• Anonym (Tjurig)

Arbetsgivaren tvingar på mig Pride

Min kommunala arbetsgivare uppmanar mig att gå med i paraden, byta ut loggan i mejlsignaturen till en regnbågsfärgad, samt en del annat i den stilen. Kort sagt, förväntar sig att man ska delta i en rörelse som de speciellt har valt ut och deras påtryckningar blir intensivare för varje år. 

Nu är jag hjärtligt trött på detta. Jag har slagit bakut och sagt att det är min ensak vilka kamper jag vill stötta och att jag i så fall gör det på min fritid, som privatperson. Med påföljden att jag blev kallad av chefen till ett samtal där jag blev hårt kritiserad och indirekt anklagad för att vara homofob.

Men nu handlar det ju inte om att vara för eller emot hbtqi. Utan jag anser att offentlig verksamhet ska stå upp för alla lika mycket, inte välja ut favoriter att gulla med. Hur får jag dem att förstå att man inte är homofob bara för det? 

• Svar på tråden Arbetsgivaren tvingar på mig Pride
  • Anonym (H)

Vadå gulla med favoriter?

• Egon den stora

Verkligen tveksamt om ett företag eller organisation man jobbar för kan tvinga en enskild anställd att ta politisk eller religiös ställning om det inte har med jobbet att göra. 
    Någon på facket kanske kan hjälpa till? 

• Anonym (C)
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-12 12:00:21 följande:
    Arbetsgivaren tvingar på mig Pride

Min kommunala arbetsgivare uppmanar mig att gå med i paraden, byta ut loggan i mejlsignaturen till en regnbågsfärgad, samt en del annat i den stilen. Kort sagt, förväntar sig att man ska delta i en rörelse som de speciellt har valt ut och deras påtryckningar blir intensivare för varje år. 

Nu är jag hjärtligt trött på detta. Jag har slagit bakut och sagt att det är min ensak vilka kamper jag vill stötta och att jag i så fall gör det på min fritid, som privatperson. Med påföljden att jag blev kallad av chefen till ett samtal där jag blev hårt kritiserad och indirekt anklagad för att vara homofob.

Men nu handlar det ju inte om att vara för eller emot hbtqi. Utan jag anser att offentlig verksamhet ska stå upp för alla lika mycket, inte välja ut favoriter att gulla med. Hur får jag dem att förstå att man inte är homofob bara för det? 

Vad säger ditt fack?
  • Anonym (Tjurig)
    Anonym (H) skrev 2025-06-12 12:05:34 följande:

Vadå gulla med favoriter?

Gulla med favoriter = välja ut en specifik grupp, rörelse, kamp, (kalla vad du vill) - och ge den särskild status. Det blir exkluderande gentemot alla andra.

Det kan privata aktörer få göra, men inte den vars roll är att behandla alla medborgare lika.

• Anonym (Tjurig)
    Anonym (C) skrev 2025-06-12 12:09:39 följande:
    Vad säger ditt fack?

Är inte med i facket och jag hade nog tvekat att ta det med dem ändå. Jag upplever att det är extremt svårt att få folk att fatta, det KAN tydligen inte betyda nåt annat än att jag är emot Pride i sig, eller hbtqi-folk.

Och det är ju kommunen som har bestämt allt detta, bolaget följer bara ett överordnat direktiv. Man har inte så mycket att sätta emot då.

• Anonym (H)
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-12 12:16:51 följande:

Gulla med favoriter = välja ut en specifik grupp, rörelse, kamp, (kalla vad du vill) - och ge den särskild status. Det blir exkluderande gentemot alla andra.

Det kan privata aktörer få göra, men inte den vars roll är att behandla alla medborgare lika.

Och det är alltså det du tror att Pride handlar om?
  • Anonym (Föpa)
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-12 12:16:51 följande:

Du ska givetvis inte tvingas att ta ställning
    Med det sagt, på vilket sätt är Pride exkluderande menar du?
  • Anonym (Tjurig)
    Anonym (H) skrev 2025-06-12 12:25:30 följande:
    Och det är alltså det du tror att Pride handlar om?

Denna trådstart gäller inte vad Pride handlar om. Vänligen förstå det. Det handlar inte om vad någon annan rörelse handlar om heller. 

Det handlar om att det är jag själv som ska ha rätten att bestämma vem jag ska stötta. En offentlig arbetsgivare ska inte pådyvla sina anställda en ideologi, oavsett vilken den är. 

• Anonym (C)
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-12 12:34:46 följande:

Denna trådstart gäller inte vad Pride handlar om. Vänligen förstå det. Det handlar inte om vad någon annan rörelse handlar om heller. 

Det handlar om att det är jag själv som ska ha rätten att bestämma vem jag ska stötta. En offentlig arbetsgivare ska inte pådyvla sina anställda en ideologi, oavsett vilken den är. 

Vad säger ditt fack?
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-12 12:34:46 följande:

En arbetsgivare kan ta ställning. Du kan välja om du vill vara anställd där eller inte. Arbetsgivaren kan inte pådyvla dig vad du ska tycka men arbetsgivaren kan definitivt besluta hur mail loggan ska se ut. Den representerar arbetsgivaren och inte dig som privatperson. Svårt?
Svar på tråden Arbetsgivaren tvingar på mig Pride