Anonym (Patricia) skrev 2025-05-27 17:55:45 följande:
Gett är gett och fått är fått. Det handlar väl mer om att man ger utifrån sin egen dumhet . Vill jag ge bort en designväska för 25.000 till en slarvig lillasyster är det min egen dumhet . Att systern knölar ihop den i en full garderob och förstör väskan eller säljer den är upp till hennes dumhet.
Tycka saker kan man alltid göra men det är ju en privat åsikt som varken gör till eller från. Däremot kanske man själv lär sig läxan och inte upprepar det .
Men i ditt fall så antar jag att du vet att systern är en slarvmaja som inte bryr sig om sina saker? Så då ger du väskan med det i åtanke.
I mitt exempel så har ju Alva och dottern pratat om hur mycket dom gillar jeansen i fråga men inte har råd att köpa märket. Då är det väl knappast dumhet att tro att dom tänker använda dom istället för att sälja jeansen direkt? Speciellt om Lisa säger till Alva att hon hellre ger bort jeansen till henne och dottern så att dom kommer till användning istället för att skänka till välgörenhet eller kasta dom. Och Alva säger att dom blir jätteglada för jeansen.
TriC skrev 2025-05-27 18:00:15 följande:
Det var såklart fult gjort, och hon borde ha erbjudit sig att lämna tillbaka dem då hon inte tänkte använda dem.
Tycker också att det är fult att ta emot enbart för att sälja. Det är stor skillnad om jeansen hade använts ett par år och sen sålts.
Anonym (E) skrev 2025-05-27 18:12:59 följande:
Lisa kanske hade sålt dem själv om inte Alva hade velat ha dem, det kan ju mycket väl vara så att de helt enkelt inte passade och därför sålde hon dem, tog hon dom enbart för att sälja så är det lite fult och jag hade nog blivit lite irriterad
Jeansen passade både Alva och dottern och Lisa har också hört i flera år hur mycket dom gillar just dom märkesjeansen. Så dom verkar ju ha tagits emot enbart för att säljas.