• evaleva

Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas

Regeringens utredare föreslår att Sverige ska stoppa internationella adoptioner efter avslöjanden om allvarliga oegentligheter. Staten uppmanas erkänna tidigare misstag, be om ursäkt och erbjuda stöd till adopterade. Regeringen skickar nu utredningen på remiss.

Kommer regeringen att gå på utredarens linje? Är det rätt att stoppa förmedlingen av adoptioner från utlandet? 

www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-utredare-stoppa-internationella-adoptioner-till-sverige

• Svar på tråden Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas
  • evaleva
    Anonym (Som) skrev 2025-06-02 15:58:30 följande:

Det här har det startats en tråd om tidigare. Jag tror att den allmänna uppfattningen om adoptioner stoppas kommer att bli att Sverige vill endast ha "ariska" människor. Sveriges varumärke kommer att sänkas.

För annars så skulle man göra en utredning med krav på länderna i fråga och titta närmare på land efter land i stället för att dra alla länder över en kam. Det blir för svårt och för jobbigt uppenbarligen. Jag tror att det handlar om en underliggande rasism faktiskt.

Eh, nej. Inte överhuvudtaget. Jag tror att de starkaste rösterna som har fått den här utredningen att dels bli av, och dels komma fram till det beslut som den kommit fram till, är de adopterade själva som känner sig svikna och vill förhindra att fler barn drabbas. Vi kan väl anta att de inte ställde sig på barrikderna och kämpade för detta för att de är rasister och ville att Sverige skulle bli mer ariskt. 

Dessutom så har många andra västländer fattat liknande beslut de senaste åren. Jag har inte märkt att deras varumärke skulle ha sänkts. Nederländerna och Danmark avslutade all internationell adoptionsförmedling 2024, och Norge har avslutat samarbetet med många länder, inklusive Peru, Sydafrika, Tjeckien och Ungern.
  • evaleva
    Anonym (Som) skrev 2025-06-02 15:58:30 följande:

Det här har det startats en tråd om tidigare. Jag tror att den allmänna uppfattningen om adoptioner stoppas kommer att bli att Sverige vill endast ha "ariska" människor. Sveriges varumärke kommer att sänkas.

För annars så skulle man göra en utredning med krav på länderna i fråga och titta närmare på land efter land i stället för att dra alla länder över en kam. Det blir för svårt och för jobbigt uppenbarligen. Jag tror att det handlar om en underliggande rasism faktiskt.

Det är ju faktiskt fullt möjligt att de tittade på alla länder var för sig och kom fram att inget uppfyllde kraven? 
  • Anonym (Som)
    evaleva skrev 2025-06-02 17:25:48 följande:
    Norge, Finland och Danmark kan garanterat hitta adoptivföräldrar i det egna landet till de barn som behöver nya föräldrar där.

Jag tror att det lite grann är så att om ett land är tillräckligt välordnat för att man ska kunna vara säker på att inga fel begås i processen, så finns det tillräckligt med potentiella adoptivföräldrar i det landet. I alla fall nu. Men man kan ju möjligen tänka sig en framtid där till exempel danska barn behöver föräldrar, och då hoppas jag att man kan ju tänka sig att ompröva beslutet. 
    Det tar inte den här sk utredningen hänsyn till. I stället föreslås ett utbrett, generellt förbud för att alla länder påstås vara dåliga. Du tror ju inte heller att de nordiska länderna brister i adoptionsprocessen på samma sätt som att i Chile kidnappas barn. Saken borde därför vara klar. Utredningen har kvalitetsbrister. Kan handla om att tillräcklig budget inte anpassats till uppdraget, kan vara lathet/ inkompetens. Kan också handla om en underliggande rasism. 

Sveriges varumärke och anseende riskerar att svartmålas om ett generellt förbud införs på bristande underlag. Det skulle vara skillnad om man utfärdade krav på landet och dess processer för att därefter utföra riktade insatser.
  • Anonym (Som)
    evaleva skrev 2025-06-02 17:31:55 följande:
    Eh, nej. Inte överhuvudtaget. Jag tror att de starkaste rösterna som har fått den här utredningen att dels bli av, och dels komma fram till det beslut som den kommit fram till, är de adopterade själva som känner sig svikna och vill förhindra att fler barn drabbas. Vi kan väl anta att de inte ställde sig på barrikderna och kämpade för detta för att de är rasister och ville att Sverige skulle bli mer ariskt. 

Dessutom så har många andra västländer fattat liknande beslut de senaste åren. Jag har inte märkt att deras varumärke skulle ha sänkts. Nederländerna och Danmark avslutade all internationell adoptionsförmedling 2024, och Norge har avslutat samarbetet med många länder, inklusive Peru, Sydafrika, Tjeckien och Ungern.
    Du gissar. Tycker att det är naturligt att de som är drabbade också lyft frågan. Efter det så ska man inte blanda in starka känslor utan göra en saklig utredning baserad på taktila fakta. Fakta är att saken ser olika ut i länder och behöver differentierade insatser.
  • Anonym (Som)
    evaleva skrev 2025-06-02 17:33:33 följande:
    Det är ju faktiskt fullt möjligt att de tittade på alla länder var för sig och kom fram att inget uppfyllde kraven? 

Tror du att Norge kidnappar barn? 

Nej det gör de inte, men utredningen drar alla länder över en kam i alla fall.

• evaleva
    Anonym (Som) skrev 2025-06-02 18:08:58 följande:

Tror du att Norge kidnappar barn? 

Nej det gör de inte, men utredningen drar alla länder över en kam i alla fall.

Med "alla länder" menade jag alla länder varifrån barn adopteras till Sverige. Inte Norge. 
  • Anonym (Hmm)

Har följt presentationen idag och debatten kring den.

Jag uppfattar utredningen som onyanserad och att den utgår från ett narrativ om de negativa sidorna av adoption. En narrativ som drivits på av adoptionskritiker. Utredaren har tydliga kopplingar till dessa adoptionskritiker, vilket kan indikera jäv i denna komplexa fråga. Utredaren kunde på presskonferensen inte svara på hur vanligt det var med oegentligheter, vilket är anmärkningsvärt. På en direkt fråga svarade hon istället att hon analyserat typ 5 adoptioner där det identifierats oegentligheter och att det gjorts 50 000 adoptioner till Sverige. 

Utredningen saknar, som jag uppfattat en analys av de negativa effekterna av att avveckla de internationella adoptionerna. Tänker på vad som händer med de barn som blir kvar på barnhemmen. Förhoppningen är ju att länderna ska bygga upp system för att ta hand om barnen inom landet. Men frågan är om och när det kommer tillstånd. Frågan är också vad som händer med special needs barnen som har få alternativ i sina hemländer. Idag är det framförallt special need barn som kommer till Sverige.

Med det sagt anser jag att det är jättebra att man har gjort en granskning. Det absolut inte ok med oegentligheter. Men de underlag som presenterades på presskonferensen anser jag var väldigt tunna för ett så drastiskt åtgärdsförslag som att avveckla internationella adoptioner till Sverige. Kanske finns det fler underlag som inte presenterades?  

• Anonym (men)
    Anonym (Lefyr) skrev 2025-06-02 16:47:00 följande:
    Det klart det handlar om vuxnas önskan om barn. Vissa länder har till och med haft som krav att paret måste vara ofrivilligt gravida och inte kunna få barn själva. Det har också alltid varit främst ofrivilligt barnlösa som adopterat. Det är ingen ?tes? eller hemlighet. Självklart handlar det om vuxnas längtan efter barn. Det har det alltid gjort och det är väl inget konstigt? Det handlar alltid om vuxnas önskan om barn när någon skaffar planerade barn, även de som ligger till sig barnen. De planerar att bli gravida för att de vill ha barn, inte för barnets skull, för det ska få bli till. Det är också så det SKA vara. Man ska adoptera (och skaffa barn i allmänhet) för att man vill bli förälder och ha barn, inte som någon sorts välgörenhet eller god gärning där barnen underförstått ska vara tacksamma. Hörde till och med en intervju med någon som jobbar med att utreda folk som vill adoptera och hon sa att om de säger att de vill adoptera för barnets skull, hjälpa eller rädda ett barn etc, så sågs det som en röd flagga som möjligtvis skulle leda till att de blir nekade att adoptera.

I övrigt så är den stora roten till problemet med adoptioner som inte gått rätt till att det finns pengar inblandat. Så fort det finns pengar med i bilden är risken stor att det blir så här. Det kostar enorma summor att adoptera.

Ändå försöker man få det till att det handla om de stackars föräldralösa barnen som ska få föräldrar. Fast de i många fall egentligen inte ens var föräldralösa. 

om det nu är adoption man vill göra så ser man ju till att inte bli gravid. Ingen skulle ju abortera sitt barn till förmån för det adopterade barnet, men att avsäga adoptionen går bra. 

det stora problemet är att adoptionen inte handlade om föräldralösa barn, utan om barnlösa rika. och att man fick en sån efterfrågan på barn att man såg till att fler barn blev adopterbara. Genom stöld av barn. 

• Anonym (men)
    evaleva skrev 2025-06-02 17:21:15 följande:

Vilken okunnig kommentar. Om man blir gravid är man skyldig att avbryta adoptionen, det får man lova när man ger sig in i processen. Det anses inte ligga i det adopterade barnets intresse att behöva dela sina föräldrar med en nyfödd bebis, vilket ju är helt sant. 

Frågan är om det låg i det adopterade barnets intresse att alls adopteras? snarare de barnlösas intresse. 

Man skulle ju kunna avbryta graviditeten om det är det adopterade barnet som är viktigt. Men det är ju sällan det, utan den vuxnes behov av att bota sin barnlöshet.

• evaleva
    Anonym (Som) skrev 2025-06-02 18:07:12 följande:
    Du gissar. Tycker att det är naturligt att de som är drabbade också lyft frågan. Efter det så ska man inte blanda in starka känslor utan göra en saklig utredning baserad på taktila fakta. Fakta är att saken ser olika ut i länder och behöver differentierade insatser.
    Nu blev det lite goddag yxskaft här. Mitt svar argumeterade mot idén att regeringe gör det här för att de är rasister och vill ha ett mer ariskt Sverige. 
Svar på tråden Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas