto. De finns säkert några få som har det, men det är väldigt oklokt då de missar avkastning och får värdet minskat av inflation. 
  • Aliona
    Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 09:33:01 följande:

Ja då har ni 0 i sparande men pengar på nån form av spar. Vilket är miljonbelopp. Det var det jag efterfrågade. 

Fast statistik är taget från vanliga människor så är det inte svar jag får från enskilda individer, vilket jag vill ha. 

Om de har sparat några miljoner så har de några miljoner i sparande. Tror att du menar att de inte har ett aktivt månadssparande just nu. 
  • Aliona
    Anonym (M) skrev 2025-05-24 10:04:58 följande:

Jag sparar ca 5000/månad. Jag tillhör de "korkade" som har 150000 kr på sparkonto och 50000 kr i fonder.

Dessa 200000 har tagit ca 5 år att spara ihop eftersom vi även använt av sparpengarna under tiden, tex till semesterresor.

Jag skulle kunna göra slut på dem direkt i husrenoveringar, men behovet är inte akut. Däremot känns det inte som tillräckligt sparat med hus, behov av bil och två tonåringar.

Jag tjänar bra, min man tjänar dåligt och sparar ingenting.

Det är inte korkat om ni tänker att ev använda pengarna inom snar framtid. Jag har själv 250.000 på konto, eftersom jag använder dem löpande. Det som är oklokt är att ha långsiktigt sparande på konto eller kortsiktigt på börsen. 
  • Aliona
    Anonym (Den som spar han har) skrev 2025-05-24 08:45:39 följande:

Det jag är intresserad av är eget sparande på någon form av sparande som sker regelbundet och för lång sikt (Typ 5-10år till pension). Helst svar från vanliga människor och inte AI eller statistik. 

Jag är 48 år och sparar 2000 kr/mån långsiktigt (pension etc.) i fonder och 1000 kr/mån långsiktigt i fonder till mitt barn. Därutöver amorterar jag 3000 kr/mån som ju också är långsiktigt sparande och sparar 5000 kr/mån i kort-mellanlångt sparande blandat på vanligt konto, fastränrekonto och lågriskfonder. 
  • Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-24 11:34:10 följande:

Jag sparar mycket pengar  på sparkonto.
    Möjligt att det är oklokt men man sover bättre.
    När Trump är i farten känns det bra.
    Jag har också fonder och enskilda aktier. 

Jag har ca en tredjedel av mitt sparande på sparkonto. På så sätt har jag alltid pengar tillgängliga oavsett hur börsen går. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-24 11:34:10 följande:

Jag sparar mycket pengar  på sparkonto.
    Möjligt att det är oklokt men man sover bättre.
    När Trump är i farten känns det bra.
    Jag har också fonder och enskilda aktier. 

Jag har ca en tredjedel av mitt sparande på sparkonto. På så sätt har jag alltid pengar tillgängliga oavsett hur börsen går. 

Om pengar behöver vara tillgängliga så är det inte längre långsiktigt sparande, och ska då inte vara på börsen. 
Svar på tråden Sparande