• Anonym (Mama)

Reglerna för att ge kvarsittning?

En gång i månaden får eleverna hem ett papper med hur hög frånvaro de har (högstadiet). Den ska skrivas på av vårdnadshavare och lämnas in. Igår fick mitt barn kvarsittning på grund av att hon glömt lämna in det "för många gånger". Jag har mailat rektorn, men inte fått svar än. Vad säger lagen? Får de straffa på det här sättet?

• Svar på tråden Reglerna för att ge kvarsittning?
  • molly50
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-27 19:34:26 följande:

Hon har adhd och autism, hon kommer inte minnas bättre för det här. Skolan informerar inte om vilken dag pappret skickas hem och det är inget bestämt datum, så vi kommer i regel inte ihåg det själva heller. Förstår inte varför de inte kan köra det digitalt om det är så viktigt att veta procenten.

Vi har heller inte informerats om kvarsittningen eller att det blir konsekvenser av att inte lämna in det. Att hon hölls kvar för att hon inte lämnat in ett papper som säger att hon knappt har någon frånvaro alls skapade stora problem för oss. Hon skulle hämta småsyskonen efter skolan och vi fick inte veta var hon var förrän jag tvingats åka ifrån jobbet för att de ringde och frågade varför ingen hämtat.

Och ordning i skolan? Det är ett jäkla skämt. Den rankade på skolinspektionens lista av de sämsta skolorna i sverige för några år sen.

Av allt jag läst har de inte rätt att ge kvarsittning för något sånt här.

Det här är ju något du bär informera skolan om.
    Om ditt barn har sådana diagnoser så är det ju ännu viktigare att skolan är tydliga med sådan information.
    Nu verkar ju ditt barn gå i högstadiet och då behöver inte skolan informera om de ger en elev kvarsittning,som jag förstår det.
    Men det kan ju vara bra om ditt barn informerar dig om de yngre barnen ska hämtas.
  • Anonym (O)

Berättade inte ditt barn för läraren att hon har ansvar för att hämta småsyskon på föris?
    Fick hon inte skicka ett sms till dig mellan att hon fick veta om kvarsittningen och fram tills den påbörjades?

• Anonym (kvar)
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-27 19:34:26 följande:

Hon har adhd och autism, hon kommer inte minnas bättre för det här. Skolan informerar inte om vilken dag pappret skickas hem och det är inget bestämt datum, så vi kommer i regel inte ihåg det själva heller. Förstår inte varför de inte kan köra det digitalt om det är så viktigt att veta procenten.

Vi har heller inte informerats om kvarsittningen eller att det blir konsekvenser av att inte lämna in det. Att hon hölls kvar för att hon inte lämnat in ett papper som säger att hon knappt har någon frånvaro alls skapade stora problem för oss. Hon skulle hämta småsyskonen efter skolan och vi fick inte veta var hon var förrän jag tvingats åka ifrån jobbet för att de ringde och frågade varför ingen hämtat.

Och ordning i skolan? Det är ett jäkla skämt. Den rankade på skolinspektionens lista av de sämsta skolorna i sverige för några år sen.

Av allt jag läst har de inte rätt att ge kvarsittning för något sånt här.

Det låter som en allmänt problematisk situation för din dotter:

- hon har svårigheter att hålla reda på sina papper och åtaganden.
    - ni föräldrar har också svårt att hålla reda på papper och åtaganden.
    - hon ansvarar för att hämta syskon. 

- hon går i en skola som är rankad som sämst i landet.

Och du fokuserar på att hon fick kvarsittning. Och då främst utifrån att det blev problematiskt för dig för att hon inte kunde hämta syskonen?

Låter som att hon även lever i en familj som inte är den bästa i landet.
  • felicityporter

Varför har ditt barn med svårigheter som autism och liknande fullt ansvar över att hämta sina småsyskon? Särskilt då hon inte ens kan meddela er via mobil om något särskilt har hänt eller inte? Det låter mycket märkligt alltihopa i mina ögon. Både kvarsittningen och att din dotter, som dessutom har diagnoser, är skyldig att ansvara för hämtning av sina småsyskon.

• Anonym (E)

Hon glömmer alltså att lämna den till både er och till läraren? Jag frågar mina barn varje dag om de har fått någon läxa, har de fått något papper så brukar de då komma på att "ja, just det, jag har ett papper som du ska skriva på" och då är det väldigt enkelt att nästa morgon påminna om att lämna in det och sen på eftermiddagen stämma av att det faktiskt blev inlämnat, ena barnet har adhd men klarar av det utan problem, även om du anser att hon är mogen nog att hämta syskon och borde kunna komma ihåg ett papper så kanske just det är en sak du behöver hjälpa till med.

Du måste även prata med din dotter om att hon MÅSTE informera dig om hon inte kan hämta syskonen, även om det i detta fall beror på kvarsittning i skolan så är jag rätt säker på att läraren hade låtit henne ringa dig så du kunde lösa hämtningen, det ansvaret kan du inte lägga på skolan

• Anonym (kvar)
    Anonym (E) skrev 2025-05-28 16:03:51 följande:

Hon glömmer alltså att lämna den till både er och till läraren? Jag frågar mina barn varje dag om de har fått någon läxa, har de fått något papper så brukar de då komma på att "ja, just det, jag har ett papper som du ska skriva på" och då är det väldigt enkelt att nästa morgon påminna om att lämna in det och sen på eftermiddagen stämma av att det faktiskt blev inlämnat, ena barnet har adhd men klarar av det utan problem, även om du anser att hon är mogen nog att hämta syskon och borde kunna komma ihåg ett papper så kanske just det är en sak du behöver hjälpa till med.

Du måste även prata med din dotter om att hon MÅSTE informera dig om hon inte kan hämta syskonen, även om det i detta fall beror på kvarsittning i skolan så är jag rätt säker på att läraren hade låtit henne ringa dig så du kunde lösa hämtningen, det ansvaret kan du inte lägga på skolan

Eller så kanske det vore lämpligt att föräldrarna tar föräldraansvar.

Och hjälper sitt barn med diagnoser att hålla reda på papper och åtaganden. Och att föräldrarna själva hämtar syskonen och inte lämpar över ansvaret för detta på barnet med diagnoser.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (E)
    Anonym (kvar) skrev 2025-05-28 16:31:31 följande:
    Eller så kanske det vore lämpligt att föräldrarna tar föräldraansvar.

Och hjälper sitt barn med diagnoser att hålla reda på papper och åtaganden. Och att föräldrarna själva hämtar syskonen och inte lämpar över ansvaret för detta på barnet med diagnoser.
    Självklart hade det varit det bästa men jag tror inte att det är något ts tar till sig så kände inte att det var lönt då flera redan har skrivit det, ts verkar ha taggarna utåt 
  • Anonym (kvar)
    Anonym (E) skrev 2025-05-28 16:36:42 följande:
    Självklart hade det varit det bästa men jag tror inte att det är något ts tar till sig så kände inte att det var lönt då flera redan har skrivit det, ts verkar ha taggarna utåt 
    Inte lönt?

Den här mamman borde orosanmälas. Inte ges tips om hur hon kan klandra skolan för att hon själv smiter undan föräldraansvar. 
  • Anonym (Mama)

Hur ska hon kunna ringa när hon inte får ha mobilen i skolan?
    Och syskonen går inte på förskola, de går i låg- och mellanstadiet.

Ni läser in hysteriskt mycket som inte finns.

Svar på tråden Reglerna för att ge kvarsittning?