• Anonym (Tjurig)

Arbetsgivaren tvingar på mig Pride

Min kommunala arbetsgivare uppmanar mig att gå med i paraden, byta ut loggan i mejlsignaturen till en regnbågsfärgad, samt en del annat i den stilen. Kort sagt, förväntar sig att man ska delta i en rörelse som de speciellt har valt ut och deras påtryckningar blir intensivare för varje år. 

Nu är jag hjärtligt trött på detta. Jag har slagit bakut och sagt att det är min ensak vilka kamper jag vill stötta och att jag i så fall gör det på min fritid, som privatperson. Med påföljden att jag blev kallad av chefen till ett samtal där jag blev hårt kritiserad och indirekt anklagad för att vara homofob.

Men nu handlar det ju inte om att vara för eller emot hbtqi. Utan jag anser att offentlig verksamhet ska stå upp för alla lika mycket, inte välja ut favoriter att gulla med. Hur får jag dem att förstå att man inte är homofob bara för det? 

• Svar på tråden Arbetsgivaren tvingar på mig Pride
  • ClumsySmurf
    Postman skrev 2025-06-12 19:19:03 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-06-12 18:33:01 följande:
    möjligheten att vara stolt i sin sexualitet....

tillsammans med ideologiskt flum där både kön och sexuell läggning anses vara en social konstruktion, det är den subjektiva könsidentiteten som bestämmer vilket kön man har så män med långt skägg och komiskt stor kuk kan identifiera sej som lebb.

Queer ? kan den person kalla sig som ifrågasätter reglerna för sitt kön eller att heterosexualitet är det "normala".

idag är pride också till för pojkflickor och män med rosa strumpor, och lebbar med stor kuk.

Jag har lite svårt att avgöra vad pride egentligen står för.
    Haha vilken målande beskrivning. 😂👏🏻
    färglägger bilden med:
    det som skrevs som satir för 15 år sedan är fakta idag.

Yvonne Hirdman, hur går det med genusvetetenskapens kamp för kvinnors rättigheter? Lika dumt som vanligt eller värre?
    Yvonne Hirdman är professor emerita i historia. Var med och startade Forum för kvinnoforskning på 1980 talet

Hoppfull antologi om genuskriget

För sent inser jag vad jag gett mig in i. Jag har hamnat mitt i kriget - ett krig mellan feminister och ett slags gerillarörelse, vars frihetsmål för individuella rättigheter på sexualitetens och könsidentitetens arena, hotar det feministiska projektet.
    [...]

Den första delen är fylld av korta, intensiva berättelser om hur ?gender-identity? ideologin på olika sätt har infiltrerat denna arena; olika länders rättssystem, sociala-, politiska, utbildnings- och hälsosystem och tagit plats eller riskerar att ta plats på bekostnad av kvinnors rättigheter
    [...]

Jag söker stilla mitt behov av fakta och går till RFSL:s hemsida ? de svenska gerillakrigarna så att säga. Vapnet här är bland annat så kallade HBTQI-certifikat. Certifieringen är helt i samklang med "gender-identity" ideologin ovan.
    [...]
    Forskning om genus, nu i sällskap med queer som vore det en teoretisk vidareutveckling, kom sedan att institutionaliseras i ämnet genusvetenskap. Detta misstag att skilja ut forskning om genus till ett eget ämne i stället för att införliva ett genustänkande i normvetenskaperna har - min mening - varit kontraproduktivt. Det har befriat normämnena från genusanalyser, det har extremiserat fältet ? något som ofta sker i rent homosociala sammanhang.

https://www.parabol.press/author/yvonne-hirdman/
    500 000 svenska feminister förvunna i global backlash I gengäld försöker vi leta rätt på den halva miljonen borttappade feminister. De kan inte bara ha försvunnit - kanske har de gått under jord i väntan på att det ska bli bättre? Under tiden får vi försöka hålla spalterna öppna. Vad som helst kan hända - det händer ju faktiskt redan.

fempers.se/2023/2023-03-31/500-000-svenska-feminister-forvunna-i-global-backlash/
    Lynx123 skrev 2025-06-12 19:43:56 följande:
    Men det är ju en rörelse MOT särbehandling - visste du inte det? Det är INTE en enskild kampfråga utan handlar om ett inkluderande samhälle för alla. Har du aldrig varit på en Pride festival förut så har du kanske inte förstått vad den går ut på? Skulle råda dig att kontakta en organisation som sysslar med just detta för att få lära dig mer om den.

"Det är INTE en enskild kampfråga utan handlar om ett inkluderande samhälle för alla"

feminismen har gått från att kämpa mot "kvinnors rättigheter att slippa mäns våld mot kvinnor" till det mer inkluderande kämpar för "mäns rättigheter att få tävla i damboxning" och könsförvirrade människors rätt till transvård som är pseudovetenskapligt skit. 
  • Anonym (Like)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-12 23:07:58 följande:
    färglägger bilden med:
    det som skrevs som satir för 15 år sedan är fakta idag.

Yvonne Hirdman, hur går det med genusvetetenskapens kamp för kvinnors rättigheter? Lika dumt som vanligt eller värre?
    Yvonne Hirdman är professor emerita i historia. Var med och startade Forum för kvinnoforskning på 1980 talet

Hoppfull antologi om genuskriget

För sent inser jag vad jag gett mig in i. Jag har hamnat mitt i kriget - ett krig mellan feminister och ett slags gerillarörelse, vars frihetsmål för individuella rättigheter på sexualitetens och könsidentitetens arena, hotar det feministiska projektet.
    [...]

Den första delen är fylld av korta, intensiva berättelser om hur ?gender-identity? ideologin på olika sätt har infiltrerat denna arena; olika länders rättssystem, sociala-, politiska, utbildnings- och hälsosystem och tagit plats eller riskerar att ta plats på bekostnad av kvinnors rättigheter
    [...]

Jag söker stilla mitt behov av fakta och går till RFSL:s hemsida ? de svenska gerillakrigarna så att säga. Vapnet här är bland annat så kallade HBTQI-certifikat. Certifieringen är helt i samklang med "gender-identity" ideologin ovan.
    [...]
    Forskning om genus, nu i sällskap med queer som vore det en teoretisk vidareutveckling, kom sedan att institutionaliseras i ämnet genusvetenskap. Detta misstag att skilja ut forskning om genus till ett eget ämne i stället för att införliva ett genustänkande i normvetenskaperna har - min mening - varit kontraproduktivt. Det har befriat normämnena från genusanalyser, det har extremiserat fältet ? något som ofta sker i rent homosociala sammanhang.

https://www.parabol.press/author/yvonne-hirdman/
    Lynx123 skrev 2025-06-12 19:43:56 följande:
    Men det är ju en rörelse MOT särbehandling - visste du inte det? Det är INTE en enskild kampfråga utan handlar om ett inkluderande samhälle för alla. Har du aldrig varit på en Pride festival förut så har du kanske inte förstått vad den går ut på? Skulle råda dig att kontakta en organisation som sysslar med just detta för att få lära dig mer om den.

"Det är INTE en enskild kampfråga utan handlar om ett inkluderande samhälle för alla"

feminismen har gått från att kämpa mot "kvinnors rättigheter att slippa mäns våld mot kvinnor" till det mer inkluderande kämpar för "mäns rättigheter att få tävla i damboxning" och könsförvirrade människors rätt till transvård som är pseudovetenskapligt skit. 
    "Upp till kamp" , Smurfen.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-12 21:38:48 följande:

Har aldrig ens varit i närheten av att påstå detta, var får du det ifrån?

Utan, när jag hävdar att alla ska ha behandlas lika, så innebär det att den ena gruppen inte ska premieras över den andra. Inte av kommunen, allmännyttan, alltså.

Privata aktörer och personer får lobba för vad de vill och vifta med vilka flaggor de vill. Med sponsring ur kommunalkassan, javisst varsågod! Queers, judar, palestinier, frimurare, skåningar, rödhåriga, katoliker, vänsterhänta... jag bryr mig faktiskt inte -  så länge inte någon av dem väljs ut att representera en hel kommun. Eller norm, för den delen. 

Fast nu håller du med ordklyveri. Men okej, vi byter ut ett ord då: Att visa att man är för homosexuellas lika rättigheter, att de ska ha samma rättigheter som hetero, innebär naturligtvis inte att man premierar homosexuella. Hur kan du ens tro det? Vi står inte mot varandra.
  • Anonym (Larsa)
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-12 21:59:20 följande:
    Och det är lite detta jag är rädd för också. Både företag och ängsliga PK-politiker gör rörelsen en björntjänst, med sin pinkwashing och sitt forcerande. Så kontraproduktivt!
    Det är exakt vad många hbtq och allt vad de heter också anser. Just att det forceras och tvingas på folk för att det är PK får alltfler att ifrågasätta Pride. Måhända därför som anti-woke rörelsen börjar bli starkare, men det är min fria tolkning. Kontraproduktivt är det i alla fall.
  • Tow2Mater

Från Prides hemsida; 'vår puppy corner där du kan hälsa på mänskliga valpar'. Vad är detta? Det låter ju helsjukt.

• Anonym (Mimmi)
    Tow2Mater skrev 2025-06-13 01:59:55 följande:

Från Prides hemsida; 'vår puppy corner där du kan hälsa på mänskliga valpar'. Vad är detta? Det låter ju helsjukt.

Oj... en snabb googling visar att jag verkligen aldrig någonsin skulle ens sätta min fot i närheten.

Jag tror faktiskt att detta förstör mer än det gör "nytta"(vad skulle nyttan vara?). Alla hbt-alfabetspersoner som är som folk är mest, vill de verkligen ha detta spektakel på pride öht?

Detta skulle kunna få en unge att drömma mardrömmar i veckor.
  • Tom Araya
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-12 12:00:21 följande:
    Arbetsgivaren tvingar på mig Pride

Min kommunala arbetsgivare uppmanar mig att gå med i paraden, byta ut loggan i mejlsignaturen till en regnbågsfärgad, samt en del annat i den stilen. Kort sagt, förväntar sig att man ska delta i en rörelse som de speciellt har valt ut och deras påtryckningar blir intensivare för varje år. 

Nu är jag hjärtligt trött på detta. Jag har slagit bakut och sagt att det är min ensak vilka kamper jag vill stötta och att jag i så fall gör det på min fritid, som privatperson. Med påföljden att jag blev kallad av chefen till ett samtal där jag blev hårt kritiserad och indirekt anklagad för att vara homofob.

Men nu handlar det ju inte om att vara för eller emot hbtqi. Utan jag anser att offentlig verksamhet ska stå upp för alla lika mycket, inte välja ut favoriter att gulla med. Hur får jag dem att förstå att man inte är homofob bara för det? 

Du ska inte behöva förklara någonting annat än att de inkräktar på ditt privatliv. Säg att du går till facket om de inte lägger ner sina orimliga krav.
  • Tom Araya
    Ascendere skrev 2025-06-12 13:19:52 följande:
    Kommunen behöver vara neutral, ett bygglov till exempel ska inte påverkas av om man är palestinier, israel, gay eller straight. 

Kan förstås bli svårt om en person med palestinskt ursprung som bor här och arbetar för kommunen ska hantera handläggningen av en ny synagoga till exempel. 
    Det beror på vad som mer följer med dessa (understrukna)... utländskt medborgarskap och stöd/kopplingar till terroristorganisationer borde kunna vara en påverkande faktor för köp av fastighet eller bygglov exempelvis, i synnerhet intill skyddsobjekt.
  • Anonym (Mener)
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-12 13:08:32 följande:
    Skrev inte att jag jobbar i kommunhuset. Och jag är inte TVINGAD att gå med i paraden, men jag blir hårt kritiserad om jag inte gör det. Vilket är illa nog.
    Det gäller att ha integritet nog att våga stå utanför.

Vi får också en massa saker från Högre Ort som vi "uppmuntras" att göra eller rent av åläggs att göra. För ytan. För varumärket. Employer branding-koncept.

Det går att skita i att göra dessa saker och det går bra ändå.

Men det handlar om hur på säker man är på sig själv och sin position. 
  • Anonym (Ven)
    Tow2Mater skrev 2025-06-13 01:59:55 följande:

Vid en del manligt dominerade sportevenemang kan jag tycka att delar av publiken uppträder mycket konstigt. Men jag skulle aldrig lägga mig i det hela.

Den här tråden handlar om en arbetsrättslig principfråga.
    Ska någon tvingas gå med på en politisk manfestation. Dwt är fönodligen (vilket är  emot medborgarnas grundläggande rättigheter i en demokrati )

Det är troligen TS chef som driver detta som ett krav, har svårt att tänka sig att konnunen gör det.
Svar på tråden Arbetsgivaren tvingar på mig Pride