• Cheers

Kan en kulturminister få vara helt okunnig om kultur?

Kulturministern Parisa Liljestrand vet inte vem t.ex. Bo Widerberg var och inte heller andra framstående kulturskapare.

Som kulturintresserad ställer jag då frågan:

Vad vet Parisa Liljestrand om den klassiska kulturen i det gamla Grekland eller Rom? Vad vet hon om medeltidens, renässansens eller upplysningstidens kultur? Vilka kunskaper har hon om 1800-talets eller 1900-talets kultur?

Jag fruktar att hon inte vet ett skvatt om kultur.

Kan man ha en sådan kulturminister? I t.ex. Frankrike hade det varit en total omöjlighet.  

• Svar på tråden Kan en kulturminister få vara helt okunnig om kultur?
  • Tecum

Du kan inte döma ut henne efter bara en sån kommentar, hon kanske är bättre på annan kultur och Widerberg är lite daterad för yngre personer.

Men rent generellt har du en poäng, kultur är och har alltid varit nedprioriterat bland politiker. Så det finns inte så många kulturkunniga att välja på när posten ska tillsättas. Plus att man vill ha en lydig och inte så kunnig person där då kultur är en sektor man gärna skär i.

• Cheers
    Tecum skrev 2025-06-01 17:23:23 följande:

Du kan inte döma ut henne efter bara en sån kommentar, hon kanske är bättre på annan kultur och Widerberg är lite daterad för yngre personer.

Men rent generellt har du en poäng, kultur är och har alltid varit nedprioriterat bland politiker. Så det finns inte så många kulturkunniga att välja på när posten ska tillsättas. Plus att man vill ha en lydig och inte så kunnig person där då kultur är en sektor man gärna skär i.

Jo man kan visst döma en kulturminister som inte vet vem Bo Widerberg var. Det var flera andra namn också.  Parisa Liljestrand är med all säkerhet totalt obildad. Men du har förstås rätt i att det inte finns så många kulturkunniga. En av ministrarna visste inte ens vem Selma Lagerlöf var....

Och det här gäller inte bara kulturen i nyare tid. Vänstern har präglat kulturklimatet länge i Sverige nu och klassisk bildning och kultur har ansetts föråldrad och klassisk kultur med en som man anser en föråldrad värdegrund är något som måste rivas ner. Då blir det så här.  
  • Anonym (Ok)

Självklart går det bra. Vår regering tycker det är alldeles utmärkt. 

• Anonym (Klimat-Örjan XXL)

Jag upplever henne som okunnig. Hon är dock i gott sällskap. Vi hade ex en miljöminister som inte kände till hur många kärnkraftverk Sverige har.

• Anonym (Björn)
    Tecum skrev 2025-06-01 17:23:23 följande:

Det är faktiskt helt otroligt att man kan vara född 1983, vara kulturminister och inte veta vem Bo Widerberg är.

Tror inte jag har någon i min bekantskapskrets i den åldern som inte vet vem han är. Nästan som att inte veta vem Ingemar Bergman var. Det kanske hon inte vet det heller.
  • Cheers
    Anonym (Björn) skrev 2025-06-01 19:35:21 följande:
    Det är faktiskt helt otroligt att man kan vara född 1983, vara kulturminister och inte veta vem Bo Widerberg är.

Tror inte jag har någon i min bekantskapskrets i den åldern som inte vet vem han är. Nästan som att inte veta vem Ingemar Bergman var. Det kanske hon inte vet det heller.
    Instämmer!
  • Anonym (Falstaff F)

Kulturministerns jobb är att genomföra regeringens kulturpolitik så dennes enskilt viktigaste egenskap är att vara hårdhudad och tuff nog att stå emot när "kulturen" har åsikter om densamma.

Parisa har visat att hon med råge besitter den egenskapen.

Det är INTE en kulturministers uppdrag att vara tjenis och kompis med kultureliten och springa på vernissage och kindpussas med intersektionella genus-poeter.

En kulturminister behöver heller inte kunna namnet på enskilda dramatiker och konstmusiker för att kunna göra sitt jobb.

"Fimpen" är en kul film att ha sett men det går bra att chefa över kulturdepartementet utan att ha sett den också.

• Cheers
    Anonym (Falstaff F) skrev 2025-06-02 11:00:46 följande:

Kulturministerns jobb är att genomföra regeringens kulturpolitik så dennes enskilt viktigaste egenskap är att vara hårdhudad och tuff nog att stå emot när "kulturen" har åsikter om densamma.

Parisa har visat att hon med råge besitter den egenskapen.

Det är INTE en kulturministers uppdrag att vara tjenis och kompis med kultureliten och springa på vernissage och kindpussas med intersektionella genus-poeter.

Ja visst är det bra med en kulturminister som rider spärr mot intersektionella genus-poeter. Utmärkt. Men jag ser hellre en kulturminister med en bredare ansats än det och som befrämjar traditionell svensk kultur och klassisk kultur som har sina rötter (!) i antiken och framåt.
  • Anonym (Falstaff F)
    Cheers skrev 2025-06-02 11:15:54 följande:
    Ja visst är det bra med en kulturminister som rider spärr mot intersektionella genus-poeter. Utmärkt. Men jag ser hellre en kulturminister med en bredare ansats än det och som befrämjar traditionell svensk kultur och klassisk kultur som har sina rötter (!) i antiken och framåt.
    Kulturministern ska alltså inte driva egen politik utan genomföra den politik som regeringen och riskdag kollektivt kommer överens om.

Hon behöver inte vara särskilt kunnig om kultur, faktiskt.

Men inget område är så fiiiint och känsligt som "kulturen"  så de kräver att deras minister måste vara kultur-kunnig.

Sjukvårdsministern har jobbat som musiklärarinna och begravningsentreprenör och kan nog inte utföra en höftoperation. Ändå protesterar inte läkarna.

Bostadsministern har jobbat som journalist utan att Byggnads har någon åsikt om saken och han kan knappast skilja en nubb från en dyckert.

Men med kultuuuuren är det minsann annorlunda.
  • Cheers
    Anonym (Falstaff F) skrev 2025-06-02 11:31:20 följande:
    Kulturministern ska alltså inte driva egen politik utan genomföra den politik som regeringen och riskdag kollektivt kommer överens om.

Hon behöver inte vara särskilt kunnig om kultur, faktiskt.

Men inget område är så fiiiint och känsligt som "kulturen"  så de kräver att deras minister måste vara kultur-kunnig.

Sjukvårdsministern har jobbat som musiklärarinna och begravningsentreprenör och kan nog inte utföra en höftoperation. Ändå protesterar inte läkarna.

Bostadsministern har jobbat som journalist utan att Byggnads har någon åsikt om saken och han kan knappast skilja en nubb från en dyckert.

Men med kultuuuuren är det minsann annorlunda.
    Jag vet att den åsiktsriktning som du representerar är vanlig. Det räcker med vilja. Politik är att vilja sa Palme.

Men jag delar inte den uppfattningen. Jag tycker inte att det räcker med bara en politisk vilja attt styra på kulturområdet eller några andra politikområden heller, utan  det krävs också kompetens. En minister ska ha kunskaper om det politikområde som han eller hon har tilldelats. Varför propagera för okunniga politiker?
Svar på tråden Kan en kulturminister få vara helt okunnig om kultur?