• Anonym (Uppgiven)

Sonen ska vara där

Jag är särbo (distans) och vi har inte kunnat träffas på länge. Saker är komplicerade och vi behöver kunna prata ut i lugn och ro. Jag kan bara vara där runt ett dygn innan jag måste åka hem och nu fick jag veta att hans son ska vara där, "för att han saknat mig"... och visst, det är väl fint att höra, men det känns så felprioriterat när vi inte ens vet var vi står. Jag sa att jag kan komma senare i veckan då, så vi får mer ensamtid, men han sa att "det får vi ändå" och ville inte att jag bokar om...

Vad är era tankar på det här? Han lät upprörd över att jag inte prioriterade att träffa hans son, men så fel tänker jag väl inte?

• Svar på tråden Sonen ska vara där
  • EpicF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-06-13 11:19:48 följande:
    Han vet redan anledningen till att jag ska komma, hur stora våra problem är och att det kan bli sista gången.

Jag har inget emot sonen, men för mig är det väldigt lågprio att träffa honom den här gången.
    Om ni har så stora problem att er relation står på spel, så borde du prioritera att vara där mer än ett dygn. 
  • Anonym (Uppgiven)
    EpicF skrev 2025-06-13 22:48:38 följande:
    Om ni har så stora problem att er relation står på spel, så borde du prioritera att vara där mer än ett dygn. 
    Jag kan inte det.
  • EpicF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-06-13 11:56:43 följande:

För att vi ska kunna prata ut och försöka lösa våra relationsproblem, där risken redan är stor att vi kommer separera.

Jag har träffat sonen oändligt med gånger, varför är hans önskan att träffa mig mer prio än mitt behov att fokusera på relationen? Jag har som sagt inte hindrat sonen från att komma, jag erbjöd mig att boka om min resa till ett dygn där vi kan få vara ensamma.

Nyss hade ni redan separerat i sommar? Så vad finns det egentligen att reda ut i en relation som redan slutat existerar? 
  • Anonym (Uppgiven)
    EpicF skrev 2025-06-13 22:50:44 följande:
    Nyss hade ni redan separerat i sommar? Så vad finns det egentligen att reda ut i en relation som redan slutat existerar? 
    ... som sagt, vi hittade tillbaka igen. Separationen var förra sommaren.
  • EpicF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-06-13 22:48:23 följande:
    Så är det inte.
    Han verkar dock inte se era stora problem. 

Men om du inte vill åka dit för att träffa sonen, så låt bli. Ta det per telefon istället och åk sedan dit en annan dag. Eller säg att han får kamma till dig. 
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-06-13 22:49:28 följande:
    Jag kan inte det.
    Du bortprioriterar egenligen också att reda ut era problem. 
  • Anonym (Betty)

Vad är det för fel med folk i den här tråden? 

De ska ha ett allvarligt samtal och prata ut. Självklart borde mannen ha sagt nej till sonen och självklart vill inte ts ha sonen där när de gör det.

Dels är det helt sjukt att din särbo prioriterar sin son. Nej jag är inte en sådan som tycker att man ska göra ALLT för sitt barn. Absolut om det gäller liv och död. Men alltid till vardags? Nej det tycker jag inte. Har man flera realtioner har man flera prioriteringar. Vill man göra ALLT för sitt barn så låter man bli att skaffa en partner.

Jag skulle vilja gå så långt och påstå att jag till och med skulle ha blivit besviken om vi bara kunde ses en dag och han bokade in sonen på den dagen- även om vi inte skulle prata. Har man gjort en plan med någon så ändrar man inte dem hux flux bara för att ens barn "vill" det. Det är någon annans tid det handlar om också. Men nu är det ännu bedrövliga att han gör så här när ni har uttalade problem som ni ska prata om. 

För det andra är det helskumt att folk här i tråden tycker att det är ett utmärkt tillfälle för dig att träffa hans son istället för att reda ut era bekymmer. 

Och 5 timmar är ganska mycket av ens tid om man bara kan ses ett dygn. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-06-13 11:11:33 följande:

Han prioriterar sin son. Låter som en fantastik pappa.
    Ok, du vill ha "egentid", då får ni ta det på kvällen eller gå ut en stund. 

Det låter som om du letar efter en anledning att göra slut, så var tydlig med det då och skyll inte på sonen.

Så märkligt att folk tycker så här. Tycker inte det kännetecknar en fantastisk förälder. Det kännetecknar en som tror att den är en fantastisk förälder. 

Tycker man är fantastisk person om man istället hade sagt "jag har lovat någon annan att ses och vi behöver vara själva och prata men jag träffar gärna dig extra någon annan gång". Då lär man sitt barn någonting. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Tr) skrev 2025-06-13 11:05:23 följande:

Varför kan du bara vara där max 1 dygn åt gången?

Självklart nekar man inte sitt barn att komma. 

Om min partner inte velat komma för att mitt barn är hemma så hade jag blivit grymt besviken. Speciellt då om vi inte hade setts på ett tag. Att strunta i att komma löser ju heller ingenting och kan ju tolkas på fel sätt.

Vadå "självklart" nekar man inte sitt barn att komma? Tycker att det är det osexigaste som finns med föräldrar som aldrig kan säga nej till sina barn och tror att de gör dem en tjänst om man gör "allt för dem". 
  • Anonym (Uppgiven)
    EpicF skrev 2025-06-13 22:56:29 följande:

Men om du inte vill åka dit för att träffa sonen, så låt bli. Ta det per telefon istället och åk sedan dit en annan dag. Eller säg att han får kamma till dig. 
    Jag kan inte det.
    Jo det gör han definitivt.

Hur bortprioriterar jag det när det är hela orsaken till resan?
  • Anonym (Betty)
    EpicF skrev 2025-06-13 22:56:29 följande:

Jag kan inte det.
    Hur kan hon bortprioritera? De kan ju inte prata om det som de behöver prata om när sonen är där. Och det är särbon som har valt att ha sonen där. Inte ts. Hur kan det vara ts som prioritersr fel? Åker hon dit kan hon ju inte prioritera deras problem pga sonen som är just det hon hade velat. 

Ta det per telefon? De ska ev göra slut och du föreslår att de ska göra det på telefon? 

Vad är det med folk. 

Nä när "allt för barnen" går ut över andra människor då är det inte ok för mig. Man kan ställa in om det är viktigt. Barnen måste till läkare. Mamman är sjuk och behöver hjälp. Men man ställer inte in ett allvarligt samtal med en partner bara för att barnet har lust att komma över.

Vid det tillfället går det alldeles utmärkt att säga till sitt barn att man måste göra något viktigt och tyvärr inte kan ses. 
Svar på tråden Sonen ska vara där