• Anonym (Vad säger ni?)

Har man rätt att sälja det man har fått?

Lisa har 10 par felfria jeans av ett visst märke som hon vet att väninnan Alva och dottern gillar. Alva är inte välbärgad men klarar sig bra men har inte råd med dyra märkesjeans till sig själv och dottern.

Lisa frågar vilken storlek Alva och dottern har och Alva svarar att det är samma storlek som Lisa tänkte göra sig av med.

Lisa ger gladeligen bort jeansen till Alva då hon tror att hon och dottern kommer att uppskatta jeansen dom gillar men inte har råd med. Det visar sig senare att Alva och dottern sålde jeansen istället för att använda dom.

Har Lisa rätt att vara smått irriterad över att Alva tydligen bara ville tjäna pengar på hennes jeans och inte använda dom? Borde Lisa inte bry sig? Har Alva gjort en fuling?

• Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?
  • Anonym (Elle)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 17:10:19 följande:
    Fast Alva har det inte knackigt med pengar. Inte rik men inte heller på någon dålig nivå och hon är dessutom gift med en man som betalar för allt som har med hus och hem att göra. 
    Ja, i så fall är det som hon gjorde konstigt! 
  • Pehrmedh

Moral och etik, ja.
    Kan säga såhär. Hade jag varit A hade jag frågat om det är ok att sälja dem.

Det hör liksom till.
    Hade varken gett eller försökt sälja något till Alva efter denna händelse.

• Anonym (Pengar)

Hon behövde kanske oensrnau?!

• Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Om) skrev 2025-05-28 20:01:34 följande:

Om jag som mottagare hade fått byxor av dig och jag vet att de har ett värde även begagnat. Så hade jag sagt något i stil med att de har ett värde. Att jag ska kolla med dottern om hon vill ha dem. Men om hon inte vill ha dom? Ska jag sälja? ska vi isf dela? Osv.
    jag har checkat av med dig alla dagar i veckan!

riktigt dåligt gjort av din sk vän. Jag har också en kompis som har dåligt ställt, förut kunde jag skicka över lite pengar till henne så hon skulle få ett drägligare liv med barnen. De visade sig senare att de gick till alkohol och märkliga dyrare kläder till henne själv. Så jag fick sluta hjälpa henne, min tanke var att barnen kanske skulle få julklappar, lite lyx under sommarlovet. Men icket.

Du har moral till skillnad från min väninna. Både Alva och dottern hade kommenterat jeansen förut många gånger och att dom inte har råd. Jag hade ett gäng jag behövde göra mig av med och frågar då om det är rätt storlek och det var rätt storlek för både Alva och dottern. Självklart vill jag då ge jeansen till dom men inte för att dom ska sälja dom så fort jag har lämnat av jeansen. Jag sa ju dessutom att jag är glad att dom två kan använda jeansen. Jag sa inte "jag är glad att ge dom till er så att ni kan sälja dom och tjäna pengar". 

Angående din kompis du gav pengar. Så. Himla. Dåligt. Av. Henne. Man blir ju kräkfärdig av sånt där. Du ville ju inte sponsra alkohol och märkeskläder utan biobesök med barnen, cyklar, barnkläder eller något liknande. Hur kan folk utnyttja andras välvilja så där? Obegripligt men inte ovanligt tydligen. Förstår att du inte ger ett öre till åt henne längre. 
    Pehrmedh skrev 2025-05-28 20:20:22 följande:

Moral och etik, ja.

Det hör liksom till.

Håller helt med dig och så gör en moralisk och bra vän. Och dom kommer aldrig att få något igen. Jag skrev tidigare i tråden att jag har väskor jag ska göra mig av med i märken som dottern älskar men väskorna kommer att gå till utsatta kvinnor nu istället. Aldrig mer skänker jag saker till dessa två. 
  • Anonym (Å andra sidan)

Det var lite fult gjort men man får också betänka att hur mycket de än talade om att de ville ha de här jeansen så kanske de insåg att det inte var det som de mest behövde.

Och då vann kanske behovet, och förnuftet.

Hade jag fått veta bakvägen att vännen betalat viktiga räkningar eller köpt mat för pengarna hade jag inte sagt nåt, det är självklart att det är högre prioriterat än designerjeans och de skäms säkert för att de har det så fattigt.

Hade jag å andra sidan fått veta att de fixat nya lösnaglar för pengarna hade jag nog tyckt att de var ytliga våp som snyltar på en vänskap, och då inte gett dem något mer.

• Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Å andra sidan) skrev 2025-05-28 20:34:32 följande:

Det var lite fult gjort men man får också betänka att hur mycket de än talade om att de ville ha de här jeansen så kanske de insåg att det inte var det som de mest behövde.

Och då vann kanske behovet, och förnuftet.

Hade jag fått veta bakvägen att vännen betalat viktiga räkningar eller köpt mat för pengarna hade jag inte sagt nåt, det är självklart att det är högre prioriterat än designerjeans och de skäms säkert för att de har det så fattigt.

Hade jag å andra sidan fått veta att de fixat nya lösnaglar för pengarna hade jag nog tyckt att de var ytliga våp som snyltar på en vänskap, och då inte gett dem något mer.

Utan att gå in på deras ekonomi i detalj (som jag faktiskt vet en hel del om både från Alva och min man från hennes man)  så säger jag bara att dom inte betalade räkningar utan snarare fixade lösnaglar. Dom är inte fattiga. Håller med dig om att betala viktiga räkningar istället för att behålla jeans om man är fattig och skäms för det men så är det inte i det här fallet. Inte alls. 

Jag förstår vad du menar om behov men om man nu får märkesjeans gratis så är det ju inte så att man kan ha för många nödvändigtvis och att dom inte "behövde" dom. Det är ju skillnad på att få gratis jeans och gå ut och handla för egna pengar. Och isf behåller man väl märkesjeansen och gör sig av med dom utan märke? Om man nu inte enbart vill tjäna en extra hacka vill säga. 
  • Pehrmedh
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 20:32:45 följande:
    Du har moral till skillnad från min väninna. Både Alva och dottern hade kommenterat jeansen förut många gånger och att dom inte har råd. Jag hade ett gäng jag behövde göra mig av med och frågar då om det är rätt storlek och det var rätt storlek för både Alva och dottern. Självklart vill jag då ge jeansen till dom men inte för att dom ska sälja dom så fort jag har lämnat av jeansen. Jag sa ju dessutom att jag är glad att dom två kan använda jeansen. Jag sa inte "jag är glad att ge dom till er så att ni kan sälja dom och tjäna pengar". 

Angående din kompis du gav pengar. Så. Himla. Dåligt. Av. Henne. Man blir ju kräkfärdig av sånt där. Du ville ju inte sponsra alkohol och märkeskläder utan biobesök med barnen, cyklar, barnkläder eller något liknande. Hur kan folk utnyttja andras välvilja så där? Obegripligt men inte ovanligt tydligen. Förstår att du inte ger ett öre till åt henne längre. 
    Pehrmedh skrev 2025-05-28 20:20:22 följande:

Moral och etik, ja.

Det hör liksom till.

Håller helt med dig och så gör en moralisk och bra vän. Och dom kommer aldrig att få något igen. Jag skrev tidigare i tråden att jag har väskor jag ska göra mig av med i märken som dottern älskar men väskorna kommer att gå till utsatta kvinnor nu istället. Aldrig mer skänker jag saker till dessa två. 
    Förstår dig. Oavsett deras ekonomiska situation så frågar man såklart om det är ok att sälja dem vidare.
  • Anonym (Räcker och blir över)

Om Lisa nu har TIO (!!!!) felfria märkesjeans och även flera märkesväskor som hon inte vill ha, så tycker jag inte att hon ska bry sig. Hade inte jag gjort i alla fall. Låt de göra vad de vill med gåvorna. Du verkar ju ha så det räcker och blir över. Hade varit en femma om du behövt pengarna själv och velat sälja dem.

• Anonym (Förslag)

Fråga Alva varför hon sålde jeansen då du uppfattade det som att de verkligen vill använda dem själva. Det är svårt att veta om hon är manipulativ och tjatade om jeansen för att kunna sälja eller om det finns någon annan orsak bakom. 

• Anonym (Elle)
    Anonym (Räcker och blir över) skrev 2025-05-28 20:53:00 följande:

Om Lisa nu har TIO (!!!!) felfria märkesjeans och även flera märkesväskor som hon inte vill ha, så tycker jag inte att hon ska bry sig. Hade inte jag gjort i alla fall. Låt de göra vad de vill med gåvorna. Du verkar ju ha så det räcker och blir över. Hade varit en femma om du behövt pengarna själv och velat sälja dem.

Moral vänner emellan gäller tycker jag!

Sedan, om någon har det väldigt dåligt ställt och behöver betala viktiga räkningar, kan det bli så att den personen kommer fram till att man ändå behöver sälja den gåva som man har fått. Men skäms för att berätta det för vännen, så man låter bli.
    Inte snyggt gjort, men kanske lite förståeligt i alla fall. Då kan ju vännen som gav känna, om hon får reda på det, att hon har gjort lite verklig nytta för sin väninna i alla fall. 

Man ska inte begära av rikare vänner att de alltid ska betala och bidra! I det här fallet så hade ju väninnan som fått jeansen dessutom det ganska bra ställt. (Själv har jag betydligt rikare vänner, men förväntar mig inte sådant. Man ska vara stolt över det som man själv har. )

Toppen att TS hittade ett bra ställe att ge väskorna till.
Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?