• Anonym (Arg mamma)

Hundägare mot min vilja! Hjälp tack!

Barnets pappa har köpt en hund till henne som han nu kräver ska vara där hon är. Vi har vv. Jag har inte godkänt detta alls, utan helt plötsligt var hunden bara här (hon lämnades innan jag hunnit hem) och han svarar knappt när jag försöker få tag i honom, säger att han är bortrest varannan vecka och inte kan ha den då. Hunden gör mycket för hennes mående, MEN jag vill verkligen inte ha ansvaret för en hund!

Vad kan jag göra? Snälla någon med råd? Barnet i fråga är 12 och har npf. Har pratat med henne om det här, men det är svårt, för hon blir så ledsen och jag blir den dumma som nekar henne hunden.

• Svar på tråden Hundägare mot min vilja! Hjälp tack!
  • Dexter dot com
    Dexter dot com skrev 2025-05-26 14:37:56 följande:

Det är ju otroligt synd om denna hund som bara dumpas hemma hos en okänd person som inte ens vill ha den. Tyvärr är det ju ännu värre att lämna den bunden ensam vid en brevlåda eller att lämna den på ett hundpensionat där den heller inte är van att vara. Personligen hade jag ringt att hotat med att lämna den på pensionat för 3-4000 kr / dygnet och sett om han hämtar hunden. Står han för hunddagis på dina veckor då jag antar att du jobbar och barnet går i skolan?

3-400 kr naturligtvis.
  • Anonym (ST)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2025-05-26 14:45:45 följande:

Hunden behandlas såklart inte illa här, det är en söt krabat, men jag VILL helt enkelt inte ha ansvaret. Det finns ingen att lämna den till, finns inte heller något pensionat nära. Lämna den ute skulle jag aldrig göra, det är inte hundens fel att exet är en idiot. Jag jobbar hemifrån, så han säger bara att det "är nyttigt för mig att tvingas ut om dagarna".

Då skulle jag säga att nästa gång hunden kommer hem till mig sätter jag ut en annons bums och skänker bort den. Alternativt ta kontakt med kenneln som han köpte den ifrån och säg hur det ligger till. Då tar de säkert tillbaka hunden. 

Han har köpt en hund, det är HANS ansvar att se till att hunden är omhändertagen av någon som VILL ta hand om den när han inte är hemma. 

Du har antagligen varit för snäll mot honom förut så att han tror att han bara kan köra över dig. 
  • Anonym (Deltid)

Om vi bortser från att pappan är en idiot, hade ni kunnat lösa det med att hunden bor i annan familj på dina veckor? Finns ändå en hel del som får det upplägget att fungera. Så får dottern behålla hunden men du behöver inte ha den dina veckor. 

• Anonym (Sånt läder ska sån smörja ha)

Jag hade på fullt allvar dumpat en flock getter i hans hall veckan efter, i alla fall i några timmar.

Maken till jubelidiot! Demon

• Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Deltid) skrev 2025-05-26 21:05:11 följande:

Om vi bortser från att pappan är en idiot, hade ni kunnat lösa det med att hunden bor i annan familj på dina veckor? Finns ändå en hel del som får det upplägget att fungera. Så får dottern behålla hunden men du behöver inte ha den dina veckor. 

Nej, inte någon jag känner iaf, men det är pappans sak att lösa.
  • Anonym (Omg)

Det får väl pappan fixa i så fall. 
  • Anonym (H)

Hunden är hans ansvar rimligtvis.

• Anonym

Du skriver att dottern lämnades innan du hann hem.

Se till att ingen har nyckel till ditt hem och förebygg att han bara kan dumpa hunden hos dig.
    I alla fall till dess att ditt ex fattat att hunden inte kan dumpas hos dig.

• Egon den stora
    Anonym (Omg) skrev 2025-05-26 21:26:57 följande:
    Det får väl pappan fixa i så fall. 
    Ja, att ordna med hunden är helt och hållet hans ansvar, annars är det Länsstyrelsen du skall vända dig till för misskötsel av djur. En djurägare kan inte lämna över ansvaret till någon annan, det är hela tiden han som har fullt ansvar för hunden oavsett var den befinner sig. 
    Att lämna den någonstans kan leda till väldigt tråkiga saker för honom.
  • Egon den stora

Eller varför inte bo 100% hos pappan som faktiskt äger den? Då kan ju dottern behålla hunden och allt är frid och fröjd?
Svar på tråden Hundägare mot min vilja! Hjälp tack!