• Anonym (Vad säger ni?)

Har man rätt att sälja det man har fått?

Lisa har 10 par felfria jeans av ett visst märke som hon vet att väninnan Alva och dottern gillar. Alva är inte välbärgad men klarar sig bra men har inte råd med dyra märkesjeans till sig själv och dottern.

Lisa frågar vilken storlek Alva och dottern har och Alva svarar att det är samma storlek som Lisa tänkte göra sig av med.

Lisa ger gladeligen bort jeansen till Alva då hon tror att hon och dottern kommer att uppskatta jeansen dom gillar men inte har råd med. Det visar sig senare att Alva och dottern sålde jeansen istället för att använda dom.

Har Lisa rätt att vara smått irriterad över att Alva tydligen bara ville tjäna pengar på hennes jeans och inte använda dom? Borde Lisa inte bry sig? Har Alva gjort en fuling?

• Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?
  • Kvittning
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-27 18:53:04 följande:

Ger man  bort något så är det ju upp till mottagaren att göra vad som med det...
    Däremot skulle jag också vara lite irriterad och aldrig de dem något mer. Enkelt.

Tycker det beror på.

Om man har något av värde som man kan sälja men ger bort för att bara snäll so är det fullt att säga och ta pengarna. 

Jag gav bort en barnvagn till en vän som jag sedan tappade kontakten med litegrann. Jag hade kunnat sälja den men du kändes rätt att istället ge dem till henne då jag visste att hon hade det tufft ekonomisjt. 4 år senare kontaktar hon mig för att fråga om det är ok att hon ger den vidare till en annan person jag inte känner eller om jag vill ha den tillbaka för att kunna sälja. 

För hon visste att jag inte gav den till henne bara för att bli av med den utan att jag genom att ge den till henne istället för att sälja faktiskt förlorade pengar. Och jag blev jätteglad att hon hörde av sig och glad att vagnen kunder komma till fortsatt amvändning.

Självklart tar man inte emot en gåva på det sättet ts beskriver bara för att sälja. 
  • Anonym (123456)

De kanske gärna ville ha jeansen egentligen men kom fram till att de behövde pengarna mer.

• Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Em) skrev 2025-05-28 15:22:33 följande:

Fult om syftet med att ta emot vara att sälja dom vidare. Men det kan ju vara så att modell eller storlek inte passade trots allt och då är det fritt fram att sälja vidare, tycker jag.

Det var olika modeller, boot, straight osv, och storleken passade både Alva och dottern. 
    Kvittning skrev 2025-05-28 16:08:39 följande:
    Tycker det beror på.

Om man har något av värde som man kan sälja men ger bort för att bara snäll so är det fullt att säga och ta pengarna. 

Jag gav bort en barnvagn till en vän som jag sedan tappade kontakten med litegrann. Jag hade kunnat sälja den men du kändes rätt att istället ge dem till henne då jag visste att hon hade det tufft ekonomisjt. 4 år senare kontaktar hon mig för att fråga om det är ok att hon ger den vidare till en annan person jag inte känner eller om jag vill ha den tillbaka för att kunna sälja. 

För hon visste att jag inte gav den till henne bara för att bli av med den utan att jag genom att ge den till henne istället för att sälja faktiskt förlorade pengar. Och jag blev jätteglad att hon hörde av sig och glad att vagnen kunder komma till fortsatt amvändning.

Självklart tar man inte emot en gåva på det sättet ts beskriver bara för att sälja. 
    Din vän var classy och du gav av samma orsak som jag gjorde. 
    Anonym (123456) skrev 2025-05-28 16:13:58 följande:

De kanske gärna ville ha jeansen egentligen men kom fram till att de behövde pengarna mer.

Så dåligt ställt har dom det verkligen inte att dom behöver sälja saker. Dessutom vore det ju rent utav dumt att sälja märkesjeans för en spottstyver för att sen behöva köpa nya billigare jeans för typ samma summa man fick för märkesjeansen så i det här fallet så var det inte så. 

Hon tog emot dom med tanken att direkt sälja jeansen. Jag tvekar inte det minsta på det. Tyvärr. 

• Anonym (123456)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 16:34:01 följande:
    Så dåligt ställt har dom det verkligen inte att dom behöver sälja saker. Dessutom vore det ju rent utav dumt att sälja märkesjeans för en spottstyver för att sen behöva köpa nya billigare jeans för typ samma summa man fick för märkesjeansen så i det här fallet så var det inte så. 

Hon tog emot dom med tanken att direkt sälja jeansen. Jag tvekar inte det minsta på det. Tyvärr. 

Ok, så de kommer behöva köpa billigare jeans för samma summa som de fick för jeansen. Men vad var då enligt dig motivet att sälja dem? Reta dig?
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (123456) skrev 2025-05-28 17:00:00 följande:
    Ok, så de kommer behöva köpa billigare jeans för samma summa som de fick för jeansen. Men vad var då enligt dig motivet att sälja dem? Reta dig?
    Jag tror du förstår precis vad jag menar om du tänker efter. 
  • Anonym (Elle)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-27 17:49:20 följande:
    Har man rätt att sälja det man har fått?

Lisa har 10 par felfria jeans av ett visst märke som hon vet att väninnan Alva och dottern gillar. Alva är inte välbärgad men klarar sig bra men har inte råd med dyra märkesjeans till sig själv och dottern.

Lisa frågar vilken storlek Alva och dottern har och Alva svarar att det är samma storlek som Lisa tänkte göra sig av med.

Lisa ger gladeligen bort jeansen till Alva då hon tror att hon och dottern kommer att uppskatta jeansen dom gillar men inte har råd med. Det visar sig senare att Alva och dottern sålde jeansen istället för att använda dom.

Har Lisa rätt att vara smått irriterad över att Alva tydligen bara ville tjäna pengar på hennes jeans och inte använda dom? Borde Lisa inte bry sig? Har Alva gjort en fuling?

Kan vara så att de hade det så knackigt med pengar, så att pengarna som de fick för jeansen gick till mer akuta saker.

Ifall det var så, kan man ha förståelse tycker jag. Det har blivit mycket dyrare att leva numera.
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Elle) skrev 2025-05-28 17:03:02 följande:
    Kan vara så att de hade det så knackigt med pengar, så att pengarna som de fick för jeansen gick till mer akuta saker.

Ifall det var så, kan man ha förståelse tycker jag. Det har blivit mycket dyrare att leva numera.
    Fast Alva har det inte knackigt med pengar. Inte rik men inte heller på någon dålig nivå och hon är dessutom gift med en man som betalar för allt som har med hus och hem att göra. 
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 17:10:19 följande:
    Fast Alva har det inte knackigt med pengar. Inte rik men inte heller på någon dålig nivå och hon är dessutom gift med en man som betalar för allt som har med hus och hem att göra. 
    I tillägg: Det är bara Alvas dotter och hon betalar det mesta för dottern och sig själv gällande kläder, nöjen och mobil typ men resten betalar maken. 
  • Anonym (123456)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 17:01:54 följande:
    Jag tror du förstår precis vad jag menar om du tänker efter. 
    Ja? Det du skriver innebär att de tjänar inget ekonomiskt på att sälja, de går plus minus noll. Och om du har rätt i det så vad skulle motivet då vara att sälja dem tänker du? Reta upp dig?
  • Anonym (Om)

Om jag som mottagare hade fått byxor av dig och jag vet att de har ett värde även begagnat. Så hade jag sagt något i stil med att de har ett värde. Att jag ska kolla med dottern om hon vill ha dem. Men om hon inte vill ha dom? Ska jag sälja? ska vi isf dela? Osv.
    jag har checkat av med dig alla dagar i veckan!

riktigt dåligt gjort av din sk vän. Jag har också en kompis som har dåligt ställt, förut kunde jag skicka över lite pengar till henne så hon skulle få ett drägligare liv med barnen. De visade sig senare att de gick till alkohol och märkliga dyrare kläder till henne själv. Så jag fick sluta hjälpa henne, min tanke var att barnen kanske skulle få julklappar, lite lyx under sommarlovet. Men icket.

Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?