• Anonym (Uppgiven)

Sonen ska vara där

Jag är särbo (distans) och vi har inte kunnat träffas på länge. Saker är komplicerade och vi behöver kunna prata ut i lugn och ro. Jag kan bara vara där runt ett dygn innan jag måste åka hem och nu fick jag veta att hans son ska vara där, "för att han saknat mig"... och visst, det är väl fint att höra, men det känns så felprioriterat när vi inte ens vet var vi står. Jag sa att jag kan komma senare i veckan då, så vi får mer ensamtid, men han sa att "det får vi ändå" och ville inte att jag bokar om...

Vad är era tankar på det här? Han lät upprörd över att jag inte prioriterade att träffa hans son, men så fel tänker jag väl inte?

• Svar på tråden Sonen ska vara där
  • Anonym (Betty)
    Tow2Mater skrev 2025-06-15 19:11:01 följande:
    Vem har TS lättast att ändra beteende på - sig själv eller honom?
    Vilket dravel. Ska man intr ta upp ett beteende man är missnöjd med hos sin partner bara för att man kanske inte kan ändra på sin partner? 
  • Anonym (sköldmö)

TS har rätt och pappan fel. Sonen kan vara där när som helst, det finns ingen anledning att han är där just när TS och pappan ska prata om sin relation. Att be sonen komma just då, är förmodligen pappans försök att slippa det jobbiga samtalet. Det blir extra tydligt när TS erbjuder sig att boka om och komma en annan gång, men det vill inte pappan.

Men det spelar ingen roll vem som har rätt och fel. TS kan inte ändra på sin särbo. Hon kan däremot välja om hon åker dit eller inte. Ger relationen en chans till eller inte.

Hade jag varit TS hade jag struntat i att åka samt lagt ner det hela. Det låter faktiskt inte som att särbon är värd den ansträngningen. 

• Anonym (sköldmö)

TS har rätt och pappan fel. Sonen kan vara där när som helst, det finns ingen anledning att han är där just när TS och pappan ska prata om sin relation. Att be sonen komma just då, är förmodligen pappans försök att slippa det jobbiga samtalet. Det blir extra tydligt när TS erbjuder sig att boka om och komma en annan gång, men det vill inte pappan.

Men det spelar ingen roll vem som har rätt och fel. TS kan inte ändra på sin särbo. Hon kan däremot välja om hon åker dit eller inte. Ger relationen en chans till eller inte.

Hade jag varit TS hade jag struntat i att åka samt lagt ner det hela. Det låter faktiskt inte som att särbon är värd den ansträngningen. 

• Tow2Mater
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-15 20:14:04 följande:
    Vilket dravel. Ska man intr ta upp ett beteende man är missnöjd med hos sin partner bara för att man kanske inte kan ändra på sin partner? 
    Du missförstår.

TS kan gnälla hur mycket hon vill och vilja att han borde ändra sig och inte ha sonen där. Men hur går det tror du? Hon kan inte ändra honom; vill hon prata kan hon lättare ändra på sig själv och/eller sina planer. 
  • EpicF
    Anonym (Äg konversationen) skrev 2025-06-15 19:06:11 följande:
    Du är verkligen helt orimlig.

TS har bokat en resa som hon inte har råd att göra om på ett tag, han vet att hon bara kan vara där ett dygn och vill tala om relationsavgörande saker, och sonen är ändå hos honom flera gånger i veckan och bor nära.

Varför kan inte han respektera TS önskan om ett vuxet samtal då och inse att sonen faktiskt kan vänta?
    Orimligt? 

Ts har två val. Inte åka eller acceptera att sonen befinner sig där. 

Ja du, kanske för att pappan sätter sin son i förra rummet? Kanske för att pappan inte vill ta det samtalet med ts ännu, han kanske inte är redo och då väljer att ha sonen som buffert?
  • EpicF
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-15 20:09:23 följande:
    Nej jag skulle aldrig acceptera att min pojkvän ändrade våra planer av en sådan anledning. Här ska inte accepteras att saker ändrad på andras villkor på min bekostnad. 
    Nej, det behöver du inte göra heller. Var och en är fri att göra vad som behagar. 
  • Anonym (Betty)
    EpicF skrev 2025-06-15 23:32:30 följande:
    Nej, det behöver du inte göra heller. Var och en är fri att göra vad som behagar. 
    Du skrev ju nyss att ts fick acceptera 
  • EpicF
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-15 23:35:41 följande:
    Du skrev ju nyss att ts fick acceptera 
    Ja. Men det innebär inte att hon behöver åka. Hon kan avboka sin resa, och då ha accepterat att sonen är där. Eller hon kan åka, och också då acceptera at sonen är där. 
  • Anonym (Betty)
    EpicF skrev 2025-06-16 10:46:12 följande:
    Ja. Men det innebär inte att hon behöver åka. Hon kan avboka sin resa, och då ha accepterat att sonen är där. Eller hon kan åka, och också då acceptera at sonen är där. 
    Vad hon än gör hoppas jag att hon gör det med en rejäl markering att hon inte tycker om att bli behandlar på det viset. Att hon inte kan respektera att han väljer sonen så lättvindigt på bekostnad av hennes planer och tid. 
  • Anonym (Äg konversationen)
    Tow2Mater skrev 2025-06-15 19:11:01 följande:
    Vem har TS lättast att ändra beteende på - sig själv eller honom?
    TS är redan inne på "walk away" och i det läget hade jag inte bangat för att ställa det ultimatum jag redan postat.

Vill han ha TS kvar är det dags att börja anstränga sig lite. Annars är hennes tid bättre investerad på annat håll.
Svar på tråden Sonen ska vara där