• Anonym (E)

Kandidatexamen

Har vi några här som gått på examensceremoni även om de inte kommer att skriva examensarbetet, alltså blivit spärrade. Fick ni "fake" diplomet på plats ändå? Jag tänker att det måste vara pinsamt att gå om man inte får något diplom fast vi tillhör ju fortfarande den klassen och sista året på universitetet.

• Svar på tråden Kandidatexamen
  • Anonym (E)
    Anonym (Snäll mamma) skrev 2025-06-03 18:01:34 följande:

Min dotter har läst ett är på GU nu, enligt henne är det många som hoppat av eller redan missat flera tentor och omtentor.
    Kandidat är det 3år heltidsstudier?
    Kan du bygga på med fler kurser/poäng så du får ta examen senare?

Ja det är 3 år. Jag har gått 3 år, har endast lite rester i en kurs och släpar efter med examensarbetet men jag har gått 3 år. Har gått hela vägen nästan.
  • Anonym (X)

Nej. De nämner alla vid namn som fått sin examen och för att de ska få sitt diplom på plats. Personen blir inte uppropad, får inte sitt diplom, och ALLA kommer se det.

Det är inte som Studenten där alla åker på flaket fast man inte ens är godkänd. Jisses vilken idoti.

• Anonym (Olika)

Det är vanligt att det inte är relaterat till om du lagt fram din uppsats och blivit godkänd på den. Cermonin hålls ofta innan uppsatsen är klar och poängen har registrerats. Den är ett trevligt sätt att avsluta för alla som har gått utbildningen. Många får ett diplom med ett tack. Men det kan skilja sig åt och du borde kunna fråga expeditionen eller den som är ansvarig för utbildningen om du vill veta säkert. Hopps att du ska ta tillfället att gå dit med din klass om du vill det.:)

• Anonym (E)
    Anonym (Olika) skrev 2025-06-04 00:45:03 följande:

Det är vanligt att det inte är relaterat till om du lagt fram din uppsats och blivit godkänd på den. Cermonin hålls ofta innan uppsatsen är klar och poängen har registrerats. Den är ett trevligt sätt att avsluta för alla som har gått utbildningen. Många får ett diplom med ett tack. Men det kan skilja sig åt och du borde kunna fråga expeditionen eller den som är ansvarig för utbildningen om du vill veta säkert. Hopps att du ska ta tillfället att gå dit med din klass om du vill det.:)

Så jag får diplomet ändå?
  • Anonym (E)
    Anonym (X) skrev 2025-06-04 00:19:21 följande:

Nej. De nämner alla vid namn som fått sin examen och för att de ska få sitt diplom på plats. Personen blir inte uppropad, får inte sitt diplom, och ALLA kommer se det.

Det är inte som Studenten där alla åker på flaket fast man inte ens är godkänd. Jisses vilken idoti.

Fast ingen har lagt fram uppsatsen än. Så nämns inte alla namn i årskurs 3 då? Vi hade en anmälan till examensceremonin där man anmälde sig med namn och antalet gäster.
  • Anonym (E)

Jag syftar alltså på det symboliska diplomet och inte examensbevis.

• Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 01:13:35 följande:
    Fast ingen har lagt fram uppsatsen än. Så nämns inte alla namn i årskurs 3 då? Vi hade en anmälan till examensceremonin där man anmälde sig med namn och antalet gäster.
    Exakt hur det funkar där du pluggar vet jag inte. Du får kolla med högskolan  Men på andra ställen är det bara de som är helt klara som nämns och får diplom.
  • Anonym (Tyra)

Varför vill du gå dit och få diplom för något du inte har gjort? Det blir ju bara teater. Vill du inte få ditt diplom sedan, när det verkligen betyder något? 

• Anonym (Lila)

Jag minns inte nåt diplom men det är några år sedan. Vi fick anmäla oss till en ceremoni, där vi blev uppropade en och en på scenen. Efteråt gick jag ut och firade med familjen. Tre dagar senare skrev jag min sista (om)tenta. Uppsatsen var klar och jag tog examen den terminen men det kändes lite konstigt att inte vara helt klar och ändå fira.

• Anonym (?)

Där jag pluggade var det en cermoni per år, alla som tagit examen det året fick då. Då många hade restkurser, olika tidplan för exjobb mm var det få som blev färdiga samtdigt.

En yngre släkting med mer uppstyrt schema kring exjobb, vfu mm var det en examencermoni efter varje termin men bara det som var klara blev uppropade och fick diplom. Övriga fick vänta till nästa termin,

Svar på tråden Kandidatexamen