• Anonym (Sambo)

Helt olika syn på hushållet

Efter 5 månader tillsammans flyttade vi ihop, min pojkvän flyttade in till mig. Bara 2 veckor senare hittade vi ett drömhus som vi köpte och ska flytta till om 2 månader. Jag visste redan lite innan att han var stökig medans jag gillar ordning, men att det var såhär kunde jag inte tro?trots han bott här 2 månader är det inte uppplockat än. Men största problemet är att vi har så olika syner på hushållet men att han inte låter mig göra det jag vill. Tex vill jag ta disken efter en måltid, medans han tycker man kan ta det dagen efter. Om jag då börjar diska blir han sur. han tycker att på helgen ska man inte göra något alls , bara vila. Medans jag ser tillfälle att städa då då man på vardagen jobbar. Även där blir han små sur. 

är detga helt kört eller finns det hopp om att vi kan hålla ihop? Jag älskar honom men blir lite besviken

• Svar på tråden Helt olika syn på hushållet
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-05-31 08:55:40 följande:
    Jag är inte extrem gällande städning. peoblemet är inte att jag får göra allt, jag har t.o.m. sagt att jag tar på mig städningen. problemet är att jag märker han blir små sur när jag börjar städa tex en helg för enligt honom ska man. Inte göra sånt på helgen, eller att jag tar disken efter maten för enligt honom kan man låta den vara till dagen efter. Jag måste väl få städa när jag vill?
    Hur gör ni dagsläget? Städar på vardagarna och tar disken dagen efter?

Delar ni lika på städning, tvättning och matlagning?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Inte helg)

Städar aldrig på helgen såvida det inte verkligen behövs pga att man ska ha kalas eller liknande. Städar på vardagar någon dag då jag är ledig. En stor fördel när man jobbar skift och har olika tider. 

När jag var barn så var det alltid städ på fredagar så att helgen sen var fri till annat. 

• Anonym (OO)

Kompromissa.
    Städa halva huset på torsdag kväll och andra halvan på söndag morgon. 
    Skölj av disken efter middagen och ordna i en prydlig trave, börja nästa dags frukost, lunch eller middag med att diska. 
    Så gör jag och min sambo, inte som någon kompromiss utan för att vi båda föredrar det. 

• Anonym (Mardröm)

Usch, hade aldrig stått ut med en slarvpelle. Då hade vi fått leva i separata rum, eller kanske dela husets områden 50/50. Kan bli lite svårt med köket förstås. 

• Anonym (Man 9)

Tror han kommer driva dig till gränsen, så de blir till att mötas på mitten !

• Anonym (H)

Avsluta. Det kommer bara bli värre, särskilt om ni skaffar barn. 

• Studentpappa

Hur ska det funka att bo i hus om man ligger på soffan hela helgen.... Baby

Ride it like you stole it
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-05-31 08:43:48 följande:
    Helt olika syn på hushållet

Efter 5 månader tillsammans flyttade vi ihop, min pojkvän flyttade in till mig. Bara 2 veckor senare hittade vi ett drömhus som vi köpte och ska flytta till om 2 månader. Jag visste redan lite innan att han var stökig medans jag gillar ordning, men att det var såhär kunde jag inte tro?trots han bott här 2 månader är det inte uppplockat än. Men största problemet är att vi har så olika syner på hushållet men att han inte låter mig göra det jag vill. Tex vill jag ta disken efter en måltid, medans han tycker man kan ta det dagen efter. Om jag då börjar diska blir han sur. han tycker att på helgen ska man inte göra något alls , bara vila. Medans jag ser tillfälle att städa då då man på vardagen jobbar. Även där blir han små sur. 

är detga helt kört eller finns det hopp om att vi kan hålla ihop? Jag älskar honom men blir lite besviken

Lördag förniddag har för många familjer blivit städtiden, om man jobbar heltid och inte orkar städa i veckan. Sedan är man ledig resten av helgen.

Säg till honom att många familjer har det så, du är inte konstig på något sätt i att du vill göra det.

Om det är omöjligt att kompromissa sig fram till något så kan det bli jobbigt på sikt.

Det är vanligt att killen i förhållanden har en mer avslappad inställning till hushållssysslor. Men menar han att ni inte ska diska från fredag kväll till måndag morgon? Det blir lite jobbigt tycker jag.
  • Anonym (S)

Vad är detta att folk diskar? Har ni inte diskmaskin? Pröva att få städning gjord under veckan. Det är jätteskönt att ha helgen fri från det sedan. Vi brukade städa på helgen förut och det var jättejobbigt och förstörde till viss del helgen. Du ska såklart inte göra precis som han tycker men ni kan båda försöka gå varandra till mötes. Man behöver kompromissa om man ska leva tillsammans. Det är dessutom väldigt bra och lärorikt att göra saker på ett sätt som man själv inte hade valt. 

Svar på tråden Helt olika syn på hushållet