• Anonym (Mamma)

Barnens sparpengar

Har månadssparat sedan barnen föddes men har pengarna på ett placeringskonto i mitt namn eftersom jag inte bestämt hur jag ska göra. Funderar på om det är bäst att bara ge hela summan eller om jag ska öronmärka t ex till körkort. Hur tänker ni andra göra?

Undrar också om 18 eller 20 är bästa åldern för gåvan?

• Svar på tråden Barnens sparpengar
  • Anonym (E)

Vi syskon fick våra pengar vid 25, de hade inte spenderats väl innan dess, men självklart är alla olika, du känner dina barn bäst. Vill de ta körkort tidigare så kan du ju ta från sparandet tidigare och säga att du betalar, bara det är ju mycket 

• Anonym (Dd)

Hur lång tid är det innan barnen blir 18. Jag skulle inte spara på bankkonto långsiktigt. Om du skall spar på 10-15 års sikt skulle jag definitivt placera pengarna i en indexfond och omplacera till säkrare tillgångar när det närmar sign18 års dagen (ett par år innan) sånatt du inte riskerar en nedgång på marknaden strax innan du behöver pengarna.

• Spucks

Jag skulle ta detta beslut utgående från mitt barns behov och mognad. Är barnet ansvarstagande och förnunftig, skulle hen får pengarne tidigare än om hen inte är det. Flyttar barnet ut skulle hen få pengarna tidigare än om hen bor hemma. Osv.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (E) skrev 2025-06-05 17:59:17 följande:

Vi syskon fick våra pengar vid 25, de hade inte spenderats väl innan dess, men självklart är alla olika, du känner dina barn bäst. Vill de ta körkort tidigare så kan du ju ta från sparandet tidigare och säga att du betalar, bara det är ju mycket 

Att vänta så länge har jag inte ens tänkt på. Vill ju helst att de ska vara mogna nog att använda pengarna vettigt men undrar om 25 är i överkant
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Dd) skrev 2025-06-05 18:11:44 följande:

Hur lång tid är det innan barnen blir 18. Jag skulle inte spara på bankkonto långsiktigt. Om du skall spar på 10-15 års sikt skulle jag definitivt placera pengarna i en indexfond och omplacera till säkrare tillgångar när det närmar sign18 års dagen (ett par år innan) sånatt du inte riskerar en nedgång på marknaden strax innan du behöver pengarna.

Är inte så många år kvar så vill inte ha pengarna på börsen
  • Anonym (Mamma)
    Spucks skrev 2025-06-05 18:23:46 följande:

Jag skulle ta detta beslut utgående från mitt barns behov och mognad. Är barnet ansvarstagande och förnunftig, skulle hen får pengarne tidigare än om hen inte är det. Flyttar barnet ut skulle hen få pengarna tidigare än om hen bor hemma. Osv.

Ja, det är ju ett alternativ att inte bestämma i förväg utan se hur mogna de är
  • Jemp

Jag tänker mig att de får tillgång till sparandet när de flyttar hemifrån. Lite beroende på mognad och behov, har rätt lång tid kvar. 

Hoppas på att kunna stötta med körkort vid sidan av sparandet.

• Anonym (V)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-05 19:09:44 följande:
    Ja, det är ju ett alternativ att inte bestämma i förväg utan se hur mogna de är
    Så skulle jag göra.
  • Postman

Vi sparade i fonder och det blev en betydande summa som de fick när de fyllde 18. Ingen av dem slösade upp pengarna utan jag upplevde att de använde dem sunt och klokt. Någon lät dem stå kvar och växa än mer. 

• Anonym (vänta)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-05 17:28:15 följande:
    Barnens sparpengar

Har månadssparat sedan barnen föddes men har pengarna på ett placeringskonto i mitt namn eftersom jag inte bestämt hur jag ska göra. Funderar på om det är bäst att bara ge hela summan eller om jag ska öronmärka t ex till körkort. Hur tänker ni andra göra?

Undrar också om 18 eller 20 är bästa åldern för gåvan?

Jag skulle nog vänta med att ge pengarna tills de ska användas till nåt jag tycker är vettigt. Alltså inte vid en specifik ålder, utan till ett specifikt ändamål. 

Jag och mina syskon fick en summa pengar vid 18 års ålder, och vi var absolut inte mogna att hantera dem. De försvann till lite av varje och inte alls såsom våra föräldrar hade tänkt sig. Så här i efterhand hade jag hellre fått dem senare när jag verkligen behövde dem och till nåt särskilt som typ körkort, insats till lägenhet, eller nåt annat som är lite mer långsiktigt. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (vänta) skrev 2025-06-10 13:10:30 följande:
    Jag skulle nog vänta med att ge pengarna tills de ska användas till nåt jag tycker är vettigt. Alltså inte vid en specifik ålder, utan till ett specifikt ändamål. 

Jag och mina syskon fick en summa pengar vid 18 års ålder, och vi var absolut inte mogna att hantera dem. De försvann till lite av varje och inte alls såsom våra föräldrar hade tänkt sig. Så här i efterhand hade jag hellre fått dem senare när jag verkligen behövde dem och till nåt särskilt som typ körkort, insats till lägenhet, eller nåt annat som är lite mer långsiktigt. 
    Det är åt det hållet det lutar. Kanske får de en liten lämplig summa i rena pengar som buffert. Sedan mer riktade gåvor till t ex körkort. 
  • Anonym (Hamp)

Vi (jag och frun) har sparat 500kr i månaden/barn i aktiekonton som står i våra namn, de har haft varsin portfölj. Barnen vet inget om dessa pengar och det är vi som bestämmer när och till vad pengarna ska gå. Vi kommer fortsätta detta sparande till dem även i vuxen ålder och ser det mer som de pengar vi kan använda när det är något särskilt vi vill kunna hjälpa till med. 

Därtill har de fått 100kr i månaden till ett fondkonto som de har i sitt namn och kan se via sitt eget bankinlogg. Hit har det också satts in pengar som de fått i doppresent, födelsedagar osv. Dessa pengar får de tillgång till när de fyller 18 år. Men de båda äldsta ser hur pengarna växer månad för månad och har en sund inställning. Om de låter pengarna vara så blir det mer och mer. Båda äldsta har tänkt använda åtminstone del av pengarna i samband med att de flyttar hemifrån om några år.

Jag rekommenderar verkligen att ha två sparande till barnen. Ett större som du förfogar över och ett litet som barnen får tillgång till när de fyller 18 år.  

• cosinus

Vi har inget sparande till våra barn men har gett dem en halvstor (typ 2 körkort) summa pengar när de fyllt 18 och sen sagt att används de rimligt så får de lika mycket till när de tar studenten.

Båda mina äldsta som hunnit få dessa pengar har inga som helst problem att spara. Men jag tänkte att jag villkorar det för att se vad som händer. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Hamp) skrev 2025-06-10 13:39:23 följande:

Vi (jag och frun) har sparat 500kr i månaden/barn i aktiekonton som står i våra namn, de har haft varsin portfölj. Barnen vet inget om dessa pengar och det är vi som bestämmer när och till vad pengarna ska gå. Vi kommer fortsätta detta sparande till dem även i vuxen ålder och ser det mer som de pengar vi kan använda när det är något särskilt vi vill kunna hjälpa till med. 

Därtill har de fått 100kr i månaden till ett fondkonto som de har i sitt namn och kan se via sitt eget bankinlogg. Hit har det också satts in pengar som de fått i doppresent, födelsedagar osv. Dessa pengar får de tillgång till när de fyller 18 år. Men de båda äldsta ser hur pengarna växer månad för månad och har en sund inställning. Om de låter pengarna vara så blir det mer och mer. Båda äldsta har tänkt använda åtminstone del av pengarna i samband med att de flyttar hemifrån om några år.

Jag rekommenderar verkligen att ha två sparande till barnen. Ett större som du förfogar över och ett litet som barnen får tillgång till när de fyller 18 år.  

Är ingen jättesumma utan ca 100 000kr per barn totalt
  • Anonym (GD)

Min son fick ut ett stort försäkringsbelopp på sin artonårsdag, innan hade jag förvaltat placerat dem väl.
    Oj som det slösades... idag säger han att han gärna hade sett att jag låst dessa pengar tills han var 25. Jag försökte men det gick inte.

Han är i 40-årsåldern idag och ser "nyktert" i backspegeln.

• Aliona

Vi sparar också till barnet, 1000 kr i månaden, i fonder i mitt namn. Jag tänker att de ska användas när han är ung vuxen, till körkort, insats till första lägenheten, en liten summa när han flyttar hemifrån och så. Kanske vill han göra något för sin utbildning som inte täcks av studielånet, och då kan han också få del av pengarna, eller om han vill göra något särskilt roligt mellan gymnasiet och universitetet. Men han kommer inte få pengarna i handen redan vid 18-20 år. Möjligtvis om det finns pengar kvar när han är 25 så får han resten av det då. 

Svar på tråden Barnens sparpengar