• Anonym (Fill)

Elev som går ut 9 an

Vad tycker ni en förälder ska göra med en tonåring som inte är studemotiverad och säger att han är trött?
    Menar ni att det är föräldrarnas ansvar att motivera, stötta och följa upp. Eller att bara försöka motivera och stötta ifall 15-åringen inte har någon motivation. Har frågat mig för och han vill inte gå någon praktisk linje( Elektro eller bygg). Han har inga speciella intressen utan det vanliga(gaming, musik, flickvän, träna på gym osv). Han har ingen aning om vad han vill jobba med i framtiden. Han har velat mellan ekonomisk och samhällslinjen. Ifall en 15 åringen inte har något inre driv och förstår inte att det får konsevenser med att gå ut med D och E i ämnena från gymnasiet(med tanke på att det inte längre finns någon möjlighet att läsa upp betyget på komvux, utan bara igenom prövning).
    Kommer att pröva med mot motpresentationer(ifall han får A-traktor, ska jobba i skolan osv). Hur gör ni andra föräldrar? Verkar som alla elever är super motiverade eller inte alls motiverade. Känner en stress var betydligt enklare för 30 år sedan(med möjlighet att läsa upp på komvux ifall man fick ett just godkjänt betyg). Ser att många linjer på högskola och universitet kräver höga betyg. Kanske jobba ett år efter första året? Se om det är motiverande att föröka prestera i skolan.

• Svar på tråden Elev som går ut 9 an
  • TvillingmammaVästgöte

Ni kanske måste hjälpa honom mer med studierna?

Vi hjälpte våra barn massor med studierna under grundskolan, det behövdes. Det krävdes ofta en mognadsnivå som de inte hade. Analysera hit och dit. 
    Förr var det mer att memorera utantill, och att lära sig basfärdigheter som att läsa, skriva och räkna. 

Mina barn klarade inte skolan själva under de första nio åren, hade inte vi föräldrar agerat lärare hemma vet jag inte hur det gått. 

Gymnasiet klarade de sedan mycket bättre. Dels hade de mognat, dels fick de mycket bättre lärare på gymnasiet. 

Att välja en gymnasieskola med bra lärare är nog väldigt bra. Om man kan.

• Anonym (?)
    Anonym (Fill) skrev 2025-06-13 10:06:25 följande:

Varför känns det fel? Att gå för Meritpoäng för att en person har D i årskurs 9 i matte?
    Meritpoäng kan Max bli 2,5 poäng(1,5 kommer från moderna språk 4, det andra 1 poäng kommer från Engelska 7 eller Matematik).
    Personen behöver inte välja matte utan kan välja Engelska 7.

Han har valt gymnasium och program. Är ett alternativ att byta?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fill) skrev 2025-06-12 16:24:52 följande:
    Elev som går ut 9 an

Vad tycker ni en förälder ska göra med en tonåring som inte är studemotiverad och säger att han är trött?
    Menar ni att det är föräldrarnas ansvar att motivera, stötta och följa upp. Eller att bara försöka motivera och stötta ifall 15-åringen inte har någon motivation. Har frågat mig för och han vill inte gå någon praktisk linje( Elektro eller bygg). Han har inga speciella intressen utan det vanliga(gaming, musik, flickvän, träna på gym osv). Han har ingen aning om vad han vill jobba med i framtiden. Han har velat mellan ekonomisk och samhällslinjen. Ifall en 15 åringen inte har något inre driv och förstår inte att det får konsevenser med att gå ut med D och E i ämnena från gymnasiet(med tanke på att det inte längre finns någon möjlighet att läsa upp betyget på komvux, utan bara igenom prövning).
    Kommer att pröva med mot motpresentationer(ifall han får A-traktor, ska jobba i skolan osv). Hur gör ni andra föräldrar? Verkar som alla elever är super motiverade eller inte alls motiverade. Känner en stress var betydligt enklare för 30 år sedan(med möjlighet att läsa upp på komvux ifall man fick ett just godkjänt betyg). Ser att många linjer på högskola och universitet kräver höga betyg. Kanske jobba ett år efter första året? Se om det är motiverande att föröka prestera i skolan.

Är det helt ute med sabbatsår? Kan vara enkelt jobb, praktik eller ett praktiskt 1-års program för skoltrötta (gick själv ett sånt år för 20årsedan). Är ju välkänt att man kan bli väldigt omotiverad till skola under något/några år i tonåren. 

Som det ser ut idag behöver det nog inte vara taktiskt att traggla på med dåliga studieresultat. Chanserna är större om man inte läst eller är underkänd (komvux). 
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-13 10:07:37 följande:

Ni kanske måste hjälpa honom mer med studierna?

Vi hjälpte våra barn massor med studierna under grundskolan, det behövdes. Det krävdes ofta en mognadsnivå som de inte hade. Analysera hit och dit. 
    Förr var det mer att memorera utantill, och att lära sig basfärdigheter som att läsa, skriva och räkna. 

Mina barn klarade inte skolan själva under de första nio åren, hade inte vi föräldrar agerat lärare hemma vet jag inte hur det gått. 

Gymnasiet klarade de sedan mycket bättre. Dels hade de mognat, dels fick de mycket bättre lärare på gymnasiet. 

Att välja en gymnasieskola med bra lärare är nog väldigt bra. Om man kan.

Dåligt om skolan har blivit sån! Elever ska ju kunna klara grundskolan bra utan den typen av hjälp hemifrån. Svårt för elever som saknar det föräldrastödet. Grundskoleutbildning blir en klassfråga.
  • Anonym (Fill)

Helt enig att det måste vara bättre att jobba, än att traggla på med mindre goda studie resultat. Verkar dock som ingen går för det(min son kan få jobb, pga kontakt nät).
    Byta linje går. Fast ser inget alternativ att byta till.
    Donen ska inte gå natur, teknisk eller hotell och turism.

• Anonym (Em)
    Anonym (Fill) skrev 2025-06-13 10:29:28 följande:

Helt enig att det måste vara bättre att jobba, än att traggla på med mindre goda studie resultat. Verkar dock som ingen går för det(min son kan få jobb, pga kontakt nät).
    Byta linje går. Fast ser inget alternativ att byta till.
    Donen ska inte gå natur, teknisk eller hotell och turism.

Ja, förr var det ju vanligt med sabbatsår. Konstigt att det försvunnit som alternativ generellt. Ibland behöver ju eleven bara mogna och kan ha mycket motivation för studier ett år senare. Så var det för mig. Gör man t ex praktik i butik kan det ju ge jättemycket i form av möjlighet till extrajobb under hela studietiden, så är inte bortkastat heller.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 10:20:23 följande:
    Dåligt om skolan har blivit sån! Elever ska ju kunna klara grundskolan bra utan den typen av hjälp hemifrån. Svårt för elever som saknar det föräldrastödet. Grundskoleutbildning blir en klassfråga.

Absolut, det är dåligt. 

Ja, det rapporteras ju ofta att skolan blivit sämre på att kompensera för föräldrars bakgrund.  För mig är det inte förvånande alls. 

• Anonym (Fill)

Ja, verkar som föräldrars insats har stor betydelse.
    Bra förslag med mentor som kan ge motivation!

• Anonym (I-landsproblem.)

Jag kan tycka att det är lite i-landsproblem att vara motiverad eller inte motiverad. Skolan ska ju bara göras ändå inkl gymnasiet. Annars förstör man sin framtid. bor man i en fattig del av Afrika eller Bangladesh man inte valet mellan att vara motiverad eller att gå i skolan eller att göra vad man vill. Vuxna kan inte välja att inte jobba. Alltså kan inte ungdomar välja att inte gå i skolan. Det är bara att göra. Motivation eller inte.

• Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-13 10:40:54 följande:

Absolut, det är dåligt. 

Ja, det rapporteras ju ofta att skolan blivit sämre på att kompensera för föräldrars bakgrund.  För mig är det inte förvånande alls. 

Riktigt dåligt. Kanske en stor del i att så många inte klarar grundskolan idag. 
Svar på tråden Elev som går ut 9 an