Anonym (Som) skrev 2025-06-02 15:58:30 följande:
Det här har det startats en tråd om tidigare. Jag tror att den allmänna uppfattningen om adoptioner stoppas kommer att bli att Sverige vill endast ha "ariska" människor. Sveriges varumärke kommer att sänkas.
För annars så skulle man göra en utredning med krav på länderna i fråga och titta närmare på land efter land i stället för att dra alla länder över en kam. Det blir för svårt och för jobbigt uppenbarligen. Jag tror att det handlar om en underliggande rasism faktiskt.
Eh, nej. Inte överhuvudtaget. Jag tror att de starkaste rösterna som har fått den här utredningen att dels bli av, och dels komma fram till det beslut som den kommit fram till, är de adopterade själva som känner sig svikna och vill förhindra att fler barn drabbas. Vi kan väl anta att de inte ställde sig på barrikderna och kämpade för detta för att de är rasister och ville att Sverige skulle bli mer ariskt.
Dessutom så har många andra västländer fattat liknande beslut de senaste åren. Jag har inte märkt att deras varumärke skulle ha sänkts. Nederländerna och Danmark avslutade all internationell adoptionsförmedling 2024, och Norge har avslutat samarbetet med många länder, inklusive Peru, Sydafrika, Tjeckien och Ungern.