• Anonym (Kund i Hemköpsbutik)

Vad tycker ni om en kassörska som igonerar er ?

Ok låt mig dra det kort. Igår skulle jag och sambon handla i en lagom stor Hemköp butik. Det var bara vi och en till i butiken som handlade. Kassörskan har ett samtal med en kollega. När vi kommer fram till kassan fortsätter kassörskan samtalet med kollegan medan hon scannar våra varor utan att säga hej eller knappt uppmärksama oss. 

Detta beteende stör mig enormt så jag säger HEJ med en hög röst för att markera. Min sambo som är lite yngre markerar att hon inte är på "min sida", går ut och säger sedan att jag överdriver, att jag ska låta kassörskan prata med sin kollega och inte reagera sådär. De har det ju inte så lätt med alla jobbiga människor som de måste ta hand om... (hennes argument ) 

Sedan började vi bråka om det... 

I min värld är det helt sjukt beteende. Men kanske har jag för höga krav på omgivningen eller för stort uppmärksamhetsbehov ? I alla fall är det så om man ska tro sambon. 

I min värld är det helt rimligt att förvänta sig att man som servicepersonal avbryter samtalet med kollegan, tar och uppmärksammar kunden och sedan fortdättter samtalet med kollegan när kunden är klar. 

Tycker det är något av en självklarhet. 

Nyfiken på vad ni tycker där ute ? 

• Svar på tråden Vad tycker ni om en kassörska som igonerar er ?
  • Anonym (Man)

Du överdriver. Inte särskilt moget agerande av dig att bli som en kränkt 10-åring och fastna i det.

Självklart är det ett serviceyrke, och mestadels så ska dom släppa samtalet med kollegan och vända sig mot kunden. Men att brusa upp för att man inte känner sig sedd som vuxen människa i en butik där man vet att det kan köra ihop sig med olika grejer, vilket leder till att några kunder inte får riktigt samma kontakt som brukligt med kassören är omoget.

• Anonym (Morsan)

Vad har din sambos ålder med saken att göra när du bara skriver att hon är "lite yngre"? I vilken ålder är ni då?

Kan hålla med om att kassapersonal som minst iaf säger hej till kunden, eller ber om ursäkt för att samtalet med kollegan tog över. För något måste hon sagt till dig, vad köpet kostade  t ex.

Jag är säkert gammal nog att vara din mamma och jag hade sagt åt dig att inte gapa och dra uppmärksamhet till dig för att du känner dig kränkt. Det hade varit bättre att harkla lite försiktigt för att kassörskan skulle se upp och då passa på att säga hej med ett leende.
    Så kanske hon lärt sig något istället för att berätta om sin otrevliga kund senare på fikarasten.

Mvh, morsan 61 år som lärt sig folkvett.

• Dexter dot com

Jag tycke du överreagerar! Så länge hon tar betalt och pratar med sin kollega samtidigt gör hon ju sitt jobb. Hade hon fortsatt prata utan att ta betalt dvs låtit mig stå och vänta en längre stund hade jag förmodligen blivit lite irriterad om jag var stressad. 

• Anonym (Kund i Hemköpsbutik)
    Anonym (Morsan) skrev 2025-06-13 05:47:43 följande:

Vad har din sambos ålder med saken att göra när du bara skriver att hon är "lite yngre"? I vilken ålder är ni då?

Kan hålla med om att kassapersonal som minst iaf säger hej till kunden, eller ber om ursäkt för att samtalet med kollegan tog över. För något måste hon sagt till dig, vad köpet kostade  t ex.

Jag är säkert gammal nog att vara din mamma och jag hade sagt åt dig att inte gapa och dra uppmärksamhet till dig för att du känner dig kränkt. Det hade varit bättre att harkla lite försiktigt för att kassörskan skulle se upp och då passa på att säga hej med ett leende.
    Så kanske hon lärt sig något istället för att berätta om sin otrevliga kund senare på fikarasten.

Mvh, morsan 61 år som lärt sig folkvett.

Jag är 47 och hon är 36. Det har med saken att göra att yngre människor inte har lika höga krav på bemötande som äldre. 

Idag säger knappast någon 20 åring hej till busschauffören men när jag var 20 lärde vi oss att göra det. 

Men jag håller med dig. Du har helt klart en poäng i resonemanget. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Kund i Hemköpsbutik) skrev 2025-06-13 07:13:06 följande:
    Jag är 47 och hon är 36. Det har med saken att göra att yngre människor inte har lika höga krav på bemötande som äldre. 

Idag säger knappast någon 20 åring hej till busschauffören men när jag var 20 lärde vi oss att göra det. 

Får du inte tillräckligt med bekräftelse av din flickvän? 

Men visst, nu har du fått sagt att du har en yngre kvinna. Du kanske tror att alla yngre kvinnor gillar dig så du blir sur när de ignorerar dig. Patetiskt att skriva på FL om det. 

Men det är ju fredag. 

• Anonym (Snabbis)

I snabbköpet hade jag struntat i det om bara personen kunde ta mina grejer utan att fastna med kollegan.

I en annan butik där man är längre tid och interagerar med expediterna mer så hade jag tyckt det var nonchalant.

• Aliona

Du har helt rätt angående kassörskan - självklart ska servicepersonal inte prata med kollegor eller i telefon när de har kunder. Du överdriver att det är sjukt beteende, men det är dåligt. 

Vad du inte har rätt i är i ditt agerande. Hålla på och bråka med din tjej om en sån struntsak! Det är väl inte hennes fel att kassörskan ignorerade dig? Och din tjej måste inte hålla med dig - ni kan tycka olika. 

• Anonym (Serviceminded)

Jag jobbar i kassan på en större matvarukedja och har länge observerat främst yngre kollegor som har det där undvikande beteendet gentemot kunder, men även äldre. Finns en del som sitter i kassan där jag jobbar som behandlar många av kunderna bokstavligen som luft, med en avvisande attityd som kan ge känslan hos kunden av att inte vara önskvärd i butiken. Jobbar man i butik SKA man vara serviceminden och trevlig mot kunder. Det ska vara en angenäm upplevelse för kunden att handla i butiken och denne ska gärna fås att komma tillbaka och helst bli stamkund. Det är tydligt för mig att många som söker jobb i butiker/ kedjor borde sökt annat jobb där man slipper vara social och trevlig.

• burleskburkläsk
    Anonym (Kund i Hemköpsbutik) skrev 2025-06-13 07:13:06 följande:

Jag skiter i om jag inte blir "sedd" av kassatanten, jag blir 47 i år och undrar vad du menar med vad du skriver!?

Skulle jag gärna hejja och prata med kassörskan? Absolut men jag stör mig inte om att jag inte blir sedd...och varför nämner du att du är kund där?, spelar det nån roll i hur man skall bli bemött?
    Undrar då jag inte är kund där eller i nån annan matbutik.

Jag vet personer yngre än din tjej som skulle reagera likt dig...det är nåt personligt detta och vi alla reagerar som vi gör, vissa bara måste bli sedda medan andra inte lägger en tanke på det.
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Serviceminded) skrev 2025-06-13 08:30:17 följande:

Jag jobbar i kassan på en större matvarukedja och har länge observerat främst yngre kollegor som har det där undvikande beteendet gentemot kunder, men även äldre. Finns en del som sitter i kassan där jag jobbar som behandlar många av kunderna bokstavligen som luft, med en avvisande attityd som kan ge känslan hos kunden av att inte vara önskvärd i butiken. Jobbar man i butik SKA man vara serviceminden och trevlig mot kunder. Det ska vara en angenäm upplevelse för kunden att handla i butiken och denne ska gärna fås att komma tillbaka och helst bli stamkund. Det är tydligt för mig att många som söker jobb i butiker/ kedjor borde sökt annat jobb där man slipper vara social och trevlig.

Idag kan folk inte kommunicera IRL. Läste precis en tråd om en tjej som inte vågar ringa till sin dejt för då sätter hon press på honom. Så istället för att kontakta honom skriver hon på FL. 

Svar på tråden Vad tycker ni om en kassörska som igonerar er ?