Inlägg från: Anonym (Celine) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Celine)

Min före detta man hittade en mycket yngre tjej

Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-27 18:32:29 följande:
    Min före detta man hittade en mycket yngre tjej

Min före detta man är i 50-årsåldern, vi har barn tillsammans. Vi har nyligen skiljt oss. Han hade hittat en annan tjej, hon är 26 eller 25. Hon är riktigt snygg, ser väldigt bra ut, och detta gör mig så ledsen och osäker. Min man har mycket pengar, är det dom hon vill åt? Och vad ser han i en så mycket yngre tjej? Tänk om hon blir gravid? Hur ska jag hantera det? det är så många tankar som snurrar och jag blir helt galen av det. Känner mig värdelös.

Tycker ni att det är en normal åldersskillnad mellan dom?

Har man varit tillsammans i många år så har man en slags anknytning som det tar tid att lösgöra sig ifrån när man skiljer sig. Så känslorna kan svalla när exet hittar en ny partner. Det brukar bli så oavsett hur gammal exets nya partner är. Du skulle ha blivit upprörd och jämfört dig, även om ni skulle ha varit jämngamla. 

Ja, de män som är friska, ser trevliga ut, är sociala och har en bra position samhällsmässigt kan hitta partners som är yngre än dem själva. Ibland, för det vill ju till att intresset är ömsesidigt. Så ser världen ut.

Men par där ålderskillnaden är stor skiljer sig oftare än det genomsnittliga paret. Så det är inte helt enkelt att foga ihop olika generationer, som det handlar om i det här fallet.

Nu får du bara ta hand om dig själv och dina känslomässiga reaktioner. Skriv ner dem direkt från ditt tankeflöde, utan censur.  Diskutera med väninnor. Gå i samtal med någon utomstående, om det är svårt att lugna sig på egen hand. Det är en process som får ta tid.

Håll dig cool inför barnen.
  • Anonym (Celine)
    Dexter dot com skrev 2025-05-27 18:43:57 följande:

Anledningen till varför dom tycker om varandra är ju helt oväsentlig och det är ju slut mellan er så du behöver lära dig att släppa honom och bara ha en god kontakt ang barnen. Sök hjälp om du inte kan gå vidare och jobba på din självkänsla så du slutar jämföra dig med andra.

Härligt om man skulle ha en av- och påstängningsknapp när det gäller känslor. De flesta har inte det, utan det handlar om att hantera känslor.
  • Anonym (Celine)
    Tecum skrev 2025-05-27 19:35:15 följande:

Varför bryr du dig, är du inte över honom? Eller avundsjuk? Du måste släppa tankarna på honom och vad han gör. Om tjejen lurar av honom pengar är det hans problem. Visserligen blir det mindre för dina barn att ärva men de måste ändå kunna försörja sig själva och inte vara beroende av andra.
    Som andra skriver måste du hantera dina känslor, fokusera på dig själv och barnen och låt exet dejta vilken tjej han vill.

Ännu en kille som tror att det finns enkla  av- och påknappar för känslor. Om det fungerar så för dig, så var tacksam för det!

Till TS: Om ditt ex inte är så trevlig och ser ganska bedagad ut, även för sin ålder, så kan han ha fått en golddigger på halsen. Men det är ju hans problem.

Liksom att när han blir 80 så är hon bara i 50- årsåldern, fortfarande pigg och vital och vill hitta på massor med saker, som han inte orkar.
  • Anonym (Celine)
    Tecum skrev 2025-05-27 21:00:33 följande:
    Hon blev inte dumpad för tjejen, hon dök upp senare enligt TS. Men hjärtekrossad kan hon vara ändå, jag noterade inte att de var nyskilda.

Men TS borde tänka, hur stor chans är det att det håller med den nya? Och OM, då vill hon väl ha barn och hur kul är det att börja på ny kula som 50+? Han är inte i någon avundsvärd situation men det är självvalt.
    TS skriver att exmaken träffade tjejen och att de skilde sig efter det. 

Så jag vet inte hur en person i den situationen skulle klara att helt låta bli att tänka på tjejen. 
  • Anonym (Celine)

Forskare i demografi på Stockholms universitet har gjort en studie om åldersskillnad och risken för skilsmässa. Störst risk var det om mannen var 6 eller fler år äldre än kvinnan, enligt tidningen E.T.C.

Men det säger naturligtvis inget säkert om hur länge exmakens nya relation kommer att hålla.

Men det klart att TS funderar, även om det är svårt att få något riktigt konstruktivt ut av detta.

Kanske tanken att hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa kan göra TS egen skilsmässa mer förståelig? De som är sambor separerar dessutom i lite större utsträckning än gifta. Så oddsen är inte så bra. 

• Anonym (Celine)
    Tecum skrev 2025-05-28 14:38:39 följande:
    För att jag missade det, jag ber TS om ursäkt. Det är klart att det tar hårdare under såna omständigheter och att det är svårt att släppa.

Men faktum kvarstår, relationen är över. TS måste akta sig så hon inte hamnar i en bitterhet hon inte tar sig ur. Det finns alltför många exempel på personer som vårdar sin bitterhet som den sista droppen vatten och därmed förstör sitt liv. Att jämföra sig med en hälften så gammal tjej är orimligt och destruktivt. Att sörja en kraschad relation och övertänka är naturlig i början men man får inte fastna där.
    Att inte bearbeta känslorna och bara lägga locket på kan göra att man fastnar. Först en tids bearbetning, sen gå vidare. 
  • Anonym (Celine)
    Anonym (Quagmire) skrev 2025-05-28 15:41:43 följande:
    Du måste släppa honom och vad han gör i sitt liv. Hans liv är inte ditt längre. Är ni officiellt skilda nu så har det gått ett bra tag från att ni separerade och du har haft tid på dig att komma över honom. De enda gångerna ni kommer ses från och med nu är genom barnen, deras bröllop osv. Annars är han bara en fd för dig nu, ett minne. Om han vill gå igenom en ålderskris så låt han. Ja, flickan är antagligen mest impad av hans pengar och vad han kan göra för henne. Tro mig, ingen normal ung snygg tjej vill ligga med en gammal gubbe egentligen, de vill ha en snygg kille med spänstig kropp som matchar deras. Även om man håller sig fit så är en femtiotaggares kropp inte lika som en i 20-30 års åldern. Men om han nu vill köpa sig en paradhäst så låt han. Koncentrera dig på ditt egna liv nu. Är du olycklig och svartsjuk så kommer du bli bitter och det kommer sätta sina spår i ditt utseende. Försök vara glad för hans skull, var glad över att dina barns pappa är lycklig. 
    Att vara glad när man är lämnad och nyskild skulle vara jättekonstigt. Det finns ingen känslomässig logik i det.

Först sörjer man, sedan orienterar man sig mot sitt nya liv, med allt som det kan innebära.

Det klart att TS kan undra över det som hände, men förmodligen kommer hon inte att få några definitiva svar. 
  • Anonym (Celine)
    Anonym (Lyllo honom) skrev 2025-05-28 21:36:53 följande:

Det är bara att gratulera ditt ex.

Har du en liten nedsättning när det gäller att ta andras perspektiv?

Du vill väl gratulera mannen för att han hittat en ung, vacker tjej?!

Det är inte detsamma som att den kvinna han lämnat vill gratulera honom.
  • Anonym (Celine)
    Anonym (Lyllo honom) skrev 2025-05-28 22:01:42 följande:
    Jag tycker det var en aning nedsättande av dig att kommentera mig.
    Det var avsikten.
  • Anonym (Celine)
    Anonym (Lyllo honom) skrev 2025-05-29 08:15:41 följande:
    Det var ingen fin egenskap att medvetet låta nedlåtande. Du får jobba på den😉
    Avsikten var bl.a. att du skulle försöka tänka utanför ditt eget perspektiv.

Du var dessutom nedlåtande när du skrev till TS att det bara är att gratulera mannen som hittat en ung snygg tjej.

Du skriver det till någon som precis har blivit lämnad för den tjejen. Sedan är du väldigt känslig för egen del när jag påpekar det nedlåtande i det. Du är oseriös bara.
Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej