• Anonym (E)

Kandidatexamen

Har vi några här som gått på examensceremoni även om de inte kommer att skriva examensarbetet, alltså blivit spärrade. Fick ni "fake" diplomet på plats ändå? Jag tänker att det måste vara pinsamt att gå om man inte får något diplom fast vi tillhör ju fortfarande den klassen och sista året på universitetet.

• Svar på tråden Kandidatexamen
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tyra)

Att gå på examensceremoni utan att ta examen låter bara väldigt konstigt. Det är inte någon skolavslutning som i grundskolan. 

• Anonym (Snäll mamma)

Min dotter har läst ett är på GU nu, enligt henne är det många som hoppat av eller redan missat flera tentor och omtentor.
    Kandidat är det 3år heltidsstudier?
    Kan du bygga på med fler kurser/poäng så du får ta examen senare?

• Anonym (L)

Examensceremoni? Jag har två kandidatexamina men har aldrig hört talas om det. Är det en ny grej? 

Jag hade definitivt inte gått om jag inte hade tagit min examen fast jag hade inte heller gått om jag hade tagit den. 

• Anonym (.)
    LisasVilja skrev 2025-06-03 17:19:08 följande:

Hahaha! Nej, är ingen loser! Klarar man inte ens av en sketen kandidat så har man inget att göra i högskolevärlden.

Lol hur liten är du?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (.)
    Anonym (E) skrev 2025-06-03 17:14:16 följande:
    Kandidatexamen

Har vi några här som gått på examensceremoni även om de inte kommer att skriva examensarbetet, alltså blivit spärrade. Fick ni "fake" diplomet på plats ändå? Jag tänker att det måste vara pinsamt att gå om man inte får något diplom fast vi tillhör ju fortfarande den klassen och sista året på universitetet.

Jag kommer ihåg studenten väl. Så kul. Min examen från högskolan minns jag knappt.

Gå om du tycker det är kul. Låt bli om det är tråkigt. Livet är för kort för att göra ngt annat.
  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2025-06-03 17:14:16 följande:
    Kandidatexamen

Diplomet man för är för att man gått tre år på högskolan/universitet. Det för man även om man släpar efter med ex sin c-uppsats. 

Diplomet man för vid examenscermonin har inget att göra med kandidatexamen. 
  • Anonym (Ratata)

Jag har en magisterexamen och var aldrig på någon examensceremoni, det är inget man måste och det kändes mest lite fånigt tyckte jag då.

En doktorspromotion hade jag däremot gått på, då har man äntligen presterat något lite mer självständigt.

• Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2025-06-03 20:10:18 följande:
    Diplomet man för är för att man gått tre år på högskolan/universitet. Det för man även om man släpar efter med ex sin c-uppsats. 

Diplomet man för vid examenscermonin har inget att göra med kandidatexamen. 
    Så jag kommer få diplomet även om jag inte skriver min c uppsats? Jag har gått hela vägen men skriver inte c-uppsatsen för jag har missade poäng från en tidigare kurs. 
    Det sista jag behöver här är folk som skriver att jag är pinsam som går. Det här är min klass jag gått med i 3 år. Självklart vill jag inte gå med en annan klass bara för jag har lite rester och skriver examensarbetet senare.
    Jag vill endast genuint veta hur det går till.
Svar på tråden Kandidatexamen