• Anonym (Uppgiven)

Sonen ska vara där

Jag är särbo (distans) och vi har inte kunnat träffas på länge. Saker är komplicerade och vi behöver kunna prata ut i lugn och ro. Jag kan bara vara där runt ett dygn innan jag måste åka hem och nu fick jag veta att hans son ska vara där, "för att han saknat mig"... och visst, det är väl fint att höra, men det känns så felprioriterat när vi inte ens vet var vi står. Jag sa att jag kan komma senare i veckan då, så vi får mer ensamtid, men han sa att "det får vi ändå" och ville inte att jag bokar om...

Vad är era tankar på det här? Han lät upprörd över att jag inte prioriterade att träffa hans son, men så fel tänker jag väl inte?

• Svar på tråden Sonen ska vara där
  • Anonym (T)

Beror lite på hur gammal sonen är och hur allvarliga problemen mellan er är. Om sonen är lite större och dels också gör saker på egen hand så borde ni få lite egentid ändå att prata och umgås ostört. Är problemen mellan er så stora att det här ev blir din sista resa till honom och era samtal leder till att ni går isär så hade jag valt att hellre träffas ensamma. 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (T) skrev 2025-06-13 11:01:10 följande:

Beror lite på hur gammal sonen är och hur allvarliga problemen mellan er är. Om sonen är lite större och dels också gör saker på egen hand så borde ni få lite egentid ändå att prata och umgås ostört. Är problemen mellan er så stora att det här ev blir din sista resa till honom och era samtal leder till att ni går isär så hade jag valt att hellre träffas ensamma. 

Han är stor, men ska vara där för att umgås. Han kommer inte vara där hela dagen, men 4-5 timmar och det känns jättemycket när vi redan har så begränsad tid och jag har helt enkelt inte lust att träffa honom nu. Jag vet inte alls om vi kommer vara tillsammans längre efteråt, det hänger på hur allt känns där.
  • Anonym (Tr)

Varför kan du bara vara där max 1 dygn åt gången?

Självklart nekar man inte sitt barn att komma. 

Om min partner inte velat komma för att mitt barn är hemma så hade jag blivit grymt besviken. Speciellt då om vi inte hade setts på ett tag. Att strunta i att komma löser ju heller ingenting och kan ju tolkas på fel sätt.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Tr) skrev 2025-06-13 11:05:23 följande:

Varför kan du bara vara där max 1 dygn åt gången?

Självklart nekar man inte sitt barn att komma. 

Om min partner inte velat komma för att mitt barn är hemma så hade jag blivit grymt besviken. Speciellt då om vi inte hade setts på ett tag. Att strunta i att komma löser ju heller ingenting och kan ju tolkas på fel sätt.

Det är vad jag kan den här gången. 

Så du hade blivit besviken för att din partner inte vill fokusera på ditt barn när hen kommer för att ni ska försöka prata ut om era problem? Varför?

• Anonym (qwerty)

Han prioriterar sin son. Låter som en fantastik pappa.
    Ok, du vill ha "egentid", då får ni ta det på kvällen eller gå ut en stund. 

Det låter som om du letar efter en anledning att göra slut, så var tydlig med det då och skyll inte på sonen.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-06-13 11:11:33 följande:

Han prioriterar sin son. Låter som en fantastik pappa.
    Ok, du vill ha "egentid", då får ni ta det på kvällen eller gå ut en stund. 

Det låter som om du letar efter en anledning att göra slut, så var tydlig med det då och skyll inte på sonen.

Jag har inte nekat sonen att träffa sin pappa, jag föreslog att jag skulle komma en annan dag.
  • Anonym (T)

Då får du förklara för din partner att du ser det som att era problem är så stora att du inte vet hur er relation kommer sluta efter ditt besök och att du vill träffas själva den här gången och inte dra in sonen i det. Men att du gärna träffar både honom och sonen tillsammans när er relation blivit stabilare. Är det bara en allmän ovilja att träffa sonen så är ni kanske inte rätt för varann för han kommer ju finnas med oavsett du vill eller inte.

• Anonym (Tr)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-06-13 11:07:26 följande:

Det är vad jag kan den här gången. 

Så du hade blivit besviken för att din partner inte vill fokusera på ditt barn när hen kommer för att ni ska försöka prata ut om era problem? Varför?

Besviken för att han hellre skippar att komma för att slippa träffa barnet.  Ni har ju ändå flera timmar om han ändå bara stannar några timmar. Ni kommer ju ändå kunna prata ostört sen om er relation när sonen åkt.

Om sonen har ett eget liv så kanske han själv heller inte alltid kan komma och hälsa på när som helst. Så är det med mitt äldsta barn. Kan gå veckor/månader innan vi ses. 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (T) skrev 2025-06-13 11:16:12 följande:

Då får du förklara för din partner att du ser det som att era problem är så stora att du inte vet hur er relation kommer sluta efter ditt besök och att du vill träffas själva den här gången och inte dra in sonen i det. Men att du gärna träffar både honom och sonen tillsammans när er relation blivit stabilare. Är det bara en allmän ovilja att träffa sonen så är ni kanske inte rätt för varann för han kommer ju finnas med oavsett du vill eller inte.

Han vet redan anledningen till att jag ska komma, hur stora våra problem är och att det kan bli sista gången.

Jag har inget emot sonen, men för mig är det väldigt lågprio att träffa honom den här gången.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Tr) skrev 2025-06-13 11:18:33 följande:

Besviken för att han hellre skippar att komma för att slippa träffa barnet.  Ni har ju ändå flera timmar om han ändå bara stannar några timmar. Ni kommer ju ändå kunna prata ostört sen om er relation när sonen åkt.

Om sonen har ett eget liv så kanske han själv heller inte alltid kan komma och hälsa på när som helst. Så är det med mitt äldsta barn. Kan gå veckor/månader innan vi ses. 

Sonen är där flera gånger i veckan, han bor ett stenkast ifrån. Han vill träffa mig och det är tydligen prio över vad jag vill och behöver i den här situationen. Jag har inte ork att träffa honom, det kommer vara känslomässigt redan som det är.
Svar på tråden Sonen ska vara där