Inlägg från: Tukt |Visa alla inlägg
  • Tukt

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Problemet är inte PS, utan att folk inte kan hantera att allt inte är som de själva vill och därför gör det till politik.

• Tukt
    Cheers skrev 2025-05-30 17:14:17 följande:
     Värst vad du fick till det där. Nazism och allt. Jag tycker fortfarande att det vore bra med en studie som visar frekvensen av inslag i statsmedia som berör vänsterns favoritämnen.
    Det behöver ju nödvändigtvis inte vara "vänster", bara för att du uppfattar det så.
  • Tukt
    Cheers skrev 2025-05-30 19:51:43 följande:
    Du behöver bara läsa Vänsterpartiets partiprogran så får du veta vad som är vänsterns politik och favoritfrågor. Inte svårt alls. 

För de som har vänstersympatier inom SR och SVT känns det förstås naturligt att belysa samhällsfrågor utifrån rätt perspektiv d.v.s. feministiskt, antirasistiskt, invandringspositivt, antinationalistiskt, islampositivt perspektiv och givetvis  HBTQ-perspektiv o.s.v.

Det är viktigt för dem att prata om sådant varom hjärtat är fullt respektive ha vänsterglasögonen på när de gör sina program och programinslag. Det gäller för dem att föra upp sitt vänsterperspektiv i folkmedvetandet. Det kallas propaganda.
    Du tror inte att människor kan vara intresserade och engagerade i saker utifrån andra parametrar än partipolitik? 
  • Tukt
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-05-31 11:54:31 följande:
    Jag tycker samhällsfrågor ska belysas med tanke på ett feministiskt, antirasistiskt och HBTQ-vänligt perspektiv. Ser inte alls det som någon vänstervridning utan ett allmänt, demokratiskt perspektiv. 
    Du får svar på måndag. Trollfabriken verkar ha ledigt på helgerna.
  • Tukt
    Cheers skrev 2025-05-31 17:43:22 följande:
    Inte alls. Det är för mycket sådant. 

Fast det jag faktiskt sa är att de här sakerna påstås ingå i den liberala demokratin och den som kritiserar de här företeelserna kallas odemokratisk. Men det kan inte vara odemokratiskt att utnyttja sin yttrandefrihet och kritisera det man ogillar.  Min åsikt är att de här företeelserna inte är en förutsättning för en liberal demokrati. 

Vi hade en liberal demokrati i Sverige långt innan de blev poppis och tvingades på det svenska folket av bl.a. SR och SVT tillsammans med regeringen, politiker, massmedia, myndigheter, stora organisationer, kulturarbetare m.fl. och kom att utvecklas till närmast en statsideologi och åsiktsförtryck.
    Är du själv inte medveten om att de i mycket har svängt till en ganska konservativ demokrati?
    Tänker att man ändå måste hänga med och se förändringarna. Sedan finns det delar som inte förändras lika fort.
    Vad krävs för att du ska bli nöjd?
  • Tukt
    Cheers skrev 2025-05-31 19:36:12 följande:
    Ja du har rätt, saker har förändrats. Jag vet. Nu har t.o.m. sossarna spikat en restriktiv invandringspolitik på kongressen och det lär ju slå igenom i statsmedia. Men en hel del av det som jag ogillar lever kvar.

Upprinnesen till tråden var det utmärkta (!) programmer i SR P1 av Freddy Ramel om Ppublic service historia i tre delar. Det satte igång en del tankar...

Jag har egentligen bara en viktig synpunkt och det att hur Public service är beror på vad de har för personal.

Jag vill inte heller att SR och SVT ska vara som FOX News. Hu så hemskt. De är ju värre än CNN...
    Det är väl lite så också att vi är ganska vana att få det vi vill ha, nu för tiden. 
    Vi kan se precis de serier vi önskar, när vi önskar, och få mat från favoritrestaurangen direkt till dörren. Ha möjlighet att få vår röst hörd i olika forum. Beställa billiga kläder från Kina, och så vidare.
    Så vi är vill gärna att allt ska vara som vi själva vill. Men djävlar vad tråkigt.
  • Tukt
    Cheers skrev 2025-05-31 21:00:31 följande:
    Jag blir lite osäker på vad du far efter om det är att vi är bortskämda s.k. konsumister eller odägliga egocentriska egoister eller båda. 

Många har klagat på den långt drivna individualismen i väst med ytterligheter som att man själv bestämmer vilket kön man har, vilket andra har att rätta sig efter.

Motsatsen är totalitära stater där alla ska vara likadana och tycka likadant,  som i stater med kommunism, fascism eller islam.

Enligt min mening är individualism och individens frihet att föredra. Samtidigt är vi sociala varelser som kräver viss anpassning till det övriga samhället. Man kan inte alltid få göra precis om man vill. Disciplin och lydnad kan krävas i en del sammanhang som t.ex. i skolan och det är inte fula ord som de flesta numera tycks anse.

Lydnat? Är du från 1800-talet? Är du fascist?
    Man kan väl säga just "bortskämda" även om det inte är rätt ord när en hel befolkning är det.
    Men som det är i dag är så är folk vana att få som de vill i mångt och mycket. Och då blir det svårt med media, där man kanske kan gilla en sak men inte den adnra.
  • Tukt
    Cheers skrev 2025-06-01 11:37:20 följande:
    Ha, ha - jag kan fortfarande inte få riktigt grepp om vad du syftar på.

Menar du att när det gäller åsikter så tycker många att andra ska tycka precis som man själv gör? Låter lite som fascism, fast jag inte tror att du menar det.

Folk får ju tycka vad f-n de vill, men man måste ju ha rätt att säga emot och att också kritisera något som är fel; Om t.ex. SR &SVT inte håller sig opartiska och objektiva utan driver en vänsteragenda bara för att de anställda där ofta själva är vänster p.g.a. kompisrekrytering efter 68-ornas långa marsch in i institutionerna?

Du  ser, när jag väl börjat ett svar så rinner det till liksom bara av sig själv.
    Ja jag menar att folk är bortskämda och vill ha allt på sitt egna vis. Det är något som ligger i tiden.
    Därför kan folk gnälla på saker som de till stor del är nöjda med, men inte riktigt.
    Sedan är jag av den åsikten att det kan finnas fler grundorsaker än att "vara vänster" till vilken rapportering en gör, 
  • Tukt
    Tecum skrev 2025-06-06 12:11:33 följande:
    Det är alldeles riktigt, men det är objektiviteten som är det svåra för media, att beskriva två sidor av saken i samma inlägg/artikel. Det blir liksom för jobbigt och man tror inte att läsaren/lyssnaren är kapabel att ta till sig två åsikter samtidigt. Och så blir det ändå vinklat.
    Det där bygger väl på att det finns minst två olika typer av mediakonsumenter. De som vill få sin världsbild bekräftad, och de som klarar av att få den ifrågasatt. 
  • Tukt
    Cheers skrev 2025-06-06 17:58:20 följande:
    Har inte varit någon diskussion tidigare?

Frågan om vänstervridningen i PS har ju stötts och blötts i många decennier. Sedan starten faktiskt....
    Med riks för att vara lite tjatig, eftersom jag inte får svar.
    Du kan inte tänka dig det finns en annan grund  än just "vänster" för den snedrapportering du påstår det är?
Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?