• Anonym (Suddiga gränser)

Så jävla trött på porr att jag snart gör något åt det

Lång historia kort har jag en fru som efter vårt andra barn för snart 5 år sedan knappt velat ha sex. Först var det efter förlossningen, sen var det depression, sen var det mycket på jobb och svårt med lust och sen har jag knappt orkat med.

Vi brukade ha sex i alla fall 5 dagar/vecka, ofta varje dag i runt 3-4 år. Sen kom vårt första barn (något vi båda drömt om hela vårt liv) och det gick ned till runt 2 gånger i veckan. Kändes lugnt och nästan lite kul att längta efter det i vardagen.

Men nu efter andra barnet är det dags att fira om det händer oftare än 1 gång per månad och ibland slår det mig "när fan var det sist, måste varit vid sportlovet".

Och ja, nu är det en cirka 2-3 månader sedan och både jag och min fru hatar otrohet men även porr och att bli upphetsad av att se andra ha sex istället för att ha sex med varandra.

Men så för ca 4 år sedan började jag kolla på porr igen för att få något utlopp men gör det i smyg. Ogillar det egentligen, känns lite smutsigt men har kommit till en "skitsamma vad du tycker om det för jag orkar inte annars".

Det jobbiga är att resten är så fruktansvärt bra. Umgänge, ekonomi, familj och relationen bortsett från sex. 

Innan frågan kommer så har vi pratat om detta löjligt många gånger. Inte att jag kollar på porr för orkar inte göra en grej av det utan snarare hur pass viktigt det är för mig och försökt "få igång" henne igen men verkar nästan som att den sidan av henne gått och dött och orkar inte längre vara förstående och tålmodig. Sen har jag en tjej som är fem år yngre än mig på jobb som troligtvis hade varit på direkt så fort jag besvarade hennes signaler. Har aldrig någonsin varit på kartan att vi ska göra något och påminner henne om att jag har en fru, men är det en AW eller liknande är hon likt förbannat där igen och ska hålla på och locka med sin villighet och sexiga kropp och driver mig till vansinne även om jag hatar otrohet. Nu börjar dock linjen mellan porr och otrohet att suddas ut lite och vill verkligen inte vara otrogen men går snart i taket av bristen på sex trots att jag är i form, är som fisken i vattnet i sociala situationer, har ett jobb med "hög status", är världens pappa till våra barn, har bra ekonomi och ja, allt är bara under kontroll på en hög nivå.

Ville väl dels skriva av mig lite, men tar gärna emot något tips med som helst inte är "bara sätt på hon på jobbet" för det hade varit lätt, men destruktivt för det hela.
  • Svar på tråden Så jävla trött på porr att jag snart gör något åt det
  • Tobben
    Anonym (Suddiga gränser) skrev 2025-06-09 13:36:39 följande:
    Så jävla trött på porr att jag snart gör något åt det Lång historia kort har jag en fru som efter vårt andra barn för snart 5 år sedan knappt velat ha sex. Först var det efter förlossningen, sen var det depression, sen var det mycket på jobb och svårt med lust och sen har jag knappt orkat med.

Vi brukade ha sex i alla fall 5 dagar/vecka, ofta varje dag i runt 3-4 år. Sen kom vårt första barn (något vi båda drömt om hela vårt liv) och det gick ned till runt 2 gånger i veckan. Kändes lugnt och nästan lite kul att längta efter det i vardagen.

Men nu efter andra barnet är det dags att fira om det händer oftare än 1 gång per månad och ibland slår det mig "när fan var det sist, måste varit vid sportlovet".

Och ja, nu är det en cirka 2-3 månader sedan och både jag och min fru hatar otrohet men även porr och att bli upphetsad av att se andra ha sex istället för att ha sex med varandra.

Men så för ca 4 år sedan började jag kolla på porr igen för att få något utlopp men gör det i smyg. Ogillar det egentligen, känns lite smutsigt men har kommit till en "skitsamma vad du tycker om det för jag orkar inte annars".

Det jobbiga är att resten är så fruktansvärt bra. Umgänge, ekonomi, familj och relationen bortsett från sex. 

Innan frågan kommer så har vi pratat om detta löjligt många gånger. Inte att jag kollar på porr för orkar inte göra en grej av det utan snarare hur pass viktigt det är för mig och försökt "få igång" henne igen men verkar nästan som att den sidan av henne gått och dött och orkar inte längre vara förstående och tålmodig. Sen har jag en tjej som är fem år yngre än mig på jobb som troligtvis hade varit på direkt så fort jag besvarade hennes signaler. Har aldrig någonsin varit på kartan att vi ska göra något och påminner henne om att jag har en fru, men är det en AW eller liknande är hon likt förbannat där igen och ska hålla på och locka med sin villighet och sexiga kropp och driver mig till vansinne även om jag hatar otrohet. Nu börjar dock linjen mellan porr och otrohet att suddas ut lite och vill verkligen inte vara otrogen men går snart i taket av bristen på sex trots att jag är i form, är som fisken i vattnet i sociala situationer, har ett jobb med "hög status", är världens pappa till våra barn, har bra ekonomi och ja, allt är bara under kontroll på en hög nivå.

Ville väl dels skriva av mig lite, men tar gärna emot något tips med som helst inte är "bara sätt på hon på jobbet" för det hade varit lätt, men destruktivt för det hela.
    Du är inte den första jag hör berätta om att just efter andra barnet så försvinner sexlivet totalt. Det verkar vara väldigt vanligt.
    Jag har tyvärr ingen lösning på problemet, men är nyfiken på att följa tråden och se om det finns ett enda exempel där ett par har fått det att vända.
  • Anonym (Kvinna)

Båda har ett ansvar. Ingen äger den andra. 
    Har du varit öppen och ärlig med henne och ingen förändring skett så kanske det är dags att värdera vad som är viktigast för dig. Man kan föreslå öppet förhållande men om din fru inte går med på det, och du inte kan leva utan sex, då finns det bara en utväg. 
    Du kan inte tvinga henne till sex, hon kan inte tvinga dig till celibat. Däremot behöver ni kanske då acceptera att ni inte är kompatibla om sexet är viktigare än allt det andra du beskriver att ni faktiskt har. 

Jag lämnade min sambo men kan säga att jag värderade om sex, kontra allt annat, efter en tid. 

• Anonym (Suddiga gränser)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-09 13:51:52 följande:

Båda har ett ansvar. Ingen äger den andra. 
    Har du varit öppen och ärlig med henne och ingen förändring skett så kanske det är dags att värdera vad som är viktigast för dig. Man kan föreslå öppet förhållande men om din fru inte går med på det, och du inte kan leva utan sex, då finns det bara en utväg. 
    Du kan inte tvinga henne till sex, hon kan inte tvinga dig till celibat. Däremot behöver ni kanske då acceptera att ni inte är kompatibla om sexet är viktigare än allt det andra du beskriver att ni faktiskt har. 

Jag lämnade min sambo men kan säga att jag värderade om sex, kontra allt annat, efter en tid. 

Jag köper ditt resonemang helt och hållet och den 10 år yngre versionen av mig hade sagt åt mig att skärpa mig men är inte lika lätt när man är i sitsen själv och i takt med att sexet förblir frånvarande så tar det även mer plats i ens behov och dagliga tankar.

Såklart har vi pratat om detta och ibland leder det till en kortvarig förändring för att därefter falla tillbaka i gamla vanor. Vi älskar båda våra liv överlag och har egentligen allt vi drömt om samt är vardagen väldigt trivsam.

Den enda detaljen som egentligen skiljer sig åt är att jag gärna haft hett sex när barnen sover och gästerna gått hem (eller hur just den dagen nu ser ut) men ursäkten att hon är trött eller inte sugen har blivit lite för bekväm att vända sig till.

Med det sagt så är det självklart så att hon inte ska ha sex om hon inte vill och som jag nämnde är vi båda väldigt många om tvåsamhet till den graden att porr är på gränsen till otrohet (därav har jag inte nämnt att porr är en ovana jag dragit på mig även om det hjälper för att lätta på trycket och därmed sänka pressen på henne).

Öppet förhållande är heller inget alternativ och hade ärligt talat inte kunnat se varken min fru eller barn i ögonen om jag "tilläts" gå och ha sex med tjejer och sen komma hem och vara familjefar igen. Hade aldrig varit okej med att hon gjorde det heller och bara frågan hade varit på gränsen till nog för att känna att vi skiter i det här i så fall. Motsägelsefullt hade det antagligen varit lättare att vara otrogen tror jag, men är en gräns som hade avgjort allt om den någonsin passerar. Både för hennes del men även för min för har jag varit otrogen kan jag nog inte heller känna att vi tillhör varandra längre utan då har jag avsiktligen kört världens kil rakt mellan oss (även om hon inte vet om det just då).

Fantasin uppstår dock och ogillar det även om det för min del blir oundvikligt när jag inte får det jag "behöver" hemma.

Man känner sig nästan lite lurad på ett konstigt sätt när sexlivet var så bra innan och sen bara dör ut.

Som sagt, tar gärna emot tips för är trött på porr som ett substitut. 
  • Anonym (Rannsaka dig)

Hur är hemmets uppgifter fördelade? Lever ni jämställt eller din fru står med störst ansvar för barn och hemmet?

Får ni egentid på vars ett håll? Tillsammans? Tid att ladda batterierna? Tar du eller hon för givet att den andra sköter barn/hem själv? 

Kan ni prata öppet om tankar och bekymmer utan att det blir konflikt med pajkastning? 

Jag och min man diskuterade detta senast igår gällande vad som får mig att gå igång extra mycket då jag upptäckte en ny grej han går igång på. 

Och jag tror jag talar för (LÄS NÄSTAN) nästan alla kvinnor att det tas för givet att vi ska sköta hem, matlagning, barn, tvätt, städ osv. Och hur sexigt är det att hela tiden behöva stressa över att stå med allt själv för det inte blir gjort om vi inte gör det själva? 

Så att frun plötsligt tappar sexlust är väldigt ovanligt, absolut med omställning och hormoner efter barnafödande. Men där efter blir kvinnan bara en mamma, hon får inte längre va den egna individen utan identifierar sig bara som en mamma och att bara vara en mamma är allt annat än sexigt.

• Tecum

Du verkar ha en tydlig bild av läget, vad du vill och inte vill och ni har diskuterar utan att komma vidare. Svårt att se någon annan lösning än separation, eller ge upp och lida. Men nog borde du kunna få ett bra liv med vänner och ny kvinna, lika bra som nu? Du har tydligen inga problem att attrahera kvinnor, det brukar annars ha en hämmande på skilsmässoviljan.

Men det jag undrar i såna lägen, bryr hon sig inte om att du mår dåligt av sexbristen? Om inte, vad är det då för kärlek mellan er? Har du inte visat hur du mår? Är hon en superegoist?
    Du skriver att allt annat i relationen är så bra det kan vara. Stämmer det verkligen, då borde inte sexlivet havererat så totalt? Hon kanske blir lättad om du lämnar? Det heter ju att när sexlivet fungerar är det 20% av relationen, när det inte fungerar är det 80%. Och då finns inte mycket bra kvar...

• Anonym (Anna)

Jag håller på att bli som din fru. Jag har en sambo som är attraktiv, trevlig, smart, jämställd, men ändå är det något som bara har fått mig att inte orka ha sex på samma sätt som förr. Under våra två första år hade vi sex nästan dagligen. Sen föddes vårt barn och det gick ner till varannan dag under ca ett år. Nu orkar jag inte mer än en gång i veckan. Jag är för trött och för ofokuserad. Jättetråkigt! Jag saknar verkligen tigern som bodde i mig förut och hoppas den kommer tillbaka. Att bara ha sex en gång i veckan är för lite både för mig och min sambo, men jag har satt upp det som ett minimum att ändå göra det för att inte helt tappa den kontakten.

Jag tycker att du ska prata med din fru, säg hur du vill ha ert sexliv. Om hon ändå inte vill så undrar jag hur högt hon värderar dig; varför ska alltid den som vill minst få bestämma? Varför vill man inte offra något för sin mans välmående?

• Anonym (,)

Wha wha. It is the whambulance

• Anonym (SleepyAragorn)

Sorry, råkade trycka nertumme, menade att trycka upp. I feel you bro, och sånt, har varit i exakt den situationen. 

Min fru har kommit igång lite mer igen sen dess. Vi har visserligen aldrig haft sex så ofta som varje dag (utom precis när vi träffades kanske), utan snarare en gång i veckan när det var som oftast. När det var som värst var det 3-4 månader mellan gångerna. Vissa av gångerna var hon helt oengagerad och det är för mig minst lika förnedrande att använda henne som sexdocka som att inte få något alls. Jag mådde inte alls bra under den perioden, oavsett hur löjligt det kan låta att gnälla över att få för lite sex. 

Hon är som sagt igång lite mer igen. Ibland dröjer det en månad mellan gångerna, men när det väl händer är det bättre än nånsin. Det gör stor skillnad att kunna längta till nästa gång, att veta att hon uppskattar det och tycker jag är bra på det jag gör med henne. Jag är noga med att hon ska må bra, få tid att göra saker hon gillar, samtidigt som vi pratat mycket om det. 

Jag har aldrig heller velat vara otrogen, men när man inte blir sedd och bekräftad av sin fru så reagerar man såklart när man får bekräftelse av en kollega eller annan bekant. Jag har också konsumerat en massa porr emellanåt, men är också äcklad av det, vill inte gynna industrin, osv. Jag har försökt ta min tillflykt till erotisk litteratur istället (både läst och skrivit en del), samt AI-genererad porr senaste åren. 

Hoppas verkligen att det vänder för er snart!

• Motherinlaw
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-09 20:29:09 följande:

Jag tycker att du ska prata med din fru, säg hur du vill ha ert sexliv. Om hon ändå inte vill så undrar jag hur högt hon värderar dig; varför ska alltid den som vill minst få bestämma? Varför vill man inte offra något för sin mans välmående?

Så klockren kommentar 🙏
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-09 20:29:09 följande:

Jag håller på att bli som din fru. Jag har en sambo som är attraktiv, trevlig, smart, jämställd, men ändå är det något som bara har fått mig att inte orka ha sex på samma sätt som förr. Under våra två första år hade vi sex nästan dagligen. Sen föddes vårt barn och det gick ner till varannan dag under ca ett år. Nu orkar jag inte mer än en gång i veckan. Jag är för trött och för ofokuserad. Jättetråkigt! Jag saknar verkligen tigern som bodde i mig förut och hoppas den kommer tillbaka. Att bara ha sex en gång i veckan är för lite både för mig och min sambo, men jag har satt upp det som ett minimum att ändå göra det för att inte helt tappa den kontakten.

Värderar, är sex det enda viktiga. Barnen?
Svar på tråden Så jävla trött på porr att jag snart gör något åt det