Inlägg från: Tukt |Visa alla inlägg
  • Tukt

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Tow2Mater skrev 2025-06-07 16:39:27 följande:
    De säger 'Vilka partier som gynnas eller missgynnas skiftar, och vilka som får mest exponering i medierna avgörs av vad medierna för tillfället prioriterar.' Så varfor fick G W Bush typ 10% av medieutrymmet i svenska nyheter och A Gore 90% under den tiden när det amerikanska valet bevakades? Varfor kallas det inte partiskhet? For det är partiskhet.
    Kanske för att det handlar om nyheter, och inte att alla barn ska ha lika mycket godis.
  • Tukt
    Cheers skrev 2025-06-07 23:31:37 följande:
    Är det vad som kallas "medielogiken"? Jo, jo...
    Så om jag tolkar dig rätt så är det viktigare att det är rättvist än att det faktiskt handlar om nyheter?
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 13:01:37 följande:
    Kan du utveckla hur Gores och demokraternas politik ansågs så mycket mer nyheter och värd exponering till skillnad mot Bush och republikanernas politik under det amerikanska valet?
    Nej det kan jag inte. Borde jag ens kunna det? 
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 18:53:09 följande:
    Då du svarade 'Kanske för att det handlar om nyheter, och inte att alla barn ska ha lika mycket godis' borde du väl kunna utveckla vad du menar med detta svar.
    Det kan jag väl, även om det borde vara uppenbart.. Däremot är det svårt att använda ditt exempel.
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 20:30:12 följande:
    Nå låt bli då. Det är specifikt mitt exempel som jag är intresserad av.
    Jag vet inte riktigt vad det är jag ska förklara. Det är väl mer det faktum att om man då har två politiska kandidater, så betyder inte det att man har ansvar att bevaka de båda exakt lika mycket. 
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 21:54:49 följande:
    Nej jag förstår det inte kan vara exakt. Men det var mycket stor skevhet i bevakningen.
    Skevheten är nödvändigtvis inte medias "fel", det beror ju mer på omständigheterna. Trump får exempelvis sjukt mycket utrymme i media. Men så säger han och gör saker hela tiden, som för de flesta är smått obegripliga.Vore konstigt att inte rapportera om det, bara för att det ska vara "rättvist".
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 23:05:20 följande:
    När fick Trump något slags positivt utrymme i svensk media? Vet en sak som sagts och det är att europa tvingas ta mer ansvar. Så det beror ju på hur saker vinklas också. Men nu läser jag en massa olika källor, så kan inte säga exakt hur SVT beter sig, om de rapporterar sakligt och brett, eller inte.
    Media rapporterar ju det som sägs och det som händer. Ska man rapportera "positivt" om Trump, bara för att?
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2025-06-09 18:42:28 följande:
    Media rapporterar sällan det som sägs och det som händer objektivt.

Som Mediegranskaren säger; Nästan alla artiklar är negativa. Eventuella tullar kan göra framtiden osäker. Ryssland kan tillåtas vinna kriget. Överlag är två tydliga teman ?oro? och ?risker?. Hade Harris vunnit hade temana sannolikt varit ?hopp? och ?möjligheter? istället.

https://www.mediegranskaren.se/komiskt-hur-nastan-alla-artiklar-om-trump-ar-negativa/

Det beror ju på om man ser det. Om man exempelvis gillar handelstullar på 50 procent och massmord på barn, då blir det ju en positiv rapportering.
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2025-06-09 21:19:53 följande:

Vem tycker ni har mest objektiv rapportering om den australiensiska reportern som medan hon pratar/rapporterar inte kan låta bli att backa bara längre och längre in i området fast hon visste var gränsen gick?
    SVT har enligt mig en underton av att hon blivit felaktigt skjuten, medan Yle har en neutral rapportering. (Yle har filmen)

SVT:

Det var kort efter att Lauren Tomasi avslutat en livesändning för australiska Nine News på söndagen som en polis sköt henne i benet från nära håll med en gummikula.

Tomasi skrek av smärta men ska ha klarat sig utan skador, enligt den egna kanalen.

Australiens utrikes- och handelsdepartement säger i ett uttalande att ?alla journalister ska kunna utföra sitt arbete på ett säkert sätt? och att ?Australien stöder mediefrihet och skyddet av journalister?.

www.svt.se/nyheter/utrikes/journalist-skjuten-med-gummikula-i-benet-av-polis-i-los-angeles

Svenska YLE:

En beväpnad polis i kravallutrustning besköt på söndagen 9 News-reportern Lauren Tomasi med en gummikula samtidigt som hon levererade ett inslag för tv-tittarna i Australien.

Tv-bolaget har meddelat att Lauren och hennes kameraman klarade sig och att de kommer att fortsätta att bevaka händelserna i Los Angeles.

yle.fi/a/7-10079346
    Var har du uppgiften på att hon backade? Det syns inte på några filmklipp. Men även om så, fanns det ingen speciellt hotfull situation som motiverade det hela.
    Inte heller den före detta veteranen Toby Canhamn som blev skjuten i pannan.
    Inget av dessa var speciellt vinklade, utan konstaterade mer att det skett.
    Det är blir nämligen inte vinklat bara för ma berättar något som andra helst inte vill ska berättas.
    Väl värt är också att notera att få media tagit upp den händelsen som LA-polisen inte trodde någon såg, där de misshandlade och redöver en person som låg pass på marken. Förmodligen för den svar svår att verifiera.
    Så i stället för att politisera allt så finns det rimligheter...
  • Tukt
    Tecum skrev 2025-06-10 19:33:09 följande:
    Du har just outat dig som Putinvän. Du vet att Europa inte har musklerna att påverka Indiens och Kinas handel med Ryssland, det har bara USA. Ditt sätt att ständigt skuldbelägga Europa är bara ett sätt att bakvägen stötta Ryssland.

Om någon till äventyrs inte förstått vad du står för hoppas jag att de fått en ögonöppnare nu. 
    Det är väl det som är så intresant. De kallar sin nationalister, men det enda de vill är att låta sitt hat förgöra sina länder. De kallar sig för konservativa, men det handlar inte om konservatism utan makt.
Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?