Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Han vill dejta. Vad menade han?

Anonym (???!) skrev 2025-06-08 19:00:30 följande:
    Men skillnaden mellan att dejta och gå på dejter är? För mig är drt samma sak
    Att man är exklusiv när man dejtar. 
  • EpicF
    Anonym (???!) skrev 2025-06-09 09:33:20 följande:
    Bad honom säga vad han menade och han sa att han inte kan tänka sig träffa nån annan än mig. Så antar det var så :) men vete tusan omndet är ett vedertaget begrepp. I min värld gå på dejter=dejta.
    Det är vedertaget begrepp att dejta precis i början av förhållandet. Då är man exklusiv med den man dejtar. Att "dejta" en fast person är inte samma som att "gå på dejt" med någon. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-06-09 01:52:54 följande:
    Det förväntar man väl sig annars får man allt säga att man är en sån nisse som dejtar flera direkt kan jag tycka. Dvs otrogen.
    Att gå på dejt med folk innebär att man går på dejt, antigen med flera eller med samma. Då är man oftast inte exklusiv, om man inte uttalat det. Dvs man inte otrogen. 

Att dejta någon är att man är exklusiv med den personen och enbart dejtar denne. Det är något man oftast gör i början av förhållandet. Väldigt vanligt i dagens tider. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-06-09 01:51:19 följande:

Men haha, han sa börja dejta? Det gör man väl från första dejten, dvs första gången man träffas. Jäkligt skumt sagt. 

Varför är folk såhär nu för tiden , och detta med exklusivitet . Det ordet existerade ju inte ens för ca 10 år sen. Man dejtade EN åt gången. 

Orka

Det existerade i allra högsta grad för tio år sedan. Det har alltid existerat, men man har inte alltid uttalat att man är exklusiva. Det är nog mer något som man gör nuförtiden. 

Man har i årtionden dejtar flera, det är inget och ovanligt och har aldrig varit. 
Svar på tråden Han vill dejta. Vad menade han?