Mkay skrev 2025-06-01 11:09:50 följande:
Tack för fina ord. Rent logiskt förstår jag att det kan handla om annat som påverkar hur den beter sig och har väl också försökt tänka så, men tycker det är svårt att i stunden inte ta åt sig och fundera över om personen har något emot mig, inte gillar mig eller något jag sagt/gjort. Tar ni verkligen inte åt er av om exempelvis en kollega inte säger hej till er på morgonen? Funderar över vad det kan vara eller om personen inte gillar er osv?
Mkay skrev 2025-06-01 11:09:50 följande:
Tack för fina ord. Rent logiskt förstår jag att det kan handla om annat som påverkar hur den beter sig och har väl också försökt tänka så, men tycker det är svårt att i stunden inte ta åt sig och fundera över om personen har något emot mig, inte gillar mig eller något jag sagt/gjort. Tar ni verkligen inte åt er av om exempelvis en kollega inte säger hej till er på morgonen? Funderar över vad det kan vara eller om personen inte gillar er osv?
Jag brukade det jo, och det är okey det med. Men jag har med åldern lärt mig att bara ?tänka? istället för att övertänka.
Såhär går väll hjärnan i det scenariot nu:
? Oj vad otrevligt?
? Har det hänt nåt sen sist? Nej
? Har jag sagt nåt om personen som kan ha kommit ut? Nej
? Svarade jag på den senast skickade memen? Nej
? Är det något min vän/kollega ska bli arg över? Nej (då kan dom faktiskt dra, vi är vuxna)
? Jag? Nej
? Är jag fundersam på vad som kan ha hänt personen? Ja
? Är jag irriterad över respektlösheten då det inte behövde gå ut medvetet över mig? Ja
? Frågar jag? Ja
? Beroende på svar, förklarar jag tog illa upp? Ja
Allt detta går på 7 sekunder skulle jag säga. Nuförtiden står 5 sekunder för irritationen av omogenhet och respektlöshet av en vuxen persons beteende gentemot mig, då jag redan vet vem jag är och vad jag säger till mina nära då problem alltid hanterats, och därför bör inga sådana situationer uppstå pga mig.
Allt det här har jag dock kommit fram till och funnit PEACE i pga mitt en gång övertänkande.
Övertänkandet påvisar otroligt fina egenskaper hos en person. Det är däremot i relation brist på övertänk gällande varför fan man övertänker helt irrationella, obetydliga och lättlösta situationer i huvudet om och om, som man blir en fånge i sina egna tankar.
Tankar är faktiskt inget mer än luften i ditt eget huvud.
Säger jag ?Bananerna MUMS! Övermogna bananer som har bruna fläckar på sig är allra sötast smak? så tänkte du säkert på just det nu, i bild eller?
Du lever ett liv. Tänk, men lär dig konsten att tänka.