Inlägg från: Anonym (Anonym och utmattad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym och utmattad)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Ja, varför i hela friden tog man bort diagnosen ADD för att istället nu heta ADHD? I min värld så är det ju extrem skillnad på att ha ADD eller ADHD. Själv har jag troligen ADD och detta baserar jag på min extrema brist på energi, gör allting väldigt lugn, känner mig lugn, pratar lugnt, är alltid trött mer eller mindre och sådan har jag varit i hela mitt 50 åriga liv. Jag har kollegor med ADHD och vi är varandras motsats, dem har ett tempo som ligger långt över oss andras och inte minst mitt tempo, när jag kommit halvvägs är de med ADHD redan klara sedan länge. Min chef sa till mig att jag borde vara lite mer som den och den, attså de med ADHD. Men jag funkar inte så, jag har min takt och ökar jag den så blir jag stressad istället. 
    Så, varför heter det nu att ALLA har ADHD när man tidigare särade på ADD och ADHD? Finnd väldigt lite information att läsa om ADD tack vare detta då rubriken i alla texter har rubriken ADHD och handlar därmed också nästan uteslutande om den varianten med överenergi vilket jag definitivt inte har.

• Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?
    Anonym (Lisen) skrev 2025-05-30 12:43:12 följande:

Om du känner dig lugn inombords så undrar jag om du inte är feldiagnosticerad.

Som jag förstått det så slog man ihop add med adhd just för att båda är hyper, och det som skiljer är bara hur mycket det syns utåt. Det behöver ju inte vara att man far fram och tillbaka som en studsboll, utan man kan ha sinnena på helspänn och ta in allt som syns och hörs runt om en, eller ha tankar som studsar hit och dit med full fart.

Men någon får gärna rätta mig om jag fattat fel.

Jag känner mig lugn, men visdt har jag mycket tankar men inte så mycket så jag blir trött, det är snarare omgivningen som gör mig trött, stress både i vardag och jobb, men mest jobb då jag har kollegor med ADHD som har höjt ribban väldigt mycket tack vare sin extrema snabbhet både i kropp och hjärna, dom är hela tiden långt före och chefen tycker dom är toppen just pga det. Jag som jobbar sakta men noggrannt får inte alls samma kredd tyvär, synt tom på lönekningarna. Det ÄR stor skillnad på en person med ADHD och ADD, inte bara i mängd energi utan andra saker också som sömnbehov, jag skulle lätt kunna sova 12 timmar om jag fick, men flera med ADHD på jobbet klarar sig med 4 timmar, sover dom längre får dom huvudvärk. Trist eftersom det är bara de med ADHD som får uppmärksamhet i mefia och massa råd och tips. Men jag då? Hur ska jag göra när stressen på jobbet äter upp mig fullständigt?
    Lynx123 skrev 2025-05-30 13:26:17 följande:

Har du ens gjort en utredning?

Nej men enligt manualen så har jag det
    VandrandeRiddaren skrev 2025-05-30 13:27:29 följande:

Jag har ADD också! 

Känner du igen dig i det jag skriver, att du inte kan förstå varför du står under en och samma diagnos som ADHD? Eller känner du igen allt som en person med ADHD har och kan relatera till den diagnosen? Själv känner jag mig som ett UFO jämfört med en med ADHD
    Anonym (Maja) skrev 2025-05-30 13:35:22 följande:
    Så du har inte ens gjort en utredning utan bara gissar att du har ADD? Då skulle jag gissa att du har något helt annat, t ex depression, autism eller något annat som får dig att behöva processa saker mer långsamt än andra.

Min erfarenhet är att många som fått diagnosen ADHD som ung senare i livet mer beter sig som någon med ADD, hjärnan lugnar ner sig lite eller förändrar sig ju äldre man blir. 
    De flesta i min omgivning är ganska övertygad om att jag har ADD, i min omgivning finns även psykologer. Depression är det inte, då hade jag varit deprimerad sedan jag var mycket liten isåfall. och jag är inte ovanligt långsam i processandet, men i jämförelse med de med ADHD halkar jag efter rejält, men det är inte bara jag utan även de neurotypiska ligger klart efter. De med ADHD på mitt jobb är nästan i min ålder men de har en takt som är långt utöver det vanliga, dom går aldrig nerför trappan, dom springer, bådd ner och upp, dom äter snabbt, pratar högt och skriver oerhört snabbt så hos dom har inte ADHD förändrats över tid. Dom får mer i löneförhöjning tack vare att dom är så snabba. Vi andra neurotypiska och de med ADD får mindre för vi är inte lika snabba
    Spucks skrev 2025-05-30 13:39:56 följande:
    Igen: inget av det du beskriver är ett tecken på ADD. Hur får du den tanken? Är även dina kollegor självdiagnosticerade?

Mitt barn har ADHD, han behöver mycket mer sömn än de flesta av sina kompisar - drygt 12 timmar per natt.
    En bra kompis till mitt barn har ADD, hon klarar sig med mycket mindre sömn. Symptom som inte har med hyperaktivitet att göra är i många delar lika hos de båda. Vissa uttrycker sig mindre, tex. kompisens brist på impluskontroll leder oftast till att hon ljuger eller knuffar kompisar, men hos mitt barn är det mer svordomar och våld mot vuxna.
    Mina kollegor är utredda och diagnostiserade med ADHD sedan länge tillbaka och ingen av dom sover länge, dom är oftast först på jobbet, kör järnet men har vi möte märks det tydligt att dom är trötta för då somnar dom nästan så oftast skriver dom samtidigt för att hålla fokus på mötet. Jag har flera i släkten som är utredda och har ADD, inklusive min egen mamma. 
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 13:48:04 följande:

Vilken funktionsnedsättning leder din påstådda ADD till? Har du flera kraschade förhållanden bakom dig, ett missbruk, en ekonomi körd i botten, kan du jobba etc? Man behöver inte ha alla de här problemen när man har ADD eller ADHD men man ska ha en tydlig funktionsnedsättning. 

Inget av det du pratar om har något att göra med ADD och dina kollegor visar inga symtom på ADHD heller (inte som du beskriver här i alla fall) sömn är jätteviktigt vid ADHD. Man kan gå in I hyperfokus och göra extremt mycket på kort tid du beskriver men då brukar man bli sjukskriven efteråt. 

Min funktionsnedsättning är brist på energi och motivation, min hjärna är aldrig helt fulladdad om man säger så. Visst, om jag dricker 3 - 4 muggar kaffe och lite godis på det så börjar det klarna i hjärnan, dimman lättar, jag känner mig pigg, kreativ och blir liksom mitt bästa jag, lite som att damma av en gammal tavla som blir full av liv. Detta får jag aldrig utan dessa stimuli. 
    Jag vet inte hur det kommer sig att mina kollegor med ADHD har så litet behov av sömn, men så funkar dom iallafall
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 13:48:04 följande:

Vilken funktionsnedsättning leder din påstådda ADD till? Har du flera kraschade förhållanden bakom dig, ett missbruk, en ekonomi körd i botten, kan du jobba etc? Man behöver inte ha alla de här problemen när man har ADD eller ADHD men man ska ha en tydlig funktionsnedsättning. 

Inget av det du pratar om har något att göra med ADD och dina kollegor visar inga symtom på ADHD heller (inte som du beskriver här i alla fall) sömn är jätteviktigt vid ADHD. Man kan gå in I hyperfokus och göra extremt mycket på kort tid du beskriver men då brukar man bli sjukskriven efteråt. 

Det du skrev om att man kan bara hålla hyperfokus under kortare perioder annars blir man sjukskriven är ju det som också förbryllar mig eftersom det verkar ju inte gälla mina kollegor, och ja, jag fattar det bara inte hur dom orkar
    Anonym (Essay) skrev 2025-05-30 14:06:08 följande:

Du känner dig missförstådd och undanskuffad.
    Dina kollegor med ADHD får all cred.
    Media skriver bara om ADHD och inte ADD (stackars dig).

Vad är det med folk?
    Man är som man är oavsett??

Är det så viktigt för dig så gör en utredning. Då får du svart på vitt vad dina svårigheter kan kallas. 

Det är ungefär som med autismspektrum (AST) där man tagit bort tex Asperger. För det ryms inom spektrumet. Istället för att säga att man är högfungerande eller har Asperger så finns man på spektrat och svårigheterna varierar.

Mitt ena barn utreds just nu för ADHD och AST. Tidigare hade man sagt att han hade ADD och just Asperger eftersom han tex är högfungerande, otroligt smal i sin intressesfär och inte har någon IF.
    Men jag skiter helt ärligt i vad saker kallas för vi som föräldrar kommer ha samma utmaningar kring honom de kommande 15 åren oavsett. Han är som han är.

Om du irriterar dig så otroligt mycket på mitt inlägg så kan du bara scrolla förbi, jag tvingar ingen att svara.
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 14:59:10 följande:

Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:57:45 följande:
    Min funktionsnedsättning är brist på energi och motivation, min hjärna är aldrig helt fulladdad om man säger så. Visst, om jag dricker 3 - 4 muggar kaffe och lite godis på det så börjar det klarna i hjärnan, dimman lättar, jag känner mig pigg, kreativ och blir liksom mitt bästa jag, lite som att damma av en gammal tavla som blir full av liv. Detta får jag aldrig utan dessa stimuli. 
    Jag vet inte hur det kommer sig att mina kollegor med ADHD har så litet behov av sömn, men så funkar dom iallafall

Trötthet kan bero på många saker det är inte ett specifik ADD symtom. Har du varit hos läkaren? Det kan vara vitaminbrist, hormonellt eller något helt annat i vilket fall som helst skulle det behöva utredas. 

Det finns ingen som har ett så litet behov av sömn, dina kollegor ljuger eller 

Jag har tagit alla prover som går att ta i princip, oxh flera gånger under min livstid men dom hittar inga fel, jag har ju alltid varit sånhär också
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?