• evaleva

Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas

Regeringens utredare föreslår att Sverige ska stoppa internationella adoptioner efter avslöjanden om allvarliga oegentligheter. Staten uppmanas erkänna tidigare misstag, be om ursäkt och erbjuda stöd till adopterade. Regeringen skickar nu utredningen på remiss.

Kommer regeringen att gå på utredarens linje? Är det rätt att stoppa förmedlingen av adoptioner från utlandet? 

www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-utredare-stoppa-internationella-adoptioner-till-sverige

• Svar på tråden Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas
  • Anonym (stella)

Jag tycker det är rätt om man inte kan garantera att inga oegentligheter har skett.

Jag skulle också önska en större transparens från Ulf Kristersson som själv har flera adopterade barn och har varit ordförande på Adoptionscentrum under flera års tid och under den tiden blev varnad för att det förekom stöld av barn. Vad exakt gjorde han åt dessa varningar och hur utredde han saken? 

www.svt.se/nyheter/inrikes/kristersson-kande-till-de-kopta-barnen 

• Anonym (men)
    evaleva skrev 2025-06-02 10:09:43 följande:
    Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas

Regeringens utredare föreslår att Sverige ska stoppa internationella adoptioner efter avslöjanden om allvarliga oegentligheter. Staten uppmanas erkänna tidigare misstag, be om ursäkt och erbjuda stöd till adopterade. Regeringen skickar nu utredningen på remiss.

Kommer regeringen att gå på utredarens linje? Är det rätt att stoppa förmedlingen av adoptioner från utlandet? 

www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-utredare-stoppa-internationella-adoptioner-till-sverige

Äntligen får man väl säga. Men tyvärr alldeles för sent för många som aldrig kommer att kunna hitta sina anhöriga, och många som aldrig kommer att kunna ställas till svars. 

Regeringen får nog svårt att ignorera den här utredningen, även om Uffe K säkert vill sopa allt under mattan, både sitt eget agerande och utifrån att många av hans medadoptanter kommer att bli upprörda över att bli ifrågasatta och anklagade. 

Att förmedlingen av adoptioner stoppas gör nog varken till eller från i nuläget, utlandsadoption har ju redan minskat kraftigt, iom förbättrade möjligheter att stilla sitt barnbehov med IVF, surrogat, donation av könsceller.

Vilket ytterligare stärker tesen om att adoption aldrig handlade om barnens behov av föräldrar (som adoptionsförespråkare ofta framhåller), utan att det främst har handlat om de vuxnas behov av ett barn.

Viktigare är att se till att de som är adopterade får chans till upprättelse för att de ofta är stulna, får rätt till stöd för att söka rötter, göra återresor till sina länder.

Och att de även får det stöd och hjälp som de nekats, just utifrån situationen att vara adopterad. Även där har de vuxnas behov av att framhålla att barnet fått det så bra, fått gå före det adopterade barnets behov av att bearbeta trauma, separation, förlust av identitet, hantera rasism osv. 
  • Anonym (stella)
    Anonym (men) skrev 2025-06-02 15:20:26 följande:
    Äntligen får man väl säga. Men tyvärr alldeles för sent för många som aldrig kommer att kunna hitta sina anhöriga, och många som aldrig kommer att kunna ställas till svars. 

Regeringen får nog svårt att ignorera den här utredningen, även om Uffe K säkert vill sopa allt under mattan, både sitt eget agerande och utifrån att många av hans medadoptanter kommer att bli upprörda över att bli ifrågasatta och anklagade. 

Att förmedlingen av adoptioner stoppas gör nog varken till eller från i nuläget, utlandsadoption har ju redan minskat kraftigt, iom förbättrade möjligheter att stilla sitt barnbehov med IVF, surrogat, donation av könsceller.

Vilket ytterligare stärker tesen om att adoption aldrig handlade om barnens behov av föräldrar (som adoptionsförespråkare ofta framhåller), utan att det främst har handlat om de vuxnas behov av ett barn.

Viktigare är att se till att de som är adopterade får chans till upprättelse för att de ofta är stulna, får rätt till stöd för att söka rötter, göra återresor till sina länder.

Och att de även får det stöd och hjälp som de nekats, just utifrån situationen att vara adopterad. Även där har de vuxnas behov av att framhålla att barnet fått det så bra, fått gå före det adopterade barnets behov av att bearbeta trauma, separation, förlust av identitet, hantera rasism osv. 
    Jag håller med. Jag blev så konfys när jag pratade med en vän som är adopterad och hon i förbigående berättade att hennes svenska föräldrar alltid skickat pengar varje månad till hennes biologiska mamma. 

Men om de hade gjort det utan att hämta barnet så hade ju den biologiska mamman kunnat behålla henne? Det är sjukt. Då är det väl bara att lämna tillbaka barnet och fortsätta skicka pengarna. Eller är pengarna betalning för barnet? 

Man fattar ingenting. 

I min väns fall handlade adoptionen endast om fattigdom, så de extra slantarna varje månad hade kunnat möjliggöra för mamman att undvika att adoptera bort sitt barn. 
  • Anonym (Som)

Det här har det startats en tråd om tidigare. Jag tror att den allmänna uppfattningen om adoptioner stoppas kommer att bli att Sverige vill endast ha "ariska" människor. Sveriges varumärke kommer att sänkas.

För annars så skulle man göra en utredning med krav på länderna i fråga och titta närmare på land efter land i stället för att dra alla länder över en kam. Det blir för svårt och för jobbigt uppenbarligen. Jag tror att det handlar om en underliggande rasism faktiskt.

• Anonym (men)
    Anonym (stella) skrev 2025-06-02 15:45:40 följande:
    Jag håller med. Jag blev så konfys när jag pratade med en vän som är adopterad och hon i förbigående berättade att hennes svenska föräldrar alltid skickat pengar varje månad till hennes biologiska mamma. 

Men om de hade gjort det utan att hämta barnet så hade ju den biologiska mamman kunnat behålla henne? Det är sjukt. Då är det väl bara att lämna tillbaka barnet och fortsätta skicka pengarna. Eller är pengarna betalning för barnet? 

Man fattar ingenting. 

I min väns fall handlade adoptionen endast om fattigdom, så de extra slantarna varje månad hade kunnat möjliggöra för mamman att undvika att adoptera bort sitt barn. 
    Eller hur!

Då hade hon ju kunnat stanna hos mamman och pengarna gått till henne och mamman. 

Eller familjer som fått adoption beviljad, finns ett barn att hämta, men så blir kvinnan gravid. Adoptionen avblåses, för nu kommer ju ett eget barn, man behöver inte längre adoptivbarnet. Hur det blir för barnet som skulle adopterats tänker ingen på. 

Och om en förälder + barn vill invandra till Sverige, för att ge barnet ett bättre liv. Nä, då är de parasiter och vill profitera på Sverige. Men samma barn kan gärna få komma ensam och bli adopterad, för då tillgodoser de ett svenskt barnbehov hos någon som vill bli förälder. 

Tyvärr tror jag att vi kommer att få se samma utredning om surrogatbarnen och donationsbarn om sisådär 40 år. När de växer upp och kräver svar på varför de har 40 halvsyskon eller tillverkades i utlandet som beställningsvaror.
  • Anonym (men)
    Anonym (Som) skrev 2025-06-02 15:58:30 följande:

Det här har det startats en tråd om tidigare. Jag tror att den allmänna uppfattningen om adoptioner stoppas kommer att bli att Sverige vill endast ha "ariska" människor. Sveriges varumärke kommer att sänkas.

För annars så skulle man göra en utredning med krav på länderna i fråga och titta närmare på land efter land i stället för att dra alla länder över en kam. Det blir för svårt och för jobbigt uppenbarligen. Jag tror att det handlar om en underliggande rasism faktiskt.

Man har tittat på alla länder.
    Och många av sändarländerna har egna utredningar, ffa Chile och Korea. 
  • Anonym (Lefyr)
    Anonym (men) skrev 2025-06-02 15:20:26 följande:

Det klart det handlar om vuxnas önskan om barn. Vissa länder har till och med haft som krav att paret måste vara ofrivilligt gravida och inte kunna få barn själva. Det har också alltid varit främst ofrivilligt barnlösa som adopterat. Det är ingen ?tes? eller hemlighet. Självklart handlar det om vuxnas längtan efter barn. Det har det alltid gjort och det är väl inget konstigt? Det handlar alltid om vuxnas önskan om barn när någon skaffar planerade barn, även de som ligger till sig barnen. De planerar att bli gravida för att de vill ha barn, inte för barnets skull, för det ska få bli till. Det är också så det SKA vara. Man ska adoptera (och skaffa barn i allmänhet) för att man vill bli förälder och ha barn, inte som någon sorts välgörenhet eller god gärning där barnen underförstått ska vara tacksamma. Hörde till och med en intervju med någon som jobbar med att utreda folk som vill adoptera och hon sa att om de säger att de vill adoptera för barnets skull, hjälpa eller rädda ett barn etc, så sågs det som en röd flagga som möjligtvis skulle leda till att de blir nekade att adoptera.

I övrigt så är den stora roten till problemet med adoptioner som inte gått rätt till att det finns pengar inblandat. Så fort det finns pengar med i bilden är risken stor att det blir så här. Det kostar enorma summor att adoptera.
  • Anonym (Som)
    Anonym (men) skrev 2025-06-02 16:12:50 följande:
    Man har tittat på alla länder.
    Och många av sändarländerna har egna utredningar, ffa Chile och Korea. 
    Det har man inte. Kan inte tänka mig att finland/ Danmark/ Norge exempelvis kidnappar barn. Utredningen borde ställa krav i stället för att utfärda ett allmänt förbud. Uppfyller inte Chile och Korea dessa krav så går det inte att adoptera från dessa länder. Den här sk utredningen visar på inkompetens.
  • evaleva

Vilken okunnig kommentar. Om man blir gravid är man skyldig att avbryta adoptionen, det får man lova när man ger sig in i processen. Det anses inte ligga i det adopterade barnets intresse att behöva dela sina föräldrar med en nyfödd bebis, vilket ju är helt sant. 

Anonym (men) skrev 2025-06-02 16:11:43 följande:
    Eller familjer som fått adoption beviljad, finns ett barn att hämta, men så blir kvinnan gravid. Adoptionen avblåses, för nu kommer ju ett eget barn, man behöver inte längre adoptivbarnet. Hur det blir för barnet som skulle adopterats tänker ingen på. 
  • evaleva
    Anonym (Som) skrev 2025-06-02 17:11:44 följande:
    Det har man inte. Kan inte tänka mig att finland/ Danmark/ Norge exempelvis kidnappar barn. Utredningen borde ställa krav i stället för att utfärda ett allmänt förbud. Uppfyller inte Chile och Korea dessa krav så går det inte att adoptera från dessa länder. Den här sk utredningen visar på inkompetens.
    Norge, Finland och Danmark kan garanterat hitta adoptivföräldrar i det egna landet till de barn som behöver nya föräldrar där.

Jag tror att det lite grann är så att om ett land är tillräckligt välordnat för att man ska kunna vara säker på att inga fel begås i processen, så finns det tillräckligt med potentiella adoptivföräldrar i det landet. I alla fall nu. Men man kan ju möjligen tänka sig en framtid där till exempel danska barn behöver föräldrar, och då hoppas jag att man kan ju tänka sig att ompröva beslutet. 
Svar på tråden Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas