• Anonym (Arg mamma)

Hundägare mot min vilja! Hjälp tack!

Barnets pappa har köpt en hund till henne som han nu kräver ska vara där hon är. Vi har vv. Jag har inte godkänt detta alls, utan helt plötsligt var hunden bara här (hon lämnades innan jag hunnit hem) och han svarar knappt när jag försöker få tag i honom, säger att han är bortrest varannan vecka och inte kan ha den då. Hunden gör mycket för hennes mående, MEN jag vill verkligen inte ha ansvaret för en hund!

Vad kan jag göra? Snälla någon med råd? Barnet i fråga är 12 och har npf. Har pratat med henne om det här, men det är svårt, för hon blir så ledsen och jag blir den dumma som nekar henne hunden.

• Svar på tråden Hundägare mot min vilja! Hjälp tack!
  • Anonym (P)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2025-05-26 11:06:02 följande:
    Hundägare mot min vilja! Hjälp tack!

Barnets pappa har köpt en hund till henne som han nu kräver ska vara där hon är. Vi har vv. Jag har inte godkänt detta alls, utan helt plötsligt var hunden bara här (hon lämnades innan jag hunnit hem) och han svarar knappt när jag försöker få tag i honom, säger att han är bortrest varannan vecka och inte kan ha den då. Hunden gör mycket för hennes mående, MEN jag vill verkligen inte ha ansvaret för en hund!

Vad kan jag göra? Snälla någon med råd? Barnet i fråga är 12 och har npf. Har pratat med henne om det här, men det är svårt, för hon blir så ledsen och jag blir den dumma som nekar henne hunden.

Sätt in hunden på hunddagis och hänvisa till att ägaren betalar. Dottern kan hälsa på hunden där. Eller anmäl till Länsstyrelsen att hunden är övergiven av ägaren. 

• Anonym (Omg)

Hände en kompis till mig med. Hon åkte hem till pappan och band hunden vid hans brevlåda, tog ett foto och skickade till honom. Hans mamma fick rycka ut. Sedan var det inga problem längre, och hunden såldes efter några år när barnet tröttnat på den. 

Vilka idiotier till föräldrar det finns. Man upphör aldrig att förvånas. 

• Anonym (Myskmalva)
    Anonym (Omg) skrev 2025-05-26 11:29:06 följande:

Vilka idiotier till föräldrar det finns. Man upphör aldrig att förvånas. 

Ja verkligen! Binda i brevlådan!?
  • Anonym (korven)

Snacka om respektlöst ex du har. Han tar dig för given. Tala om att så blir det inte. Du måste ta i med hårdhandskarna. Tipset om brevlådan tycker jag var bäst.

• Anonym (Omg)
    Anonym (Myskmalva) skrev 2025-05-26 11:30:42 följande:
    Ja verkligen! Binda i brevlådan!?

Det fungerade, min kompis visste att hans mamma skulle hjälpa honom. 

Att skaffa hund och tro att andra ska ta hand om den är korkat. 

• Anonym (S)

Hurdan relation har du och pappan annars?

Om han brukar göra saker för att utöva makt över dig och få dig att känna dig tvungen att göra det ena och det andra så är det verkligen läge att sätta ner foten här. Att kontakta länsstyrelsen är nog det bästa.

• Anonym (ST)

Jag hade nog åkt hem till hans föräldrar och lämnat hunden där. Sedan får han lösa det bäst han vill.

Det är väldigt elakt mot djuret att tvinga någon människa som inte vill ha djur att ta hand om det. Han är inte djurvänlig för fem öre.

Tycker väldigt synd om denna hunden. 

• Dexter dot com

Det är ju otroligt synd om denna hund som bara dumpas hemma hos en okänd person som inte ens vill ha den. Tyvärr är det ju ännu värre att lämna den bunden ensam vid en brevlåda eller att lämna den på ett hundpensionat där den heller inte är van att vara. Personligen hade jag ringt att hotat med att lämna den på pensionat för 3-4000 kr / dygnet och sett om han hämtar hunden. Står han för hunddagis på dina veckor då jag antar att du jobbar och barnet går i skolan?

• Anonym (Arg mamma)

Hunden behandlas såklart inte illa här, det är en söt krabat, men jag VILL helt enkelt inte ha ansvaret. Det finns ingen att lämna den till, finns inte heller något pensionat nära. Lämna den ute skulle jag aldrig göra, det är inte hundens fel att exet är en idiot. Jag jobbar hemifrån, så han säger bara att det "är nyttigt för mig att tvingas ut om dagarna".

• Egon den stora

Dottern blir offer för sin pappas dumhet och dessutom blir en stackars hund indragen. 
    Länsstyrelsen har hand om tillsynen av djur.  Där kan du anmäla om du vill gå den vägen. A6 bara lämna ett djur hos någon betyder inte att man slipper ansvaret. 
    Finns det någon chans att diskutera så säg ifrån ordentligt nu direkt.  Har du väl börjat ta dig an hunden då är det ju svårare. 

Svar på tråden Hundägare mot min vilja! Hjälp tack!