• Anonym (Mama)

Reglerna för att ge kvarsittning?

En gång i månaden får eleverna hem ett papper med hur hög frånvaro de har (högstadiet). Den ska skrivas på av vårdnadshavare och lämnas in. Igår fick mitt barn kvarsittning på grund av att hon glömt lämna in det "för många gånger". Jag har mailat rektorn, men inte fått svar än. Vad säger lagen? Får de straffa på det här sättet?

• Svar på tråden Reglerna för att ge kvarsittning?
  • Anonym (Sanna)

Det värsta här i tråden är, enligt mig, att du låter din autistiske tonåring med ADHD, som inte ens kommer ihåg att lämna ett papper till läraren - att ansvara för att hämta småsyskon! 

• Anonym

Det är ju kanske inte så konstigt att hon inte hinner med det som hör till hennes skolgång när hon har ansvar för att hämta sina syskon.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-05-27 19:42:23 följande:

Det värsta här i tråden är, enligt mig, att du låter din autistiske tonåring med ADHD, som inte ens kommer ihåg att lämna ett papper till läraren - att ansvara för att hämta småsyskon! 

Kan du säga tydligare att du har noll erfarenhet på området?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-27 19:49:28 följande:
    Kan du säga tydligare att du har noll erfarenhet på området?
    Tyvärr är jag i kontakt med oansvariga föräldrar dagligen i min yrkesroll.
  • Anonym (Mama)
    Anonym skrev 2025-05-27 19:46:12 följande:

Det är ju kanske inte så konstigt att hon inte hinner med det som hör till hennes skolgång när hon har ansvar för att hämta sina syskon.

Vem påstår att hon inte hinner med skolgången? Det är ett papper som inte fyller något riktigt syfte hon glömmer. Hon har jättefina betyg och syskonen är självgående så fort de kommit hem, de får bara inte gå ensamma.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-05-27 19:52:06 följande:
    Tyvärr är jag i kontakt med oansvariga föräldrar dagligen i min yrkesroll.
    Och jag är inte en av dem, långt ifrån.
  • Anonym (My)

Kvarsittning är en disciplinär åtgärd som får användas om en elev stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt och inte har lyssnat på lärarens tillsägelse. Det är en åtgärd som ska användas för att säkerställa trygghet och studiero. 

Att ge en elev kvarsittning pga att hen inte lämnat in ett papper låter inte förenligt med skollagen. 

• Anonym (Hm)

Skollagen 5 kap. 6 § ? "Tillfälliga omplaceringar och andra disciplinära åtgärder"

Enligt denna paragraf gäller:

Syfte: Kvarsittning får användas för att upprätthålla ordning och trygghet i skolan.

Måttfullhet: Åtgärden måste stå i proportion till elevens beteende.

Kortvarig åtgärd: Kvarsittning får endast ske kortvarigt ? vanligtvis direkt efter skoltid och under en begränsad tid.

Förutsättningar: Det ska finnas saklig grund, till exempel upprepade störningar i klassrummet eller trots av tillsägelser.

Information: Eleven ska informeras om varför kvarsittningen ges. För yngre elever bör även vårdnadshavareinformeras.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Koskälla)
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-27 19:34:26 följande:

Hon har adhd och autism, hon kommer inte minnas bättre för det här. Skolan informerar inte om vilken dag pappret skickas hem och det är inget bestämt datum, så vi kommer i regel inte ihåg det själva heller. Förstår inte varför de inte kan köra det digitalt om det är så viktigt att veta procenten.

Vi har heller inte informerats om kvarsittningen eller att det blir konsekvenser av att inte lämna in det. Att hon hölls kvar för att hon inte lämnat in ett papper som säger att hon knappt har någon frånvaro alls skapade stora problem för oss. Hon skulle hämta småsyskonen efter skolan och vi fick inte veta var hon var förrän jag tvingats åka ifrån jobbet för att de ringde och frågade varför ingen hämtat.

Och ordning i skolan? Det är ett jäkla skämt. Den rankade på skolinspektionens lista av de sämsta skolorna i sverige för några år sen.

Av allt jag läst har de inte rätt att ge kvarsittning för något sånt här.

Prata med läraren och be att få info när lappen skickas med hem. Då får du bättre koll.
Svar på tråden Reglerna för att ge kvarsittning?