Inlägg från: Anonym (Anonym och utmattad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym och utmattad)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Anonym (Maja) skrev 2025-05-30 14:59:25 följande:
    Du inser att det är en ganska stor process att få en diagnos och att vänner och bekanta inte alltid ser hela bilden och därför kan ha en annan bild av dig än en psykolog?

De "supermänniskorna" du har på ditt jobb verkar extrema, de jag känner med ADHD har ofta högt tempo men de slarvar ofta med detaljerna och lämnar saker halvklara. Du låter bitter och irriterad och som att du borde få en del av den kakan de får eftersom du troligtvis också har ADHD?

Om de på ditt jobb jobbar fler timmar än ni andra gör och de får saker gjorde snabbare, tycker du inte att de förtjänar högre lön? Arbetsgivaren får ut mer att dom än han/hon får av dig, diagnos eller inte.

Varför har du inte gjort en utredning? 
    En chef ska ju naturligtsvis se till att arbetsplatsen fungerar för alla. Jag har fungerat riktigt bra, men med den nya chefen så fick vi oerhört mycket mer att göra, hälften av personalen sa upp sig för att de orkade inte med det höga tempot, jag stannade kvar dum som jag var för nu fungerar jag knappt alls, har en svår utmattningssyndrom. 
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-30 16:23:07 följande:

Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:52:26 följande:
    Mina kollegor är utredda och diagnostiserade med ADHD sedan länge tillbaka och ingen av dom sover länge, dom är oftast först på jobbet, kör järnet men har vi möte märks det tydligt att dom är trötta för då somnar dom nästan så oftast skriver dom samtidigt för att hålla fokus på mötet. Jag har flera i släkten som är utredda och har ADD, inklusive min egen mamma. 
    De som har ADHD, kombinerad form (dvs hyperaktiva och lättdistraherade), och blir trötta på möten är understimulerade just då. Deras hjärna behöver mer stimulans för att hålla sig alert. De behöver därför röra på sig på något sätt eller själva vara inne i en direkt diskussion med andra, för att känna sig pigga. 

Personer som enbart är lättdistraherade men fysiskt lugna, fick tidigare diagnosen ADD. Idag får de en ADHD-diagnos, men då tillhör de undergruppen  " med huvudsakligen bristande uppmärksamhet". 

På engelska tror jag att det ibland benämns som ADHD sluggish type . Men sjäva diagnosen heter samma som på svenska. Har man det är man helt enkelt lite tröttare och har svårare att upprätthålla uppmärksamheten. 

På Gillberg-center i Göteborg forskade man på om fiskolja kunde hjälpa perspoer med ADHD. På det stora hela hittade man ingen effekt, utom för ca 30% av de i undergruppen som hade ADD. 

Det man vet hjälper mot koncentrationssvårigheterna till en del är lite motion en gång varje dygn. Det behöver inte vara några maratonlopp, men pulsen behöver gå upp lite och man behöver bli lite svettig för att få effekt.

Medicin som ges mot ADHD kombinerad form kan ibland också hjälpa personer med ADD.
    Tack för ett informativt svar, det där med fiskolja trodde jag hjälpte på de med ADHD men då var det de med ADD så tack för den informationen då ska jag börja ta fiskolja.
    Lynx123 skrev 2025-05-30 16:48:03 följande:
    Du gör så klart som du vill men jag tycker att du ska göra en ordentlig utredning av din fysiska och mentala hälsa. Självdiagnos är aldrig en bra idé.
    Ja, det blir nog så men bara om jag får bra strategier som hjälpervmig annars blir det värdelöst. Har hört många säga att dom får diagnosen men sedan tar det slut där
    Anonym (Maja) skrev 2025-05-30 20:09:09 följande:
    Om flera har slutat pga stressen så kan det väl vara så för dig med, dvs ditt mående har inget att göra med en ev diagnos utan för att du jobbar i en dålig arbetsmiljö.

När började du tänka att du kunde ha ADD? Och du har fortfarande inte svarat på varför du inte har kollat upp det ordentligt, medicineringen som används av de flesta med ADHD brukar ge god effekt.
    Att jag stannat kvar på arbetsplatsen är nog för att jag har ju kämpat så med min utbildning för att bli just det jag jobbar med, sedan att vi fick en chef som jobbar 24/7 ja det hade nog ingen räknat med. Men, slö har jag alltid varit, brist med energi, alltid sovit länge men ändå aldrig kännt mig pigg, viss var jag piggare när jag var i 18-20 års åldern men jag var ändå tröttast i klassen, var jag ute på fest en lördag fick jag vila de kommande två helgerna osv. Fick jag sova 12 timmar skulle jag lätt göra det. Men det har funkat på mitt jobb, fram tills nya chefen kom som sagt.

Jag har läst såpass mycket om ADD och kände att det är ju det jag har, om det nu inte är något annat vajsing med min hjärna, har gjort EEG och vanlig MR samt minnestester mm och mitt arbetsminne är extremt dåligt pga utmattningen, men det va dåligt innan också. Men kanske blir det så att jag ändå ber om en utredning, inte för medicineringen för ADHD medicin tappar effekt så man behöver höja dosen succesivt och tillslut gör den liten verkan, men skulle behöva strategier, det saknar jag känner jag.
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 20:22:54 följande:
    De är alltså idioter som inte kan tänka själva medan du är upplyst och har rätt i allt? Deras motivering är att de absolut inte vill blandas ihop med lågfungerande autister. Min erfarenhet är att de som kämpar stenhårt för att bli kallade högfungerande har daglig verksamhet och bor på någon slags LSS boende eller behöver en del hjälp i egen bostad (godman, boendestöd och kontaktperson) medan de som kämpar stenhårt för att ordet högfungerande ska försvinna tror att alla autister är nivå 1 och att den enda skillnaden på nivå 1 och 3 är hur väl man maskar. Det här är alltså de med starkast åsikter. 
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 18:00:55 följande:
    Jag har tagit alla prover som går att ta i princip, oxh flera gånger under min livstid men dom hittar inga fel, jag har ju alltid varit sånhär också
    Svårt att säga vad det beror på men du har inga ADD symtom inte som du nämnt i den här tråden i alla fall, du verkar inte ens ha koll på vad ADD och ADHD är
    Jo jag vet vad både ADHD och ADD är, att de skiljer sig åt och i min värld så skiljer de sig väldigt mycket. Jag har kollegor/bekanta med ADHD och ADD i släkten och det är som att jämföra freearibilar utan broms med flakmoped utan motor, lite överdrivet men typ så, iallafall de jag känner runt mig.

Anonym (Eve) skrev 2025-05-30 21:26:52 följande:
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 18:47:35 följande:
    Tack för ett informativt svar, det där med fiskolja trodde jag hjälpte på de med ADHD men då var det de med ADD så tack för den informationen då ska jag börja ta fiskolja.
    Hoppas att det fingerar, det var bara för ca 30 % av de med ADD som de kunde se en tydlig skillnad på. Håller tummarna!

Tack👍
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-30 21:35:52 följande:
    Medicineringen som ska hjälpa vid ADHD/ADD brukar hjälpa ca 70 % av de som prövar. Man kan behöva prova flera mediciner innan man träffar rätt. 

TS har känt sina symtom sedan hon var barn och har genomgått medicinska utredningar, så det verkar inte vara något tillfälligt tillstånd.

Ja, en riktigt dålig chef kan förstöra en arbetspkats! 

Fungerade arbetet bra för dig för tidigare chefer, trots dina svårigheter i övrigt? Ja i så fall har du nog rätt i att det hade varit bättre att byta arbete. Men det är lätt att vara efterklok, man gör ju så gott man kan och kan inte se in i framtiden alla gånger.
    Arbetet fungerade bra med min tidigare chef, hen var  saktfärdig och lugn, bra lyssnare, tydlig och metodisk, en drömchef i mina ögon. Hen värnade om ALLA i gruppen, inte bara dem som var jättesnabba, alla var lika värda för hen såg kvaliteer hos oss alla. Jag börjar komma till en punkt då jag måste tänka på min hälsa och kommer tyvär få byta jobb troligen. Ska försöka se om det kan finnas något lättare administrativt jobb som kan göras hemifrån, det hade nog passat mig bäst.
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 22:00:13 följande:

I verkliga världen så var diagnoskriterierna väldigt lika, skillnaden är princip om hyperaktiviteten sitter på insidan eller utsidan, ADD är också betydligt vanligare hos tjejer. Det är samma behandling för båda diagnoserna.

Du blandar ihop personlighetsdrag med ADHD. ADHD är ingen superkraft som gör att man får massor med energi och kan åstadkomma mer än en vanlig människa, av det du berättar här har dina kollegor fått fel diagnos eller så berättar de inte hela sanningen för dig. 

Men om dom nu ljuger om sin ADHD diagnos vad har dom då isåfall? Jag vet inga andra diagnoser som ger dom symtomen. 
    För mig är det stor skillnad om hyperaktiviteten sitter på insidan eller på utsidan
    Anonym (Autist javisst) skrev 2025-05-30 23:18:40 följande:
    Högfungerande och lågfungerande har med intelligensnivån att göra. Är man högfungerande har man normal (el tom hög) intelligens. Däremot kan man ha stora svårigheter ändå, med det sociala t ex.

Problemet är att okunniga missförstår vad ordet betyder.

Jag föredrar Aspergers syndrom i stället för nivå 1 (el är det nivå 3), jag hatar siffror och har svårt att komma ihåg dem. Ett långt uttryck som Aspergers syndrom är däremot inga problem att komma ihåg.

Jag hade faktist liknande problem som TS i arbetet. Jag behövde få jobba i min egen långsamma takt och vara noggrann och inte bli avbruten. Men det krävdes att jag skulle jobba snabbt och ständigt vara beredd på att bli avbruten och börja med något annat. Jag kände mig alltid stressad och otillräcklig. Jag jobbar inte 
    Det där med ständigt avbruten skulle kunnna vara rubriken på en jobbannons på mitt jobb. När man kommit in i ett flow och skriver på viktiga saker så trillar det in nya ännu viktigare saker i mailen som helst skulle vara klara igår...suck. stressen åt upp mig fullständigt. 
    Vad gör du idag, är du sjukpensionär?
    Anonym (123) skrev 2025-05-31 08:22:22 följande:

Instämmer helt ts.

Min som har add och han är helt annorlunda mot mig som troligan har "vanlig" adhd.

När jag gick på föräldrautbildning var det bara för föräldrar till barn med add och det gav jättemycket då våra barn var så lika i sina problem. 

Och sedan gick han på utbildning men då var det mixat med adhd/add och helt anpassat för de med vanlig adhd. Han kände inte alls igen sig i 80% av problematiken och när de började prata om styrkor man kan uppleva med adhd så var det ännu mer fel för han har ju absolut ingen extra energi alls. 

Han hade troligen fått sin diagnos mycket snabbare också om den inte hade gått under adhd, add försvinner helt som kunskapsområde eftersom så mycket av fokuset i kunskap och vad som syns gällande adhd är just de saker som de med add saknar.

Om det nu ska hållas ihop så känns det som det borde vara add som är huvudformen (för det är ju gemensamt) och adhd underformen (add + hyperaktivitet) 

Äntligen någon som känner igen sig, just det där med energin, det är ju just det som skiljer sig åt, och ja, det påverkar en om man inte ens har energi att kliva ur sängen på morgonen och mår fysiskt illa av att gå upp klockan 6. Jag förminskar absolut inte problematiken med ADHD, för dom har ju givetsvis utmaningar, men just energinivån, där är det stor skillnad. Många med ADHD driver egna företag och är framgångsrika, dom har ju helt klart ett driv som knappt finns hos ADD. 
    Core skrev 2025-05-31 23:03:20 följande:
    Förlåt om lille tån blev klämd.

Jag är öppen för andra åsikter, och att ta diskussionen. Men klarar man inta av att möta ett inlägg, eller en åsikt, med argumentation istället för en intetsägande oneliner ska man kanske fundera på en paus från internet för egen del, inte för den andres
    Jag startade inte denna tråd för att diskutera om diagnoser ska finnas eller ej, det finns säkert andra som gjort det om man vill diskutera det. Denna tråd handlar om vaeför ADD inte längre är en diagnos utan går under ADHD, vilket blir märkligt eftersom H i ADHD är ju Hyper och en person med ADD är knappast hyper. 
    Spucks skrev 2025-06-01 08:19:39 följande:
    Du har börjart tråden med att undra varför det nu är samma diagnos, när ADD är motsatsen till ADHD. Du har fått förklarat för dig flera gånger att du har fel i ditt antagande att de är motsatsen till varandra. Du har även fått förklarat för dig flera gånger att de symtom du listar är inte symtom på ADD. Men du vägrar att acceptera detta, utan envisas att du har ADD. Därför kan jag absolut förstår "Core"s utbrott, för det har pågått i många år att folk verkar tycker det är kul att få en bokstavsdiagnos, att utmärker de som speciellt om de kan påstå att de är autister eller har ADHD. Så pass så att folk diagnosticerar sig själva, som du gör. Samtidigt är det för det flesta som verkligen är autister eller har ADHD inte alls kul, utan försvårar livet.

Resten av din tråd har handlat om att du gnäller att folk på ditt jobb som presterar mer får högre löneökning

Och samtidigt har vi i tråden föräldrar till barn med ADD som gått föräldrautbildning om ADHD där dom instämmer med mig att det är stor skillnad på att ha ADD eller ADHD så så himla mycket ute och cyklar är jag inte. Har har ju folk runt mig som har ADD och ADHD så jag har många års erfarenhet av hur stor skillnaden faktiskt är, sedan får du gärna tycka att det inte är någon skillnad, jag säger inte av princip att du har fel, och rent teoretiskt är det nog inte mycket som skiljer, men tittar man på den lilla detalj som skiljer dom åt så ser man att den är inte så liten, inte för mig iallafall. Och jag klagar verkligen inte på de som har ADHD för att de presterar så mycket mer, det jag motsätter mig är att vissa chefer inte är inkluderande och ser att alla är vi olika och jobbar på olika sätt, jag är inte emot löneskillnader heller men när bara hög prestation är det som räknas blir det lite skevt, särskilt eftersom folk blir utbrända och säger upp sig. 
    Anonym (Eve) skrev 2025-06-06 18:47:18 följande:
    Sedan kan det ju finnas syntom på autism som påminner om ADD.

En person med autism kan ibland också ha ADD eller ADHD. Man kan ha en dubbeldiagnos.

Lite försvårande i sammanhanget är att en person med autism kan ha svårt att motivera sig för något som hen inte är intresserad av. Medan en person med ADD kan ha svårt att koncentrera sig på något som hen inte är intresserad av.

Utifrån ser det precis likadant ut, men beror på lite olika saker. 
    Hur vet man då om man har autism eller ADD?
    Anonym (123) skrev 2025-06-06 22:16:08 följande:
    Ja mitt barn som har add och social ångest tycker läkarna att han borde utredas för autism. Men för oss som känner honom så är det även om vi förstår det något som vi känner oss rätt säkra på att han inte har.

Han har på många sätt samma behov som de med autism, men helt andra orsaker.

Tex att han behöver förberedas om vi ska iväg någonstans så handlar det inte om att han har behov av att veta vad som ska hända, utan att det hjälper honom att avsluta det han gör innan. Tvärtom gillar han inte att veta för mycket om saker i förväg för det kan istället trigga ångesten över sociala möten. 
    Hur yttrar sig ADD för ditt barn rent energimässigt? Har hen stort sömnbehov? Svårt att komma igång på morgonen? Dagdrömmer?
    Jimmy75 skrev 2025-06-06 16:00:18 följande:

ADD (som det hette i tidigare upplaga av diagnosmanualen) är inte en underkategori. Det är helt enkelt en variant av ADHD som finns som antingen:

Huvudsakligen hyperaktiv, huvudsakligen ouppmärksam eller kombinerad form.

Det hela kompliceras av en kombination av många faktorer...bland annat det stora symtom/funktionsöverlappet mellan olika diagnoser. Bland annat ADD (för att nu använda det gamla namnet) förväxlas inte sällan med autism. Företagen som utreder NPF har vuxit som svampar genom åren och alla tävlar om resurser och ur ett vinstperspektiv finns det alltför många och starka incitament till att dessa utredningar måste göras snabbt och därför ofta tolkas by the book och helt enligt statistiska gränsdragningar "Jahaaaa, du fick bara 64 T-poäng på BRIEF-2) när din lärare skattade dig. Ja då har du inte någon NPF eftersom dina svårigheter inte syns i två olika miljöer" eller "Patienten bedöms inte ha autism eftersom de inte nådde upp till cut-off på ADOS"

Däremot förstår de flesta insatta idag vad man menar om en person säger sig ha ADD. Hade någon kommit till mig och sagt det hade jag för det första inte brytt mig om att "rätta" dem utan bara tagit till mig av vad de helt enkelt förmedlar med den informationen. Om det sedan av någon anledning hade varit så att jag på något vis behövde prata om ADD så hade jag kallat det vid det namn det har idag och sedan förklarat kort själva namnbytesgrejen så att de framåt skulle veta och lättare kunna hitta information om de själva sökte det.

Jag vet inte hur många gånger jag googlat på ADD men hittar ingen info, och när jag googlar på ADHD går det enbart att läsa om den hyperaktiva delen av spektrat, aldrig om den motsatta delen. Så om någon kunde länka till information om den icke hyperaktiva delen hade jag blivit glad. Tack i övrigt för ett klokt inlägg som gör det lite mer begripligt.
    Spucks skrev 2025-06-01 12:49:03 följande:
    Det måste ju inte vara en remiss, med de skulle ju kunna rekommendera till TS att hon söker sig till psykiatrin för att göra en utredning. Känns lite konstigt att ingen genom alla år av utredningar har gjort det.
    Träffade en läkare häromdagen i ett helt annat ärende, han tyckte jag skulle söka mig till psykiatrin, han sa att jag är så seg så jag skulle behöva amfetamin men svag dos...jag har ju inte ens orkat bemöda mig att svara på inläggen här på länge fast jag vet att ni svarat mig och jag vill, men det är som om det låser sig, jag orkar inte förmå mig att göra det, det tar liksom stopp, som om bensinen tar slut. Nu börjar den komma tillbaka väääldigt lite men alltid något. Ddt jag hört är att amfetamin funkar inte om man är vuxen med ADHD (ADD) men funkar bra på barn och att man vönjer sig så den tappar effekt och då står jag ju där iallafall utan bensin efter ett tag... vad fan gör jag som inte kommer mig för att göra någonting, det är rent ut sagt för jävligt detta, mitt liv går på sparlåga och det är en sorg jag bär, alla andra flänger runt och gör en massa saker men själv sitter jag här med en hink kaffe men kommer ingen vart.
    Jimmy75 skrev 2025-06-16 11:57:41 följande:

Har skumläst texten och skulle säga att den håller en bra informativ nivå. Kan också vidare rekommendera plattformen VIP adhd https://www.vardochinsats.se/adhd/

Om ditt barn har stora svårigheter i skolan vilket är mycket vanligt, och att skolan inte vet hur de ska hjälpa barnen (ännu vanligare) är det vill VIP adhd ni kan rekommendera dem.

Jag läste texten men den kändes knapohändig inom just ADD delen. Vård och insats fann jag ingen info om Adhd med inriktning på ADD utan den tog bara upp hyperdelen. Det är ju detta som är problemet, sätt mig och en med ADHD bredvid mig så har du två helt okila personer, vi är ju som dag och natt och just min typ har ju hamnat i skymundan och det är sorgligt, jag har ingen att fråga för alla är så fokuserade på hyperdelen. Men jag tackar dig såklart ändå från hjärtat för att du engagerar dig, det värmer ett sargat hjärta.
    Jimmy75 skrev 2025-06-17 21:08:23 följande:
    Ajdå! Vad tråkigt att det inte var till någon särskild hjälp. Du får förlåta mitt dåliga minne för sånt jag läser i dessa trådar nu, men om du upprepar vad det är du önskar att få hjälp att hitta information/tips kring så ska jag försöka gräva lite mer i mina kanaler. Det kanske inte är så hjälpsamt med ytterligare allmän info menar jag och därför jag frågar lite närmare vad det är för information du söker.
    Mitt stora handikapp är egentligen brist på ork och motivation, det har blivit värre med åldern, jag har alltid varit en lugn och eftertänksam person vilket har uppskattats på mitt tidigare jobb men allt eftersom nedskärningar ökat så har jag inte längre fungerat, min eftertänksamhet, lugn fungerar inte i en hektisk arbetsplats, jag bränner ut mig för jag hinner inte med för jag är noggrann och vill göra rätt, men i mitt jobb måste det bli rätt eftersom jag jobbar med lagar och paragrafer, skriver ibland tunga beslut. Själva jobbet klarar jag inte längre pga tidsbristen men för flera av mina kollegor går det väldigt bra, dom har ett fruktansvärt driv, dom har också berättat att dom har Adhd. Men jag som befinner mig på andra sidan på skalan går det ganska dåligt för. Jag har försökt med allt utom amfetamin. Jag har testat L-tyrosin som ska bilda dopamin men ingen effekt, tog 1000 mg, så ska ta dubbel dos imorgon bara för att testa. Så kort sammanfattat så är bristen på energi det som stoppar mig tyvär.
    Jimmy75 skrev 2025-06-17 21:43:50 följande:
    Jag hör dig...och beklagar. Vi sitter i samma båt du och jag och det kunde lika gärna varit jag som skrev texten jag just citerade här....enda skillnaden är väl att jag kanske inte är lika långt ner som jag tolkar det som att du är. Jag kämpar dock mot exakt samma sak. Jag är noggrann och eftertänksam och väger allt jag skriver på guldvåg. Ibland är det nödvändigt och rimligt och ibland är det uppenbart att jag övertänker, hoppar mellan saker och överarbetar saker alldeles för mycket och undviker sånt jag tycker är svårt, alltså svårt i bemärkelsen att jag tycker mig vara kass på det. Trots att jag bara får beröm från andra vad gäller innehållet, men i mitt jobb får det inte ta så lång tid som det gör för mig och jag hamnar längre och längre efter vilket skapar galen stress. Själv håller jag på att utreda mig nu och hoppas att det ska leda till att jag hittar saker jag kan göra annorlunda.
    Oj, ja du beskrev just nu mig. Jag övertänker också väldigt mycket, men tror det beror på att jag extrakollar "för säkerhets skull" tex så när jag skrivit ett beslut så måste jag läsa igenom det igen flr säkerhets skull (ibland har jag ju faktiskt hittat fel) och det gör att jag inte riktigt litar på mig själv utan överarbetar saker ibland vilket tar tid. Sedan har jag fått ta över kollegors arbete ibland som dom påbörjat och där har jag hittat ganska många fel och då undrar jag ju hur det gått så bra för dom, med högre löneökning än mig när dom gör så mycket slarvfel, dom är däremot betydligt snabbare än mig men slarvar också en hel del....vilket är bäst undrar man? 
    Jag testade iallafall dubbel dos L-tyrosin idag (2000mg) och ja idag märktes skillnad, jag blev piggare men inte så mycket gladare/nöjd. Så nu har jag äntligen hittat något naturligt som piggar upp lite, nu behöver jag bara något som gör mig lite gladare. Tror du att du har en diagnos?
    Jimmy75 skrev 2025-06-18 16:45:37 följande:
    Nu ska man ju vara ödmjuk när det gäller att diagnostisera sig själv eller närstående utan att ordentlig utredning gjorts men det skulle överraska mig våldsamt om jag inte har det. Alla pusselbitar och frågor jag ställt mig själv genom åren föll på plats när jag snubblade över en intervju om ämnet. 
    Då får jag önska dig lycka till med utredningen, och glöm inte, du är inte din eventuella diagnos, den är bara ett namn för att beskriva en personlighet. Berätta gärna hur det går om du vill.
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?