Inlägg från: Anonym (Celine) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Celine)

Min före detta man hittade en mycket yngre tjej

Anonym (Lyllo honom) skrev 2025-05-29 08:41:34 följande:
    Det är mer ok att som kvinna byta upp sig till en mer aktiv man som ger mer, men inte ok att som man byta upp sig till en kvinna som utseendemässigt ger mannen mer.

Om det nu är den äldre kvinnan som gjort slut så blir historien även tragikomisk.
    Men läs tråden. 
  • Anonym (Celine)
    Goneril skrev 2025-05-29 10:03:38 följande:
    Men tror du inte att mannen varit så pass förnuftig i den här känslostormen att han har sett om tillgångarna? Säkert har han varit hos jurist och sett till att inte golddiggern inte skor sig!  Hon har ju levt i ett antal relationer och det talar ju för att den här inte blir så långvarig heller. Fråga honom! Tänker han göra barnen arvlösa, köpa dyra presenter till den nya och urholka barnens arv? Å andra sidan har man ju ingen laglig skyldighet att lämna något efter sig alls, men rent moraliskt tycker jag det vore för j-ligt om den nya skor sig på honom och sedan drar. Att hon inte hade fastnat för honom om han hade varit en fattiglapp sätter jag en rejäl slant på. Sen får resten av FL-folket säga vad de vill, "det kan ju vara äkta kärlek", pyttsan, ni har läst för många kioskromaner. Vakna! Verkligheten tar över! 
    Vi vet inte om det är äkta kärlek eller ej. Det vet bara exet och den kvinnan. Däremot vet vi att rent statstiskt så separerar par med stor åldersskillnad oftare.

Vad TS behöver bekymra sig om är att se till att hon inte luras av exmaken vid bodelningen. Det är rätt vanligt att det trixas med det! Man kan anlita någon jurist om man misstänker det.

Ja exet kan leva upp barnens arv, men man kan ju inte hindra människor från att leva sitt liv.

Ingen förälder kan göra sina barn helt arvslösa, om det finns några tillgångar i boet vid bortgången. De ärver åtminstone sin laglott. 
  • Anonym (Celine)
    Anonym (Så är det) skrev 2025-05-29 12:24:33 följande:

Ja, och runt hälften av alla äktenskap i allmänhet, inte bara de med stor åldersskillnad, slutar i skilsmässa. Än värre ser statistiken ut för de som är sambos, eller i ett vanligt förhållande. Däremot går det inte att dra några slutsatser om hur det kommer att gå för just det här paret i fråga, så egentligen är det helt meningslöst att prata om statisk här eftersom det inte går att applicera på ett specifikt par som fortfarande är tillsammans. Rent statistiskt får en av tre cancer, men det betyder inte att man kan välja ut tre personer och säga att just en av de personerna kommer att få cancer. Däremot stämmer det när man tittar på stora grupper, snarare än små grupper i sig.

Jag skrev ju just det, att rent statistiskt så skiljer sig fler när ålderskillnaden är större, men inte att just de här två skulle skilja sig sa jag inget om.

Det verkar som att du behöver skapa något för att du ska få möjlighet att argumentera emot.
  • Anonym (Celine)
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-29 16:55:46 följande:

Han valde bort dig. Det gör ont.

Nu är du inte bunden vid honom längre. Så släpp. Fundera inte mer över vilka val han gör i livet. Gör dina egna val, utifrån vad du själv vill och längtar efter. 

Som sagt, alla dessa män som tror att det finns en enkel och snabb avstängningsknapp för känslor.

Det handlar om att tillåta sig att sörja och sedan gå vidare och upptäcka andra delar av livet. 
  • Anonym (Celine)

Apropå TS exmake: Jag tror att han bråkar med TS för att han vill skapa separation och distans till henne. Det tar trots allt tid att lösgöra sig från anknytningar om man varit tillsammans länge ( man inte är narcissist).  Så därför behöver TS hålla sig långt ifrån honom.
    För hon är sårbar just nu och behöver skydda sig. Låt exet klara sina känslomäsdiga processer på egen hand! 

• Anonym (Celine)
    ITrust skrev 2025-05-31 13:36:28 följande:

Känslor är mänskliga och visst befinner sig ts i en jobbig sits. Det gör (nästan) alltid ont att bli lämnad. Men det är också en del av livet. Att prata är bra, men till en viss gräns. Att fastna i ältande är inte bra. 

Som sagt, att prata är bra, men det beror också på vilka frågor man ställer. Jag tror inte att ts kommer må bättre genom att ställa frågor om hans nya tjej här på fl. Det kanske inte är det man ska prata om för att må bättre och kunna gå vidare. Jag skulle däremot gärna ge tips på hur man kan tänka för att ta sig vidare. 

Däremot tycker jag att ts har visat upp en gränslös sida som känns långt ifrån okej. Nämligen att hon åkte hem till mannen oinbjuden, utan att säga en exakt tid hon skulle komma. Så gör man ju inte. Hur sårad man än är så är det inte okej att bara dyka upp på det sättet hemma hos någon. Gränslöst och obehagligt. 

Man "tänker inte bort" sorg. För det är  sorg det handlar det om när ett långt förhållande tar slut.

Man ska istället försöka genomlida känslostormarma utan att bete sig destruktivt.

Det vill säga man fortfarande behöver ta hand om sig, äta på normala tider trots att man inte har lust, försöka sova på regelbundna tider och exempelvis ta promenader eller göra annat fysislkt som man brukar göra.

Samtala med vänner och kanske en kurator/diakon om vad som har hänt.

Hela processen är mycket smärtsam, men så småningom kommer man att uppleva lättnader i vardagen, stunder när man känner sig O.K. Kunna tänka på saker som man trots allt vill göra och börja göra dem. Hitta nya vanor och ett nytt liv.

Det som man ska akta sig för är att fastna i att "sådant här inte får hända i livet". Alla möjliga olika  vidrigheter kan hända och händer hela tiden, tyvärr. Livet är faktiskt inte rättvist. Du kanske hade försökt att vara en bra partner och så händer det här. Så det känns svårt.

Men man måste acceptera att det dåliga har hänt. Vi kan inte förändra det genom att tänka att det är orättvist, även om det är så. 

Det enda vi kan göra är att acceptera verkligheten och försöka finna vägar hur vi själva ska kunna leva ett värdigt liv och bra liv i framtiden. Det. finns så många olika sätt att leva ett bra liv, det man behöver göra är att försöka hitta dem, med tiden. Det är inte gjort i en handvändning.
  • Anonym (Celine)
    ITrust skrev 2025-05-31 14:13:51 följande:

När har jag påstått att man tänker borg sorg, och varför skriver du denna roman till mig? Ja, jag har aldrig sagt att man inte ska försöka genomlida känslostormarna. Det är precis det man ska göra, och försöka att inte bete sig destruktivt. Vidare håller jag med om att man ska ta hand om sig själv och samtala med andra. 

Jag har aldrig påstått att man går vidare i en handvändning. Du verkar däremot helt inställd på att det tog slut för någon vecka sedan. Det är så det låter på dig. Vet du hur länge sedan ts och mannen separerade? Det kanske har gått ett år? Vad vet du om det?

Men, jag kan se att du ignorerade det jag skrev om att ts stack hem till mannen på ett gränslöst sätt. Det är definitivt inte så man ska göra om man vill gå vidare. Inte heller kommer det hjälpa att söka svar om mannens nya tjej från folk på familjeliv, för vi vet inget om dem. 

ITrust skrev 2025-05-31 14:13:51 följande:

När har jag påstått att man tänker borg sorg, och varför skriver du denna roman till mig? Ja, jag har aldrig sagt att man inte ska försöka genomlida känslostormarna. Det är precis det man ska göra, och försöka att inte bete sig destruktivt. Vidare håller jag med om att man ska ta hand om sig själv och samtala med andra. 

Jag har aldrig påstått att man går vidare i en handvändning. Du verkar däremot helt inställd på att det tog slut för någon vecka sedan. Det är så det låter på dig. Vet du hur länge sedan ts och mannen separerade? Det kanske har gått ett år? Vad vet du om det?

Men, jag kan se att du ignorerade det jag skrev om att ts stack hem till mannen på ett gränslöst sätt. Det är definitivt inte så man ska göra om man vill gå vidare. Inte heller kommer det hjälpa att söka svar om mannens nya tjej från folk på familjeliv, för vi vet inget om dem. 

När jag skrev tänkte jag enbart på TS, hur hon skulle behöva göra just nu. 
    Försökte formulera en slags manual utifrån egna erfarenheter och utbildnimg.

Var rädd att hon skulle försöka forcera igenom sorgen. Det är lätt att falla i fällan att bara bli väldigt arg.
  • Anonym (Celine)

De unga killarna slutar spana in en när man blir över 40, men de äldre männen kan fortfarande kika lite. En del äldre män kan även uppskatta en lite äldre kvinna. Jag gissar att de flesta män som skriver här är yngre. 

• Anonym (Celine)
    VickanD skrev 2025-05-31 23:41:50 följande:

Män attraheras av ungdomlighet och fertilitet, vilket inte stämmer in på en 40-årig kvinna. Därför dras män (i alla åldrar) till yngre kvinnor. Detta är fakta och inget påhitt, så det spelar ingen roll vad du säger. Fakta är just det: fakta. Till och med jag som är kvinna vet detta. Detta betyder inte att ingen 40 årig kvinna kan se bra ut, inte heller betyder det att ingen man kommer titta på henne. Faktum kvarstår dock, att män som grupp först och främst attraheras av yngre kvinnor. En 40 årig kvinna ser sällan och aldrig ung ut, för man är ju inte ung längre vid den åldern. 

Jag förstår att du gärna vill tro att det bara är avundsjuka män som inte får något som påstår detta, men du har helt fel. Det här är ett välkänt faktum, och du som är så smart borde veta det. Jag förstår dock att det är svårt att acceptera att verkligheten inte alltid är som man vill att den ska vara. 

Javisst är ungdomlighet attraherande, det gäller både män och kvinnor. Men det är inte knutet till ett exakt årstal. 

Dessutom, om äldre killar kollar in mig, så beror det väl på att de är attraherade? Eller ska jag tolka det som att de bara låtsas?
  • Anonym (Celine)
    VickanD skrev 2025-06-01 11:39:01 följande:
    Kvinnor attraheras dock inte av ungdomlighet på samma sätt som män gör. Män föredrar i allmänhet kvinnor som är i övre tonåren upp till 25-årsåldern. Någonstans där i kring, och det gäller män i alla åldrar. Finns forskning på det. De kvinnor som föredrar 20-åriga män är oftast kvinnor som är i samma ålder. Däremot föredrar män, i alla åldrar, yngre kvinnor.

Sedan finns det givetvis alltid individuella skillnader, undantag och naturligtvis äldre kvinnor som kan se bättre ut än yngre kvinnor. Däremot är det inte särskilt intressant att titta på undantagen.

Det kan finnas många anledningar till att folk tittar på en. En anledning kan ju vara attraktion, ja. Det är väldigt vanligt. Alltså, bara för att man inte befinner sig inom det ålderspann som män tenderar att föredra så innebär det inte automatiskt att man är ful. Det innebär inte heller att inga män kommer vara attraherade eller titta. Däremot innebär det att de flesta skulle föredra en 25-åring framför en 45-åring. 
    Att kvinnor ofta föredrar lite äldre män beror ofta på att den mentala mognaden hos män är långsammare. 
  • Anonym (Celine)
    VickanD skrev 2025-06-01 11:59:29 följande:
    Har du läst forskning på det eller är det din teori? Att män mognar långsamma mentalt sätt är sant (har jag för mig, tror att jag har läst forskning på det), men kan inte minnas exakt varför kvinnor föredrar lite äldre män.
    Ja det finns forskning på att unga pojkar mognar långsammare (utvecklingen av hjärnan) än kvinnor, på gruppnivå. Det är en mognadsprocess som kan stäcka sig upp till 24-årsåldern. 

Så för många unga kvinnor är en jämnårig eller yngre man inte så attraktivt på det mentala planet. Om inte kvinnan själv mognat lite långsammare också. Sådant finns det ju individuella skillnader på. 

Däremot känner jag inte till någon forskning som kopplar mental mognad till fysisk attraktion. 

Jag tror att mekanismen är sådan att om en kille på ett foto ser väldigt ung ut, så kopplar tjejen undermedvetet ihop det med mental omognad. Så i forskningsstudien blir resultatet att tjejen föredrar en killa som ser lite äldre ut. 
  • Anonym (Celine)

Att de flesta föredrar utseendet på yngre människor är väl ingen nyhet?

Att sedan riktigt unga killar inte favoriseras av tjejer i ungefär deras egen ålder, visas i praktiken av att yngre tjejer ofta är ihop med killar som är några år äldre än de själva. För att killar ofta har en senare mognad.

Sedan kan även kvinnor över 40 ibland uppfattas som attraktiva, ofta av män i den åldern eller äldre.  Annars skulle de inte titta på ett speciellt sätt på de kvinnorna.

JAG FATTAR INTE VAD VI SKA GÖRA HÄR PÅ FL ÅT DET? 

TS ställde frågan om ifall en åmdersskillnad på 25 år är normal. Hon undrade vad den umga tjejen kan se hos en så mycket äldre man.

Sedan fastnade diskussiomen i kvinnors attraktivitet i olika åldrar. Typiskt.

• Anonym (Celine)
    VickanD skrev 2025-06-01 13:25:39 följande:

Det vet jag. Jag undrade mer om det finns forskning på att kvinnor dras till lite äldre män på grund av att män mognar långsammare mentalt. Det var du som påstod att detta är varför kvinnor föredrar lite äldre män.

Det vi vet är att män och kvinnor är olika, och attraheras av olika saker. Medan män attraheras av ungdomlighet och fertilitet så attraheras kvinnor av annat, som: status, makt, resurser, vilket män inte bryr sig lika mycket om. Män som är äldre har oftare detta. Samt självförtroende. Detta har också nämnts tidigare i tråden. Sedan är det ju så att män lägger större vikt vid utseende än vad kvinnor gör, eftersom män är mer visuella. 
    Om man ser till olika statistiska studier så har flera äldre studier visat ett samband mellan hög jämställdhet i ett land och lägre genomsnittlig skillnad mellan makarnas ålder. 

En annan studie (Djurfeldt och Barmark 2009) visade att när ett lands BNP (värdet av alla varor och tjänster  utslaget per person) är hög och giftemålsåldern samtidigt är hög, så brukar åldersskillnaden mellan makarna vara lägre. En liten inverkan på ålderskillnaden hade också kvinnors utbildningsnivå och faktorn kvinnors förvärvsarbete i förhållande till mäns förvärsarbete. 

En studie från 2014 fann att deltagande i arbetsmarknaden och mödradödligheten hade inverkan på åldersskillnaden mellan makar i ett land.

I västvärlden är det vanligt att män är 3 år äldre än kvinnan (i Sverige är den siffran 2,5 år).

Vanligast med stora åldersskillnader var det i Asien och Afrika.

När det gäller skilsmässa visade en studie i USA att risken för skilsmässa ökade markant om det skiljer 10 år eller mer mellan makarna. Skilde det 20 år eller mer mellan makarna så var det få som förblev gifta. 
  • Anonym (Celine)
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-01 19:15:47 följande:
    Om man ser till olika statistiska studier så har flera äldre studier visat ett samband mellan hög jämställdhet i ett land och lägre genomsnittlig skillnad mellan makarnas ålder. 

En annan studie (Djurfeldt och Barmark 2009) visade att när ett lands BNP (värdet av alla varor och tjänster  utslaget per person) är hög och giftemålsåldern samtidigt är hög, så brukar åldersskillnaden mellan makarna vara lägre. En liten inverkan på ålderskillnaden hade också kvinnors utbildningsnivå och faktorn kvinnors förvärvsarbete i förhållande till mäns förvärsarbete. 

En studie från 2014 fann att deltagande i arbetsmarknaden och mödradödligheten hade inverkan på åldersskillnaden mellan makar i ett land.

I västvärlden är det vanligt att män är 3 år äldre än kvinnan (i Sverige är den siffran 2,5 år).

Vanligast med stora åldersskillnader var det i Asien och Afrika.

När det gäller skilsmässa visade en studie i USA att risken för skilsmässa ökade markant om det skiljer 10 år eller mer mellan makarna. Skilde det 20 år eller mer mellan makarna så var det få som förblev gifta. 
    Min slutsats av den här statistiken är att när kvinnor väljer män på frivillig basis, (som man vanligtvis gör här i västvärlden), så väljer de oftast en några år äldre man, i genomsnitt 3 år äldre. 

Om status och pengar spelade en så stor roll i kvinnors val, så skulle det inte se ut så här i statistiken.

Min tro är att kvinnor ibland blir kära i en betydligt äldre man, i hans person. De blir tillsammans med honom därför att han har en personlighet som de tycker mycket om.

En del andra kvinnor är status- och gold-diggers, de kan välja en betydligt äldre man utifrån de aspekterna. 

Men de kvinnor som väljer betydligt äldre män är så få att det inte påverkar statistiken i någon högre grad ändå.

Så min gissning är att ungdomlighet hos partnen också är viktigt för kvinnor.
  • Anonym (Celine)
    Klartsomvatten skrev 2025-06-02 21:24:59 följande:
    Nej, kvinnor attraheras inte av ungdomlighet på samma sätt som män gör. Finns forskning på det. Finns också forskning som visar att kvinnor bryr sig mer om status, resurser och makt än vad män gör. Det kommer inte betyda att en majoritet av kvinnor är ihop med sådana män (då de flesta män inte är så), men kvinnor och män attraheras av olika saker. Det är vad det betyder. 
    Om det skulle stämma fullt ut skulle de unga kvinnorna springa efter de frånskilda män som var välbeställda och som nyligen hade skilt sig?

Ett äktenskap i Sverige varar i medeltal i 12 år innan man skiljer sig. Då skulle ju exempelvis en massa 24- åringar springa efter nyskilda män i 36-årsåldern. Åtminstone de välbeställda nyskilda männen.

Det borde synas mer i statistiken. I Sverige är mannen idag i medeltal 2,5 år äldre än kvinnan. 
  • Anonym (Celine)

Kan det vara så att kvinnor lägger mer vikt vid status och liknande än män, men de vill fortfarande vara tillsammans med män som är ungefär i deras egen ålder?  Väljer gärna en man med status, men då i sin egen ålder.

Så åldern är trots allt viktigare än statusen och pengarna. Och att detta visar sig sedan i statistiken över parternas ålder.

• Anonym (Celine)

Spelar det egentligen någon roll vid vilken ålder män som grupp tycker att kvinnor i allmänhet är snyggast?

När kvinnor väljer man, så väljer de någon som är i genomsnitt 2,5 år äldre här i Sverige. I västvärlden är skillnaden ca 3 år. 

Kvinnor har också preferenser, det kan vara att killen är jättemysig som person, supersnygg, social, förstående, glad och harmonisk, händig, välutbildad och kunnig i sitt yrke o.s.v.

Men vi lever i verkligheten, med vanliga människor. Och de flesta av oss lever inte upp till någon supermännisko-norm själva. Man får vara glad om man hittar någon som man passar ihop med.

• Anonym (Celine)
    Anonym (Mandomsmannen) skrev 2025-07-08 13:50:49 följande:

Det är den här typen av inlägg gör att respekten för kvinnor ökar.

När man säger sanningen och inte försöker ljuga och låtsas att kvinnans ålder inte har någon betydelse gärna i kombination med att mannens ålder har jättestor betydelse. Finns inget värre än 40 -50 åriga kvinnor som vill låtsas att dom är snyggare och fertilare nu än när dom var 22 år samtidigt som det skrivs hur ofräscha män över 40 är. Då är det plötsligt gubbe, ölmage etc.

Förljuget och patetiskt är bara förnamnet.

Inte konstigt att män väljer yngre kvinnor med en sådan attityd hos 40+ kvinnor.

Varför drar du alla kvinnor över en kam och skriver att kvinnor 40+ har vissa attityder och det är därför män väljer yngre kvinnor. Kvinnor är väl olika, likaväl som män är det. Fördomsfullt.

Det kan hända att män tycker att kvinnor är vackrare när de är 25 år, inget konstigt med det. Det är män oftast också. 

Men män kan försöka välja hur de vill, faktum kvarstår att i medeltal är mannen 2,5 år äldre än kvinnan i svenska par. 
Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej