• Anonym (Tjurig)

Arbetsgivaren tvingar på mig Pride

Min kommunala arbetsgivare uppmanar mig att gå med i paraden, byta ut loggan i mejlsignaturen till en regnbågsfärgad, samt en del annat i den stilen. Kort sagt, förväntar sig att man ska delta i en rörelse som de speciellt har valt ut och deras påtryckningar blir intensivare för varje år. 

Nu är jag hjärtligt trött på detta. Jag har slagit bakut och sagt att det är min ensak vilka kamper jag vill stötta och att jag i så fall gör det på min fritid, som privatperson. Med påföljden att jag blev kallad av chefen till ett samtal där jag blev hårt kritiserad och indirekt anklagad för att vara homofob.

Men nu handlar det ju inte om att vara för eller emot hbtqi. Utan jag anser att offentlig verksamhet ska stå upp för alla lika mycket, inte välja ut favoriter att gulla med. Hur får jag dem att förstå att man inte är homofob bara för det? 

• Svar på tråden Arbetsgivaren tvingar på mig Pride
  • Anonym (Tjurig)
    Jesper f skrev 2025-06-13 13:24:56 följande:
    Teoretiskt låter det jättebra, men hur BETER sig Pride-rörelsen i verkligheten? Man exkluderar människor som inte har exakt samma åsikter som en själv, de blir i  - istället för att räcka ut en hand. RFSL som huvudsponsor hade anställd som begått i princip sexuella övergrepp mot asylsökande nykommande istället för att ge dem hjälp när de kom i förtroende, mig veterligen gjorde ingen polisanmälan från RFSL på det, vilket vilken annan arbetsgivare som helst skulle gjort - man driver frågor som man inte ens själva internt är överens om, men absolut ska ha alla andra att tycka och normalisera etc. Så kontentan, nej, de behöver sannerligen sopa framför egen dörr innan man ens kan börja komma och prata om de "lovorden" som slagord. Defakto följer de inte ens själva dem. Så varför är det då så förvånande att någon annan inte vill representera vad de faktiskt GÖR själva? Eller är det "gör som jag säger, inte som jag själv gör" som gäller för att det råkar vara rätt PK rörelse?
    Nej, hur kan detta vara ok? Kommunen har valt att officiellt ställa sig bakom en enskild rörelse, men som några här redan har varit inne på så håller den rörelsen på att balla ur. 

Vet invånarna ens vad det är de "inkluderas" i längre? Vet de kommunala arbetsgivarna det? Idag demonstreras det för rätten att kunna identifiera sig som hund. Imorgon? Gudarna vet. 

Frågan är, vem är det som fäller avgörandet om var gränsen ska dras? Vad sägs om att överlämna det åt var och en? Det är inget som någon kommunfullmäktige ska pådyvla alla invånare.
  • Anonym (Tjurig)
    Postman skrev 2025-06-13 13:26:39 följande:
    Det är intressant också att du blev indirekt kallad för homofob. Det verkar bara finnas två lägen i detta, för eller emot. Märkligt att detta ska behövas förklara för en del år 2025 liksom. 
    Ja, det är väldigt svart/vitt. Räcker att bara läsa lite bland reaktionerna här i tråden, man kan bli mörkrädd för mindre. Kanske ska jag inte förundras så mycket över min chef, hon är bara... typisk.
  • Jesper f
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-13 12:01:56 följande:

Ska vi vara petiga, så är jag ju inte TVINGAD, per se. Då är det kanske inte en arbetsrättslig fråga. Min chef skulle nog säga att jag blir "uppmuntrad". Det står mig fritt att vägra, men det blir negativa konsekvenser för mig socialt. Rätta dig i ledet eller bli utfryst, liksom.

Det blir ju på sätt och vis ett upplevt tvång, men ett indirekt sådant. Jag skulle inte vilja göra ett rättsligt case av detta ens om det gick. Jag är bara förfärad över den fanatiska dövheten och oförmågan att erkänna giltighet för några andra åsikter än de egna. Det skapar ett osunt klimat.

Men det blir nog lätt såhär, när arbetsgivare ska blanda sig i saker som borde vara privata och/eller personliga. 

Fast jag tänker mer att då är vi på ett helt annat område egentligen, då är det arbetsmiljön på arbetsplatsen som det är fel på. Om nu alla ska vara modern reinkarnation av Mahatma Ghandi och Moder Theresa, då ska arbetsgivaren redan sett till att dessa problem inte ens existerar på arbetsplatsen. Och ska man titta på vad arbetsmiljölagen faktiskt säger och innebär, HAR arbetsgivaren ansvaret även över den sociala biten kollegor emellan att det inte förekommer mobning, retning, utfrysning etc. Och det ska finnas nedskriven plan i "likabehandlingsplanen" som alla har tillgång till på arbetsplatsen hur arbetsgivaren redan motverkar detta, oavsett vilken "olikhet" någon har - så länge det inte står i strid med grundprinciper man gått med på vid anställningens början eller tom finns angivna i anställningsavtalet. Då är det som det är.

Menar, dessa värdeord är i realiteten "kidnappade" av en förening som du inte ens är medlem i, lika lite som du tex är medlem i PRO. Men bara för att min inte är 100% för, betyder inte det motsatta heller. Svårt att tro, av hur jag upplever dig på dina inlägg, att du dagligen går ut och "knackar", hotar och kränker pensionärer tex. Det är samma sak här.

Helt ärligt tycker jag din chef hanterar hela situationen ganska "korkat" om jag får vara ärlig. Absolut att man kan diskutera värdeord, liksom vad som gäller på den specifika arbetsplatsen - men där går också gränsen. Du kan inte PÅDYVLA någon ett budskap som "allmängiltigt" om man inte vill det. Det är helt OK att också ha en fullt neutral ståndpunkt, vare sig för eller emot. Hur detaljinsatt är tex din chef i detta, eftersom hen absolut proppsar på er andra? Är hon verkligen i realiteten FÖR allt som denna organisation bedriver som sakfrågor, och om inte, ViLKA - så ni andra har chans att ta en ställning till vad ni tycker om det? För det är faktiskt det ni gör i ett sånt läge, ni frontar en annan organissation som påstår saker de inte ens själva följer.
  • Jesper f
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-13 13:33:39 följande:
    Nej, hur kan detta vara ok? Kommunen har valt att officiellt ställa sig bakom en enskild rörelse, men som några här redan har varit inne på så håller den rörelsen på att balla ur. 

Vet invånarna ens vad det är de "inkluderas" i längre? Vet de kommunala arbetsgivarna det? Idag demonstreras det för rätten att kunna identifiera sig som hund. Imorgon? Gudarna vet. 

Frågan är, vem är det som fäller avgörandet om var gränsen ska dras? Vad sägs om att överlämna det åt var och en? Det är inget som någon kommunfullmäktige ska pådyvla alla invånare.
    Tyvärr har det här istället för faktiskt aktivism - vilket på flera områden i vårt samhälle fortarande behövs - blivit till slapp "allmän hållning", sånt som alla rimligen kan vara överens om, men få som någonsin tänker på eller tillämpar i realiteten annat än när det sunda förnuftet faktiskt säger att det behövs. Och det är nog snarare där man som kommunal arbetsgivare behöver börja - har människorna man anställer faktiskt ett någotsånär normalt, humant och fungerande förstånd - det absolut mycket viktigare än att man en vecka på året springer omkring med flaggor, oavsett budskap eller inte. 

Jag tror varken Kommunstyrelsen, din chef, eller invånarna i detalj VET vad de faktiskt är för, i detalj. Det är ungefär som 1a maj demonstrationerna - man demonstrerar för garanterat höjd skatt - som för många kommer drabba dem själva absolut negativt på flera områden. Vem berättar det för dem i detalj INNAN de går i tåget? SEN kan man tycka vad man vill om det, olika fördelar - som givetvis finns, LIKSOM nackdelar - som också finns. Allt beror på vilken situaiton man själv är i och vilka människor man har omkring sig. Men poängen i sig - hur rimligt är det egentligen ur ett förnuftigt perspektiv, att behöva stå för slagord som du inte ens i detalj VET vad de innebär? Oavsett om det så är välrdens BÄSTA budskap? Alla budskap, oavsett vilket - får också konsekvenser i vardagen på något vis. 

Och gränsen, om det som sagt inte finns i värdeord i arbetsbeskrivning eller anställningsavtal, är det inte rimligt att "pådyvla" någon under falsk "frivillighets" flagg, men sen ska man indirekt "straffa" någon - om så "bara" kollegor. Då tar inte Arbetsgivaren självt saken på allvar, och/eller agerar enligt förekommande lagstiftning, kan jag tycka.
  • Anonym (Håller med dig)

Precis som du säger är Alla lika inför lagen oavsett vem man är. Om någon som är hbtq söker en insats så ska den givetvis behandlas på samma sätt som någon som är hetero exempelvis. För övrigt är det väl inget man ska lägga sig i heller.

Nej, jag tycker du har rätt att få jobba med ditt jobb på jobbet. Ifall du vill gå pride, så får du göra det, men du kan inte bli tvingad till det på jobbet.

• Anonym (Föpa)
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-13 13:33:39 följande:

Just så. Du gillar inte Pride, därav tråden.
    Din åsikt gällande att välja  Pride/flaggan innebär exkludering av andra utsatta grupper delas inte av kommunen.
     De kommer inte att ändra sig pga en rättshaveristisk tråd på FL..
  • Anonym (Tjurig)
    Anonym (Föpa) skrev 2025-06-13 14:15:25 följande:
    Just så. Du gillar inte Pride, därav tråden.
    Din åsikt gällande att välja  Pride/flaggan innebär exkludering av andra utsatta grupper delas inte av kommunen.
     De kommer inte att ändra sig pga en rättshaveristisk tråd på FL..
    Jaaaa, så måste det vara. Så rätt tänkt av dig. Svart eller vitt. På eller av. Ett eller noll. Och vad betryggande att veta att kommunen alltid kommer att stå bakom Pride, oavsett vad de hittar på. Ska bli så spännade att se vad kommunen kommer att lobba för om tio år. Att alla borde ha flaggan tatuerad i pannan, kanske? Why not. Det är ju "rätt" flagga. Så det så.
  • Anonym (Like)
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-13 13:41:31 följande:
    Ja, det är väldigt svart/vitt. Räcker att bara läsa lite bland reaktionerna här i tråden, man kan bli mörkrädd för mindre. Kanske ska jag inte förundras så mycket över min chef, hon är bara... typisk.
    Tycker du är väldigt svartvit i ditt tänk. Obstinat.

Min kompis som envisades med att kalla det för "negerboll" på caféet var också principfast.

Fruktansvärt barnsligt.
  • Anonym (Tjurig)
    Jesper f skrev 2025-06-13 13:47:52 följande:
    Fast jag tänker mer att då är vi på ett helt annat område egentligen, då är det arbetsmiljön på arbetsplatsen som det är fel på. Om nu alla ska vara modern reinkarnation av Mahatma Ghandi och Moder Theresa, då ska arbetsgivaren redan sett till att dessa problem inte ens existerar på arbetsplatsen. Och ska man titta på vad arbetsmiljölagen faktiskt säger och innebär, HAR arbetsgivaren ansvaret även över den sociala biten kollegor emellan att det inte förekommer mobning, retning, utfrysning etc. Och det ska finnas nedskriven plan i "likabehandlingsplanen" som alla har tillgång till på arbetsplatsen hur arbetsgivaren redan motverkar detta, oavsett vilken "olikhet" någon har - så länge det inte står i strid med grundprinciper man gått med på vid anställningens början eller tom finns angivna i anställningsavtalet. Då är det som det är.

Menar, dessa värdeord är i realiteten "kidnappade" av en förening som du inte ens är medlem i, lika lite som du tex är medlem i PRO. Men bara för att min inte är 100% för, betyder inte det motsatta heller. Svårt att tro, av hur jag upplever dig på dina inlägg, att du dagligen går ut och "knackar", hotar och kränker pensionärer tex. Det är samma sak här.

Helt ärligt tycker jag din chef hanterar hela situationen ganska "korkat" om jag får vara ärlig. Absolut att man kan diskutera värdeord, liksom vad som gäller på den specifika arbetsplatsen - men där går också gränsen. Du kan inte PÅDYVLA någon ett budskap som "allmängiltigt" om man inte vill det. Det är helt OK att också ha en fullt neutral ståndpunkt, vare sig för eller emot. Hur detaljinsatt är tex din chef i detta, eftersom hen absolut proppsar på er andra? Är hon verkligen i realiteten FÖR allt som denna organisation bedriver som sakfrågor, och om inte, ViLKA - så ni andra har chans att ta en ställning till vad ni tycker om det? För det är faktiskt det ni gör i ett sånt läge, ni frontar en annan organissation som påstår saker de inte ens själva följer.

Vad uppfriskande med lite nyanserad reception. Tack!

Nej, det vore synd att kalla min chef smart, eller ens kompetent för sin roll. Men framför allt så har hon blivit fartblind. I samband med att kommunen, vår överordnade arbetsgivare gjorde Pride till sitt utvalda hjärteprojekt så har vårt bolag gått in för att efterleva detta med liv och lust. En person på HR blev utvald att på arbetstid leda insatsstyrkan och hon har gjort det med sällan skådad frenesi. Denna person är också superbundis med min chef.

Hela grejen fick med tiden lite creepy sektvibbar över sig. Vi har gradvis blivit informellt inklassade i bra och dåliga människor, beroende på hur vi ställde oss till bidrottningen (pun intended) och hennes självförträffliga regnbågsklubb. Så fler och fler har jamsat med, vilket i sin tur resulterade i ännu mer hybris och fartblindhet. Tills jag fick nog, som sagt. 

Ja, detta är ett ganska isolerat miljöproblem, orsakat av några få fanatiska individer. 

Men det hade aldrig kunnat uppstå från första början, om det inte hade varit inducerat från högre ort (kommunen). Bl.a. därför är jag av den bestämda åsikten att de inte ska hålla på med sånt. De ska förhålla sig objektivt och neutralt, i synnerhet gällande frågor som är polariserande.

• Anonym (M)
    Anonym (Tjurig) skrev 2025-06-13 12:49:55 följande:
    Vad som är "sjukligheter" är ju en högst personlig och subjektiv bedömning. Och eftersom allmännyttan så som stat och kommun ska vara objektiva, så vore det väl vettigast och mest rättvist att inte välja ut eller premiera några spektakel alls. Låt det vara en enskild fråga, inte offentlig eller normskapande.

Du har missuppfattat vad som menas med deras objektivitet. De ska vara objektiva gentemot folket, dvs samma regler och lagar ska gälla alla invånare osv. Att enskilda kommuner vill stötta olika arrangemang är tillåtet. 

Men du kan kanske visa var det står att en kommun inte får sätta upp Prideflaggor. 

Svar på tråden Arbetsgivaren tvingar på mig Pride