• Cheers

Kan en kulturminister få vara helt okunnig om kultur?

Kulturministern Parisa Liljestrand vet inte vem t.ex. Bo Widerberg var och inte heller andra framstående kulturskapare.

Som kulturintresserad ställer jag då frågan:

Vad vet Parisa Liljestrand om den klassiska kulturen i det gamla Grekland eller Rom? Vad vet hon om medeltidens, renässansens eller upplysningstidens kultur? Vilka kunskaper har hon om 1800-talets eller 1900-talets kultur?

Jag fruktar att hon inte vet ett skvatt om kultur.

Kan man ha en sådan kulturminister? I t.ex. Frankrike hade det varit en total omöjlighet.  

• Svar på tråden Kan en kulturminister få vara helt okunnig om kultur?
  • Anonym (Falstaff F)
    Cheers skrev 2025-06-02 11:47:53 följande:
    Jag vet att den åsiktsriktning som du representerar är vanlig. Det räcker med vilja. Politik är att vilja sa Palme.

Men jag delar inte den uppfattningen. Jag tycker inte att det räcker med bara en politisk vilja attt styra på kulturområdet eller några andra politikområden heller, utan  det krävs också kompetens. En minister ska ha kunskaper om det politikområde som han eller hon har tilldelats. Varför propagera för okunniga politiker?
    Utöver att hon har kompetensen att stå emot när kulturen kräver: varför ska en minister vara "kompetent" inom det område han eller hon styr över.

Ska bara en elingenjör få vara energiminister?

En minister är chef och behöver kunna driva regeringens politik framåt. 

"Kunskaper" har alla ministrar om sitt område. Även bostadsministern.

Parisa kan säkert mycket om olika kulturella fenomen som hon vuxit upp med men den där typen av hah-got-you-frågor som "vem är detta?" som bara går ut på att sätta dit den utfrågande säger inget om någons "kunskaper" på området.

Parisa gör inte ett bättre eller sämre jobb oavsett om hon känner bäst till Alban Berg eller Dr Alban(*)

(*) gammal Berglinare
  • Cheers
    Anonym (Falstaff F) skrev 2025-06-02 12:16:29 följande:
    Ska bara en elingenjör få vara energiminister?

(*) gammal Berglinare
    Nej, men en minister måste ha kunskaper inom sitt sakområde. Annar blir det inte bra. Det är så självklart tycker jag. 
  • Jesper f

Jag tror inte man ska överdriva saken i sig. Inom vissa områden, såsom tex försvaret är det givetvis en nödvändighet. Du kan inte sätta en busschaufför som ÖB av naturliga orsaker, eller en svetsare som Finansminister. Men just Kulturminister är inte en av regeringens tyngre poster. Där är sannolikt viktigare att ministern är duktig på att bygga ett kunnigt team kring sig, och kunna driva på arbetet som kommer från Riksdag/Regering. 

För övrigt har vi i Rosenbad, inom samtliga ministerområden, redan anställda - opolitiska - sakkunniga, som alltid får ingå i utredningar och komma med beredningar/input inför beslut. Risken att en minister bara får "Tuppjuck" och lägger fram ett förslag till votering som är helt "out of the blue" är normalt sett liten. Det händer, men är ovanligt.

Sen är det självklart enklare för en minister som redan är sakkunnig inom sitt område - men ska vi sätta kravet att det krävs närmast Doktorant stadie på ministern, när vi väl hittat den personen - den skulle aldrig kunna bytas ut oavsett vilken majoirtet som skulle sitta. Däremot kan man givetvis sätta det kravet på de sakkunniga som ska finnas som stöd för våra politiker, men det är en helt annan sakfråga.

• Anonym (Falstaff F)
    Cheers skrev 2025-06-02 12:32:07 följande:
    Nej, men en minister måste ha kunskaper inom sitt sakområde. Annar blir det inte bra. Det är så självklart tycker jag. 
    Och vad får dig att tro att Parisa inte har "kunskaper inom sitt sakområde" bara för att hon inte kan namnet på en regissör?

Hon är utbildad lärarinna i svenska och religion vid Uppsala Universitet och jag bara gissar att n-å-g-o-t måste väl ändå en svensk-lärarinna få lära sig om åtminstone svensk litteratur.

Om det nu ska räknas exempel på hennes "kompetens".
  • Cheers
    Anonym (Falstaff F) skrev 2025-06-02 13:29:08 följande:
    Och vad får dig att tro att Parisa inte har "kunskaper inom sitt sakområde" bara för att hon inte kan namnet på en regissör?

Hon är utbildad lärarinna i svenska och religion vid Uppsala Universitet och jag bara gissar att n-å-g-o-t måste väl ändå en svensk-lärarinna få lära sig om åtminstone svensk litteratur.

Fasst jag polemiserade mot ditt påstående: 

Hon behöver inte vara särskilt kunnig om kultur, faktiskt.

Jag har en annan åsikt som sagt.
  • Anonym (Falstaff F)
    Cheers skrev 2025-06-02 14:43:09 följande:
    Fasst jag polemiserade mot ditt påstående: 

Hon behöver inte vara särskilt kunnig om kultur, faktiskt.

Jag har en annan åsikt som sagt.
    Och det stämmer ju. Hon behöver inte vara särskilt kunnig om kultur för att fungera som kulturminister.

Sedan svarade jag på din antydan om att hon inte har kunskaper (alls).
  • Anonym (J)

I Sverige kan man såklart.
    Vem bryr sig om kompetens när den olämpliga kandidaten kan springa till DO om hen inte får jobbet?
    Tur att hon inte sökte jobb som kirurg eller pilot...

• huala igen

Häpnadsväckande hur okunnig hon är om svensk kultur.
    Gissar att hon kan betydligt mer om iransk kultur. 

Hon tillhör den kategori invandrare som högern gullar med. Så hon kommer undan med sin inkompetens.

• Anonym (Viktiga egenskaper)

Vilka är de 100 eller viktigaste egenskaperna hos en minister i en regering? För en kulturminister eller vilken minister som helst?

Att veta vem Bo Widerberg var (han dog väl för minst 30 år sedan???), skulle det verkligen kunna vara ens en av de tusen viktiga egenskaper för någon enda minister i någon enda regering?

En ministers viktigaste uppgift är att styra landet genom att verkställa riksdagens beslut och föra fram regeringens politik och ansvara för att lägga fram lagförslag (propositioner), bestämma över statens budget, företräda Sverige i EU och ansvara för att riksdagens beslut genomförs och att staten styrs.

Kulturministern hanterar statens budget och beslutar om hur pengar ska användas inom det området samt ansvara för att myndigheterna följer riksdagens beslut och agerar inom sina respektive ansvarsområden. Ministern är också ansvarig för att samarbeta med andra ministrar och med riksdagen för att uppnå regeringens mål och genomföra dess politik.

Kunna svara på frågor om någon som hette Widerberg och är död sedan 30 år?
    Pyttsann!!!

Men hon har säkert tillgång till kompetent expertis som kan sin Bo Widerberg. 
    Så det är helt oväsentligt, och det skulle vara närmast att betrakta som tjänstefel, av någon minister att sysselsätta sig med sådana små detaljer och låta sin tid förspillas med så små ovidkommande särintressen.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Falstaff F) skrev 2025-06-02 13:29:08 följande:

Med tanke på de svenska lärare som mina barn haft så är hennes bristande kunskaper inte så förvånande. Ex vis svenska lärare med kraftig brytning på syrianska. Det tar tid att ta in en ny kultur. Vilket är OK, men kanske inte ska kvalificera för jobbet som kulturminister.
Svar på tråden Kan en kulturminister få vara helt okunnig om kultur?