Inlägg från: Klartsomvatten |Visa alla inlägg
  • Klartsomvatten

Min före detta man hittade en mycket yngre tjej

Anonym (Celine) skrev 2025-05-28 15:16:39 följande:
    Att inte bearbeta känslorna och bara lägga locket på kan göra att man fastnar. Först en tids bearbetning, sen gå vidare. 
    Jag kan inte se att någon här har påstått att man inte ska bearbeta känslorna. Givetvis ska man göra det, men att söka spekulationer efter folk på Familjeliv som inte vet något alls om personerna i fråga är inte rätt väg att gå. Det ger ändå inga svar. Det bästa ts kan göra nu är att fokusera på sig själv, inte analysera sin före detta mans nya förhållande. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Så är det) skrev 2025-05-29 11:51:22 följande:

Män attraheras i allmänhet av yngre kvinnor, kvinnor som är runt hennes ålder. Detta är starkt förknippat med fertilitet, det är alltså biologiskt. Yngre kvinnor ses som mer attraktiva eftersom de är fertila, har slätare och fastare hy, färre rynkor och helt enkelt inte har åldrats så mycket än. Sedan har hon förmodligen en personlighet han uppskattar också. Annars hade han knappast velat vara tillsammans med henne. 
    Men, poängen är att det inte är ett dugg konstigt att han vill vara med henne. Förmodligen är det på grund av ovanstående faktorer och kanske en kombination av annat också. 

Sen tyckte han nog inte att er relation var så bra. För om han tyckte det så hade han inte lämnat för gott.

Det vissa i tråden missar är att män och kvinnor letar efter olika saker hos potentiella partners. Män och kvinnor attraheras av olika saker, eftersom vi är olika. På många sätt. Män är mer visuella och värderar ofta utseende högre, ungdomlighet. Kvinnor bryr sig också om mäns utseende, men kvinnor värderar ofta andra egenskaper högre eller lika högt - som: status och resurser, självförtroende, makt. 

En 26 årig kvinna är attraktiv för en man i 50-årsåldern (och de flesta andra män, även yngre) för att hon är ung och fertil. Utseende värderas högt. Personligheten ska givetvis också vara bra om det ska bli nåt på riktigt. En man som har det gott ställt och är i 50-årsåldern är attraktiv för en kvinna i 25-årsåldern för att han har ett tryggt liv, kan ta hand om henne, har mer livserfarenhet och troligen självförtroende. Han har råd att ge henne ett drömliv. Många yngre män kan inte göra detta.

En kvinna i 50-årsåldern är däremot inte intressant för de flesta män i 25-årsåldern, eftersom hon inte är ung eller fertil. Dessutom bryr sig inte män om status och resurser på samma sätt som kvinnor gör, så de letar inte efter en kvinna som kan ta hand om dem på det sättet. 

Så, vad ser han i henne? Vad ser hon i honom? Det är ganska självklart, om man förstår de biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor.. 

Helt rätt. Folk kan rösta ner ditt inlägg hur mycket de vill, men fakta är fakta. Det här är inget nytt. En enkel googling och man får direkt fram att män attraheras av yngre kvinnor och förklaring till varför. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Lyllo honom) skrev 2025-05-29 14:55:26 följande:
    Vetenskap är bara intressant om det styrker sin egen åsikt. Oftast när galoscherna inte passar och verkligheten inte är som man vill att den ska vara, så är det ingen riktig man eller så kör man någon annan sliten kommentar.
    Precis. Eller så röstar man bara tumme ner. Det funkar alltid!
  • Klartsomvatten
    Anonym (J) skrev 2025-05-29 17:24:48 följande:
    Den här gubben verkar ju dock ha varit otrogen med den där flickan 
    Är man en gubbe redan vid 50-årsålder? Och flicka vid 25-årsålder? 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Medelålderskris deluxe) skrev 2025-05-30 08:16:39 följande:

Min pappa är 23 år äldre än mig. Så ja det kan kallas gubbe. 

När tjejen är lika gammal som hans eget barn. Jag är 27 år, och för mig är män över 50 gubbar.

Ok. Håller inte med, inte heller att man är en flicka vid 25-årsåldern. Det är ett ord som används för barn. Typ 10-åringar. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Medelålderskris deluxe) skrev 2025-05-30 16:30:05 följande:
    Nej, inte på så sätt men åldersmässigt är det ff så att han kan vara hennes pappa. Han hade ju en son i hennes ålder. Är det allmänt accepterat att dejta en tjej som skulle kunna vara sonens dejt? Nääää.

Klart man inte håller med om man själv är i 50-årsåldern. Men för mig som är ung är du säkert en gubbe. Inte ser jag min pappas vänner som relationsmaterial heller.

Visst finns det snygga män i 50 års ålder, om man tänker på vissa kändisar.  Fast det är knappast dom vanliga 50+ åriga männen i Sverige. Tror jag har sett en på miljonen kanske 😛 

Lessen, om jag förstör din dröm om att det är vanligt att unga tjejer faller för gubbar.

För det första är jag kvinna och för det andra är jag långt ifrån 50-årsåldern, vilket syns tydligt om du klickar på min profil. Varför jag då skulle ha en dröm om att det är vanligt att unga tjejer faller för gubbär vore därmed märkligt. Men för all del, fortsätt du med dina antaganden. Du vinner aldrig på att ljuga. Tyvärr. Flört

Däremot finns det ju kvinnor som dras till äldre män, eller gubbar som du kallar dem. Det är ett vanligt fenomen som har hänt i alla tider. Att kalla en 50-åring för gubbe och 25 årig kvinna för flicka är ju dock bara ett sätt att försöka överdriva hela situationen. Det är så genomskinligt. Ingen vettig människa skulle kalla en 25 åring för flicka. 

• Klartsomvatten
    Anonym (Medelålderskris deluxe) skrev 2025-05-30 16:30:05 följande:
    Nej, inte på så sätt men åldersmässigt är det ff så att han kan vara hennes pappa. Han hade ju en son i hennes ålder. Är det allmänt accepterat att dejta en tjej som skulle kunna vara sonens dejt? Nääää.

Klart man inte håller med om man själv är i 50-årsåldern. Men för mig som är ung är du säkert en gubbe. Inte ser jag min pappas vänner som relationsmaterial heller.

Visst finns det snygga män i 50 års ålder, om man tänker på vissa kändisar.  Fast det är knappast dom vanliga 50+ åriga männen i Sverige. Tror jag har sett en på miljonen kanske 😛 

Lessen, om jag förstör din dröm om att det är vanligt att unga tjejer faller för gubbar.
    Och att du skulle vara ung? Haha, tillåt mig skratta.
  • Klartsomvatten
    Anonym (JO) skrev 2025-05-31 04:44:20 följande:
    Ja. I förhållande till varandra. 

Nja. Gubbe används oftast för äldre personer och flicka är definitivt inte ett ord man använder för 25-åringar, utan ett ord som används för barn i typ 10-årsåldern. Men bra försök. 

• Klartsomvatten
    Anonym (J) skrev 2025-05-31 09:34:36 följande:
    För henne är han ju en 
    En 25 åring går inte under benämningen flicka. Det är ett ord som används för barn. Här används det enbart för att överdriva hela situationen. Det är så genomskinligt som det bara kan bli. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (J) skrev 2025-05-31 09:39:51 följande:
    Alla tycker olika 
    Det här är inte fråga om att tycka olika. Sök upp ordens innebörd. När man blir vuxen kallas man för kvinna, inte flicka. Eller, skulle du presentera dig själv som en 25 årig flicka om du vore 25? Knappast. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Medelålderskris deluxe) skrev 2025-05-31 10:26:17 följande:

Vem har kallat en 25 åring för flicka? 

Min pappa kallar mig sin lilla flicka , och det var i relation till det som jag mena på. En 25 åring tjej helt enkelt. Flicka var det faktiskt nån annan som skrev. 

Men i relation till honom kunde hon va hans lilla flicka ( som min pappa kallar mig). Det skiljer 23 år mellan oss.

Du får tro precis vad du vill. Precis som jag gör om dig o dina motiv.

Men som sagt för min del är detta EOD. 

Anonym (J) har kallat kvinnan i 25-årsåldern för flicka. Nu skrev du att det inte var du som skrev flicka, utan att det var någon annan. Ja, precis. Det var Anonym (J) som jag citerade, se inlägg 132 och 134. Jag har aldrig påstått att du börjat med att kalla henne för flicka. Så jag vet inte riktigt varför du citerar mig här? Det var inte dig jag skrev till. Om ni nu inte är samma person, helt enkelt.. 

Kunde vara? Ja, men hon är inte det. Hon är inte hans dotter, så jag tror knappast att han kallar henne flicka. Hon är vuxen och är därmed en kvinna. 

• Klartsomvatten
    Anonym (J) skrev 2025-05-31 11:13:47 följande:
    För nån som är så pass mkt äldre så kan man väl visst ses som en flicka. Tjej. Kalla det vad du vill 
    Jag förslår att du söker upp innebörden av dessa ord. En 25 årig är vuxen och kallas därmed kvinna. Spelar ingen roll att han är så mycket äldre, hon är ändå vuxen = kvinna. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Medelålderskris deluxe) skrev 2025-05-31 11:29:01 följande:

Det var för att du skrev det sista stycket till mig, som jag trodde du syftade på mig. Då blev det ett missförstånd helt enkelt.

Fast om du är en ung tjej borde det Lyllo skrev kunna appliceras på dig med?
    "Att det är osannolikt att unga tjejer sitter och gafflar i en tråd om gubbar på FL, för dom har roligare saker för sig".

Vad den personen skrev får stå för honom/henne. Min ålder står i alla fall i profilen. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (J) skrev 2025-05-31 11:16:12 följande:

Skulle nån 50-åring vara efter mig nu hade jag också sagt gubbe, är över 30 

Det är åldersskillnaden som gör det

Han är ju inte gubbe för det för han är ju inte gammal på så vis men för mig är en sådan man det pga skillnaden 

vissa verkar ha svårt att förstå det 

Så om en 18 årig man skulle vara efter dig så antar jag att det är rimligt att han kallar dig för tant, då?

Oavsett, en 25 åring är inte en flicka. Läs på om det ordet. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-01 14:40:31 följande:

Att de flesta föredrar utseendet på yngre människor är väl ingen nyhet?

Att sedan riktigt unga killar inte favoriseras av tjejer i ungefär deras egen ålder, visas i praktiken av att yngre tjejer ofta är ihop med killar som är några år äldre än de själva. För att killar ofta har en senare mognad.

Sedan kan även kvinnor över 40 ibland uppfattas som attraktiva, ofta av män i den åldern eller äldre.  Annars skulle de inte titta på ett speciellt sätt på de kvinnorna.

JAG FATTAR INTE VAD VI SKA GÖRA HÄR PÅ FL ÅT DET? 

TS ställde frågan om ifall en åmdersskillnad på 25 år är normal. Hon undrade vad den umga tjejen kan se hos en så mycket äldre man.

Sedan fastnade diskussiomen i kvinnors attraktivitet i olika åldrar. Typiskt.

Ts undrar ju vad mannen ser i en mycket yngre tjej, därav diskussionen om kvinnors attraktivitet i olika åldrar. Det behövde tydligen förklaras.
  • Klartsomvatten
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-02 18:01:40 följande:
    Min slutsats av den här statistiken är att när kvinnor väljer män på frivillig basis, (som man vanligtvis gör här i västvärlden), så väljer de oftast en några år äldre man, i genomsnitt 3 år äldre. 

Om status och pengar spelade en så stor roll i kvinnors val, så skulle det inte se ut så här i statistiken.

Min tro är att kvinnor ibland blir kära i en betydligt äldre man, i hans person. De blir tillsammans med honom därför att han har en personlighet som de tycker mycket om.

En del andra kvinnor är status- och gold-diggers, de kan välja en betydligt äldre man utifrån de aspekterna. 

Men de kvinnor som väljer betydligt äldre män är så få att det inte påverkar statistiken i någon högre grad ändå.

Så min gissning är att ungdomlighet hos partnen också är viktigt för kvinnor.
    Nej, kvinnor attraheras inte av ungdomlighet på samma sätt som män gör. Finns forskning på det. Finns också forskning som visar att kvinnor bryr sig mer om status, resurser och makt än vad män gör. Det kommer inte betyda att en majoritet av kvinnor är ihop med sådana män (då de flesta män inte är så), men kvinnor och män attraheras av olika saker. Det är vad det betyder. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-02 23:01:39 följande:
    Om det skulle stämma fullt ut skulle de unga kvinnorna springa efter de frånskilda män som var välbeställda och som nyligen hade skilt sig?

Ett äktenskap i Sverige varar i medeltal i 12 år innan man skiljer sig. Då skulle ju exempelvis en massa 24- åringar springa efter nyskilda män i 36-årsåldern. Åtminstone de välbeställda nyskilda männen.

Det borde synas mer i statistiken. I Sverige är mannen idag i medeltal 2,5 år äldre än kvinnan. 

Ingen har påstått att de flesta kvinnor föredrar män som är betydligt äldre än de själva. Bara att kvinnor föredrar något äldre män, och jag vet att åldersskillnaden i snitt ligger på det du skrev. Det är inte jättevanligt med en åldersskillnad som den som är mellan ts före detta man och hans nya, men det händer. Det enda jag säger är att kvinnor inte attraheras av ungdomlighet på samma sätt som män gör. Män lägger mycket större vikt vid utseende när det kommer till att välja en partner än vad kvinnor gör. Å andra sidan bryr sig inte män lika mycket om status, resurser och makt som kvinnor gör. Det är därför många män med resurser, makt och status får akta sig, för de har ofta många kvinnor efter sig, men många av kvinnorna är nog inte där av rätt skäl. Sedan finns det såklart äkta kärlek också. 

Jag tror att du missförstår mig när jag säger att kvinnor inte attraheras av ungdomlighet på samma sätt som män gör. Det jag menar när jag säger det är inte att majoriteten av kvinnor dras till män som är betydligt äldre. Jag menar att män lägger mycket större vikt vid ett ungdomligt utseende (fertilitet) än vad kvinnor gör, och det hittar man oftast hos yngre kvinnor. Det finns forskning som visar att män i alla åldrar föredrar kvinnor som är mellan 19-25 eller vad det nu var (någonstans omkring de åren). Detsamma gäller inte för kvinnor. 

Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej