• Anonym (E)

Kandidatexamen

Har vi några här som gått på examensceremoni även om de inte kommer att skriva examensarbetet, alltså blivit spärrade. Fick ni "fake" diplomet på plats ändå? Jag tänker att det måste vara pinsamt att gå om man inte får något diplom fast vi tillhör ju fortfarande den klassen och sista året på universitetet.

• Svar på tråden Kandidatexamen
  • Mrs Moneybags
    Anonym (E) skrev 2025-06-03 23:35:03 följande:
    Så jag kommer få diplomet även om jag inte skriver min c uppsats? Jag har gått hela vägen men skriver inte c-uppsatsen för jag har missade poäng från en tidigare kurs. 
    Det sista jag behöver här är folk som skriver att jag är pinsam som går. Det här är min klass jag gått med i 3 år. Självklart vill jag inte gå med en annan klass bara för jag har lite rester och skriver examensarbetet senare.
    Jag vill endast genuint veta hur det går till.
    Det är väldigt olika hur man gör på olika lärosäten. Du får titta på ditt eget universitets/högskolas hemsida för att se vilka krav som ställs för att få delta i examensceremonin eller ta kontakt med de ansvariga.

På de flesta ställen måste man ha alla poäng inrapporterade för att få delta och i det fallet kommer du ju inte kunna delta i ceremonin. Du kan säkert ändå delta i festen efteråt om man t ex köper biljett till den. 
  • Mrs Moneybags

Om du med diplom menar examensbevis, så måste man själv ansöka om examensbevis för att få det utfärdat. Då krävs såklart att alla poäng är inrapporterade i Ladok. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Olika) skrev 2025-06-04 00:45:03 följande:

Det är vanligt att det inte är relaterat till om du lagt fram din uppsats och blivit godkänd på den. Cermonin hålls ofta innan uppsatsen är klar och poängen har registrerats. Den är ett trevligt sätt att avsluta för alla som har gått utbildningen. Många får ett diplom med ett tack. Men det kan skilja sig åt och du borde kunna fråga expeditionen eller den som är ansvarig för utbildningen om du vill veta säkert. Hopps att du ska ta tillfället att gå dit med din klass om du vill det.:)

Nej, det varierar stort från lärosäte till lärosäte. Det är inte ens alla som har en ceremoni för kandidat. 
  • Anonym (E)
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-04 09:40:46 följande:

Om du med diplom menar examensbevis, så måste man själv ansöka om examensbevis för att få det utfärdat. Då krävs såklart att alla poäng är inrapporterade i Ladok. 

Nej utan symboliskt diplom.
  • Anonym (E)
    Anonym (Lila) skrev 2025-06-04 07:59:18 följande:

Jag minns inte nåt diplom men det är några år sedan. Vi fick anmäla oss till en ceremoni, där vi blev uppropade en och en på scenen. Efteråt gick jag ut och firade med familjen. Tre dagar senare skrev jag min sista (om)tenta. Uppsatsen var klar och jag tog examen den terminen men det kändes lite konstigt att inte vara helt klar och ändå fira.

Vi hade också anmälan och liknande
  • Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 10:36:03 följande:
    Vi hade också anmälan och liknande
    Du måste kolla med din högskola vad som gäller för er, det funkar olika på olika ställen.  De jag har varit med om har de som inte blivit klara med sin utbildning, dvs godkännt på allt, inte blivit uppropade eller fått diplom.
  • Anonym (examen)
    Anonym (E) skrev 2025-06-03 17:14:16 följande:
    Kandidatexamen

Har vi några här som gått på examensceremoni även om de inte kommer att skriva examensarbetet, alltså blivit spärrade. Fick ni "fake" diplomet på plats ändå? Jag tänker att det måste vara pinsamt att gå om man inte får något diplom fast vi tillhör ju fortfarande den klassen och sista året på universitetet.

Man går såklart inte på en examensceremoni om man inte tar examen. Och varför skulle man få ett diplom om man inte klarat uppgiften? Det är ju inte förskolebarn som får diplom för att bara vara där. 

Pinsamt är det om man går på en examensceremoni man inte är behörig till. Klassfest kan man gå på oavsett, men examensceremoni är för dem som faktiskt tagit examen. 
  • Anonym (examen)
    Anonym (M) skrev 2025-06-03 20:10:18 följande:
    Diplomet man för är för att man gått tre år på högskolan/universitet. Det för man även om man släpar efter med ex sin c-uppsats. 

Diplomet man för vid examenscermonin har inget att göra med kandidatexamen. 
    Diplom? Alltså är det ett diplom man får? Vi fick examensbevis, när vi fullgjort det som krävdes för att få examen.
  • Anonym (?)
    Anonym (examen) skrev 2025-06-04 11:50:03 följande:
    Diplom? Alltså är det ett diplom man får? Vi fick examensbevis, när vi fullgjort det som krävdes för att få examen.
    PÅ en del utbildningar/progarm delas det ut diplom efter klar utbildning. Begränsat formellt värde men ser fint ut på väggen.
  • Anonym (examen)
    Anonym (?) skrev 2025-06-04 12:12:01 följande:
    PÅ en del utbildningar/progarm delas det ut diplom efter klar utbildning. Begränsat formellt värde men ser fint ut på väggen.
    Och det får man alltså även fast man inte är klar? Som när man går ut förskolan eller så? Har den alls nåt formellt värde menar du, då du skriver begränsat formellt värde? 
Svar på tråden Kandidatexamen