• Anonym (Sambo)

Helt olika syn på hushållet

Efter 5 månader tillsammans flyttade vi ihop, min pojkvän flyttade in till mig. Bara 2 veckor senare hittade vi ett drömhus som vi köpte och ska flytta till om 2 månader. Jag visste redan lite innan att han var stökig medans jag gillar ordning, men att det var såhär kunde jag inte tro?trots han bott här 2 månader är det inte uppplockat än. Men största problemet är att vi har så olika syner på hushållet men att han inte låter mig göra det jag vill. Tex vill jag ta disken efter en måltid, medans han tycker man kan ta det dagen efter. Om jag då börjar diska blir han sur. han tycker att på helgen ska man inte göra något alls , bara vila. Medans jag ser tillfälle att städa då då man på vardagen jobbar. Även där blir han små sur. 

är detga helt kört eller finns det hopp om att vi kan hålla ihop? Jag älskar honom men blir lite besviken

• Svar på tråden Helt olika syn på hushållet
  • Anonym (Ski)
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-05-31 09:04:24 följande:

Som man bäddar får man ligga. Varför köpa hus med någon du inte känner tillräckligt väl?

När är det tänkt att renovering och underhåll ska göras? 

Risken är stor att detta blir en förlustaffär samtidigt som relationen tar slut. 

Men lycka till. 

Sluta spela viktigpetter.

Helt rätt av TS att satsa!
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Ski) skrev 2025-05-31 09:00:03 följande:
    Jag kan förstå honom i det faktiskt. Säg att man sitter ner en lördagkväll och slappnar av så är det inte särskilt trevligt om partnern springer runt och städar 

Och när han nu påtalar det så lyssna på honom i det. 
    Var står det att TS städar på lördagskvällen?
  • Fjäril kär

Av nyfikenhet,  hur är han med ordning i övrigt?  Sköter han ekonomin? Har koll på bilen?  Vårdar sina kläder? Sina prylar i övrigt?  Hygien?  Verkar han ha koll på tillvaron liksom? 

För det kan i sig säga en hel del om vad du får av honom som sambo .

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Ski) skrev 2025-05-31 09:24:35 följande:
    Sluta spela viktigpetter.

Helt rätt av TS att satsa!
    Ja, det låter ju jätterätt. Är nog därför  TS startade tråden. 
  • Anonym (Liten Anna)

Han blir sur när du tar disken efter middagen?  Varför tycker han att du ska göra istället? Hålla handen i soffan eller vad? 
    NÄR är det enligt honom okej att diska och städa? En gång i veckan?  Varannan vecka?  Och vad vill han då göra av denna tid? Kontrollera dig och sura när du ändå diskar mot hans vilja? 

Det låter inte sunt....

• Anonym (Kulkille)
    Anonym (Liten Anna) skrev 2025-05-31 10:01:34 följande:

Han blir sur när du tar disken efter middagen?  Varför tycker han att du ska göra istället? Hålla handen i soffan eller vad? 
    NÄR är det enligt honom okej att diska och städa? En gång i veckan?  Varannan vecka?  Och vad vill han då göra av denna tid? Kontrollera dig och sura när du ändå diskar mot hans vilja? 

Det låter inte sunt....

Nej verkligen inte. Det låter som en obehagligt kontrollerande typ. Inte helt ovanligt drag hos dem där allt ska gå rasande snabbt fram i relationen.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-05-31 08:43:48 följande:
    Helt olika syn på hushållet

Efter 5 månader tillsammans flyttade vi ihop, min pojkvän flyttade in till mig. Bara 2 veckor senare hittade vi ett drömhus som vi köpte och ska flytta till om 2 månader. Jag visste redan lite innan att han var stökig medans jag gillar ordning, men att det var såhär kunde jag inte tro?trots han bott här 2 månader är det inte uppplockat än. Men största problemet är att vi har så olika syner på hushållet men att han inte låter mig göra det jag vill. Tex vill jag ta disken efter en måltid, medans han tycker man kan ta det dagen efter. Om jag då börjar diska blir han sur. han tycker att på helgen ska man inte göra något alls , bara vila. Medans jag ser tillfälle att städa då då man på vardagen jobbar. Även där blir han små sur. 

är detga helt kört eller finns det hopp om att vi kan hålla ihop? Jag älskar honom men blir lite besviken

Hur gamla är ni? Låter som att han vill fortsätta leva som en ungkarl och inte är redo för hus. 
  • Anonym (Emma)

Jag har aldrig hört att någon har blivit sur för att jag har gjort ditten datten hemma, tvärtom har den andre bara känt att den har sluppit 😅
    Hur lång tid tar det att fiska egentligen? inte många minuter.
    Här småplockas det endast på vardagarna och vi gör endast det nödvändigaste då jobbet tar mycket krafter och ork. Därav städar vi ordentligare på helgerna men även det tar vara en timme av hela dagen, vi är ju två om det.
    Jag reagerar mycket på att han blir arg för att du tar undan disken, red flagg.
    Kanske han blir stressad av att du fixar hemma och får dåligt samvete för att han inte orkar det?
    ingen ursäkt och det ska inte gå ut över dig!
    Han får skärpa sig om eran relation ska hålla och innan det kommer barn med i bilden.
    Stor risk att förhållandet spricker om ni inte hittar en samsyn hur hushållet ska skötas och där ni hittar kompromisser så båda mår bra. 
    Jag själv har väldigt svårt med att kompromissa kring tex städ och hygien då jag vill ha det fräscht omkring mig för att må bra, hellre då vara särbo. 

Ja ni behöver ta ett ordentligt snack och öppna er för varandra hur detta påverkar er och vad konsekvenserna blir om det fortsätter.
    Tycker inte att du har fel när du vill göra det som majoriteten av befolkningen gör, nämligen hålla efter hus och hem. 

• Anonym (Yölö)

Hur är han med ekonomin? Skitdumt att flytta ihop och ta lån med nån man inte känner.

• Tow2Mater

Kompromissa.
    Skaffa diskmaskin och skölj av disken och ställ in den i maskinen efter maten. Sedan kan den köras men plockas ur nästa dag.
    Sätt en gemensam städtid på måndagar efter jobbet en timme. Låt sedan helgen vara fri.

Att en springer och konstant ska småstäda och plocka kan störa den andras avslappning då det ger dåligt samvete fast man vet man gör sin del en annan dag.

Svar på tråden Helt olika syn på hushållet