• Anonym (Mama)

Reglerna för att ge kvarsittning?

En gång i månaden får eleverna hem ett papper med hur hög frånvaro de har (högstadiet). Den ska skrivas på av vårdnadshavare och lämnas in. Igår fick mitt barn kvarsittning på grund av att hon glömt lämna in det "för många gånger". Jag har mailat rektorn, men inte fått svar än. Vad säger lagen? Får de straffa på det här sättet?

• Svar på tråden Reglerna för att ge kvarsittning?
  • Anonym (Mama)
    Anonym (E) skrev 2025-05-28 16:03:51 följande:

Hon glömmer alltså att lämna den till både er och till läraren? Jag frågar mina barn varje dag om de har fått någon läxa, har de fått något papper så brukar de då komma på att "ja, just det, jag har ett papper som du ska skriva på" och då är det väldigt enkelt att nästa morgon påminna om att lämna in det och sen på eftermiddagen stämma av att det faktiskt blev inlämnat, ena barnet har adhd men klarar av det utan problem, även om du anser att hon är mogen nog att hämta syskon och borde kunna komma ihåg ett papper så kanske just det är en sak du behöver hjälpa till med.

Du måste även prata med din dotter om att hon MÅSTE informera dig om hon inte kan hämta syskonen, även om det i detta fall beror på kvarsittning i skolan så är jag rätt säker på att läraren hade låtit henne ringa dig så du kunde lösa hämtningen, det ansvaret kan du inte lägga på skolan

De har enorma mängder prov och läxor, det där pappret glöms lätt bort i allt annat.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mama)
    Anonym (kvar) skrev 2025-05-28 16:38:55 följande:
    Inte lönt?

Den här mamman borde orosanmälas. Inte ges tips om hur hon kan klandra skolan för att hon själv smiter undan föräldraansvar. 
    Orosanmälas för att man glömmer ett papper som säger att hon inte ens varit borta 3% under vårterminen? Jag är väldigt engagerad och närvarande förälder, soc skulle inte ha något att klaga på.
  • Anonym (kvar)
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-28 16:48:10 följande:
    Orosanmälas för att man glömmer ett papper som säger att hon inte ens varit borta 3% under vårterminen? Jag är väldigt engagerad och närvarande förälder, soc skulle inte ha något att klaga på.
    Orosanmälan för att ett barn med diagnoser som inte ens klarar av att hålla reda på papper ska hämta och ansvara yngre syskon. Orosanmälan för att du inte själv tar hand om de yngre syskonen utan lämpar över det på det äldre barnet.
  • Anonym (E)
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-28 16:39:27 följande:

Hur ska hon kunna ringa när hon inte får ha mobilen i skolan?
    Och syskonen går inte på förskola, de går i låg- och mellanstadiet.

Ni läser in hysteriskt mycket som inte finns.

Om hon hade sagt till läraren "jag ska hämta mina syskon direkt efter skolan så jag  måste ringa och berätta för mamma" så hade de antingen hjälpt henne att ringa eller låttit henne ta fram telefon 1 minut
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-28 16:40:45 följande:
    De har enorma mängder prov och läxor, det där pappret glöms lätt bort i allt annat.
    Undanflykter, även om hon skulle få hem 10 papper om dagen så går man igenom allihopa, speciellt när det händer upprepade gånger 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (E) skrev 2025-05-28 16:51:52 följande:
    Om hon hade sagt till läraren "jag ska hämta mina syskon direkt efter skolan så jag  måste ringa och berätta för mamma" så hade de antingen hjälpt henne att ringa eller låttit henne ta fram telefon 1 minut
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-28 16:40:45 följande:
    Undanflykter, även om hon skulle få hem 10 papper om dagen så går man igenom allihopa, speciellt när det händer upprepade gånger 
    Nej det hade de inte. Hon hade sagt till och de sa att de får vara kvar på fritids så länge, men fritids hade ju inte heller informerats. Skolan gav oss oro och stress för något helt meningslöst och kunde inte ens förmå sig att informera oss om det.

Nej det är inte undanflykter när man har barn som redan är överväldigade av skolarbetet. Är det så svårt för skolan att informera om när pappret skickas hem? De lägger ju in de andra sakerna på plattformen, varför inte den?
  • Anonym (Mama)
    Anonym (kvar) skrev 2025-05-28 16:51:26 följande:
    Orosanmälan för att ett barn med diagnoser som inte ens klarar av att hålla reda på papper ska hämta och ansvara yngre syskon. Orosanmälan för att du inte själv tar hand om de yngre syskonen utan lämpar över det på det äldre barnet.
    Men herregud, hon tar inte hand om dem, de går hem från skolan tillsammans och hon vill det själv.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (E)
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-28 16:57:08 följande:
    Nej det hade de inte. Hon hade sagt till och de sa att de får vara kvar på fritids så länge, men fritids hade ju inte heller informerats. Skolan gav oss oro och stress för något helt meningslöst och kunde inte ens förmå sig att informera oss om det.

Nej det är inte undanflykter när man har barn som redan är överväldigade av skolarbetet. Är det så svårt för skolan att informera om när pappret skickas hem? De lägger ju in de andra sakerna på plattformen, varför inte den?
    Hon får ju bevisligen hem läxorna så det är bara att lägga pappret tillsammans med dem och sen när läxorna ska göras hemma så ser hon och ni pappret och då är det bara att skriva under och skicka med tillbaka igen, det här problemet kommer ju att kvarstå även i höst om hon nu ska gå kvar i samma skola så det får ni se till att jobba på, oavsett om både hon och du tycker att det är onödigt så är det något som ska lämnas in

Jag är fullt medveten om att man får jobba hårdare när det finns diagnoser, och det är precis det man måste göra, min son har haft lätt att "skylla ifrån sig" på sin adhd men vi har då istället behövt hitta andra sätt som fungerar för honom i både skolan och hemma

Angående kvarsittningen så får du ta upp med skolan vad som hände när de vägrade låta henne ringa dig och informera
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-05-27 19:42:23 följande:

Det värsta här i tråden är, enligt mig, att du låter din autistiske tonåring med ADHD, som inte ens kommer ihåg att lämna ett papper till läraren - att ansvara för att hämta småsyskon! 

Jag missar papper hela tiden. Glömmer saker osv. Men jag har 2 barn(1 av dem är vuxet med eget heltidsjobb osv) och är lärare så har många barn under mitt ansvar. 

Så för att man missar ett papper är väl skitsamma. 
  • Anonym (Lärare)

Kan mentor ta ett kort på det och skicka till dig så du kan få godkänna det? 

Hon har ju rätt till anpassningar och det där är en väldigt enkel lösning. 

Just att det finns flera olika system, digitalt med vissa saker och papper  med annat osv gör det ännu svårare för oss med snurriga adhd-hjärnor att hålla koll på saker. 

• Anonym (kvar)
    Anonym (Mama) skrev 2025-05-28 16:58:49 följande:
    Men herregud, hon tar inte hand om dem, de går hem från skolan tillsammans och hon vill det själv.
    Iså fall hade de ju kunnat gå hem själva när dottern fick kvarsittning? Om de inte behöver tas ansvar för så behöver ju din dotter inte heller hämta. 
Svar på tråden Reglerna för att ge kvarsittning?